Geometria zawieszenia - co warto o niej wiedzieć?
Opony już wymienione? Na długo nie wystarczą, jeśli okaże się, że samochód ma niewłaściwą geometrię zawieszenia.
Wymiana opon to dobry moment, by zwrócić uwagę na poprawność ustawienia geometrii zawieszenia. Jest to często lekceważone, a błędy w tym zakresie mają poważne konsekwencje. Także finansowe.
W każdym samochodzie biorącym udział w normalnym ruchu (nie mówimy więc np. o sporcie) wartości takich parametrów jak zbieżność kół, kąt ich pochylenia oraz kąt wyprzedzenia zwrotnicy powinny znajdować się w zakresie ustalonym przez producenta. Otrzymuje się wówczas kompromis między stabilnością przy jeździe na wprost, precyzją w zakrętach, zużyciem paliwa, itp. Gdy poszczególne parametry przekraczają dopuszczalne odchyłki, konieczna jest regulacja lub wymiana elementów odpowiedzialnych za wadliwe ustawienia.
Źle ustawiona geometria kół, poza pogorszeniem zachowania auta, w olbrzymim stopniu przyspiesza zużycie opon. Najbardziej widocznym efektem jest nierównomierne wytarcie bieżnika. W skrajnym przypadku wystarczy kilkaset kilometrów, żeby zniszczyć w ten sposób ogumienie. To zwykłe marnotrawstwo, szkoda dopiero co wymienionych opon.
Kłopoty z geometrią mogą mieć wiele przyczyn. Poza zwykłym "rozregulowaniem", powstającym przy normalnej eksploatacji, mogą wynikać z uszkodzenia elementów zawieszenia. Dlatego kontrola i regulacja powinny być poprzedzone odpowiednimi naprawami, sama korekcja ustawień jest w takim przypadku niewystarczająca. Warto też sprawdzić poprawność ustawień po zakupie auta. Błędy mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości. Koszt sprawdzenia nie jest wysoki, a serwisów w których może być wykonane, nie brakuje.
Kontrola i ewentualna korekta ustawień zawieszenia powinny być wykonywane, gdy zaobserwujemy jeden z poniższych objawów lub zajdzie jedna z tych sytuacji:
- gdy opony zużywają się nierównomiernie
- po wjechaniu w dużą dziurę, uderzeniu kołem w przeszkodę
- gdy samochód ściąga w czasie jazdy
- jeśli przy jeździe na wprost kierownica jest przekrzywiona
- gdy auto prowadzi się niestabilnie
- po demontażu elementów zawieszenia i układu kierowniczego
- profilaktycznie, co 2 lata lub 30 tys. km
Koszt usługi nie różni się bardzo między serwisami w różnych częściach kraju, ceny zależą od zakresu usługi. Na wizytę lepiej umówić się z wyprzedzeniem, od ręki może się nie udać.
Sprawdzenie geometrii bez regulacji - ok. 50-60 zł
Sprawdzenie geometrii i ustawienie zbieżności (przód) - ok. 80-90 zł
Sprawdzenie geometrii, ustawienie zbieżności i kątów (przód) - ok. 100 zł
Sprawdzenie geometrii, ustawienie zbieżności i kątów (przód i tył) - ok. 120-140 zł
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum; "Motor" 15/2017