Geometria kół a zbieżność. Co robić, gdy samochód ściąga na boki?

W każdym samochodzie można zmierzyć wszystkie wielkości geometrii ustawienia kół i osi, ale regulować niektóre - przeważnie tylko zbieżność kół przednich. Co to jest geometria kół, czym różni się od zbieżności i ile musimy zapłacić za regulację?

Co to jest geometria kół?

Geometrią kół określamy wymiary liniowe i kątowe, które informują o ustawieniu kół i osi pojazdu względem płaszczyzn lub osi odniesienia. Potocznie mówimy o pomiarze zbieżności, ale to tylko jeden z parametrów.

Producent zazwyczaj podaje jaka ma być geometria kół, ale dla samochodu nieporuszającego się. Pod wpływem sił działających na auto w ruchu, geometria się zmienia. 

Prawidłowe ustawienie geometrii jest więc istotne ze względu na zachowanie stabilności podczas ruchu samochodu po prostej, łuku (podsterowność lub nadsterowność) i podczas przyspieszania lub hamowania.

Reklama

W każdym samochodzie można zmierzyć wszystkie wielkości geometrii ustawienia kół i osi, ale regulować niektóre - przeważnie tylko zbieżność kół przednich.

Dlaczego trzeba ustawiać geometrię kół?

Pomiar i regulacja geometrii ustawienia kół są najczęściej spowodowane:

  • nieprawidłowym zużyciem opon;
  • za dużym zużyciem paliwa:
  • kłopotami z utrzymaniem przez samochód prostoliniowego kierunku ruchu tzw. "ściąganie" samochodu;
  • wymianą niektórych elementów zawieszenia.

Jak mierzyć geometrię kół?

Do pomiarów nie są konieczne nowoczesne urządzenia, na przykład 3D. Fakt - wykonują pomiar szybko i ułatwiają regulację. Z wyjątkiem jakiś nietypowych pomiarów, to samo można zrobić znacznie prostszymi i tańszymi urządzeniami. Ważne, aby wykonujący pomiar wiedział co robi i co mierzy.

Niektóre samochody - np. nisko zawieszone lub marki Mercedes - wymagają specjalnych urządzeń do wykonania pomiarów

Pomiar geometrii kół nie ma też sensu bez czynności przygotowawczych. Są one często pomijane lub pracownicy serwisów o nich nie wiedzą. 

Co trzeba sprawdzić przed pomiarem geometrii kół?

1.  Należy sprawdzić jak zamontowana jest rama podsilnikowa, tzw. sanki. Ich nieprawidłowy montaż, mimo prawidłowego ustawienie geometrii kół, może powodować "ściąganie" samochodu podczas ruchu po prostej.

2.  Nie może być "luzów" pomiędzy elementami zawieszenia.

3.  Ciśnienie w ogumieniu powinno być prawidłowe, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

4. Obciążenie samochodu przed pomiarem powinno spełniać wymagania producenta. 

Co trzeba sprawdzić po pomiarze geometrii kół?

Serwis musi znać wartości wymagane geometrii ustawienia kół wraz z tolerancjami dla danej marki i modelu samochodu. 

Wartość zmierzona musi się mieścić w zakresie tolerancji. Jeśli zostaną wykonane dwa lub więcej pomiary, na różnych urządzeniach, ich wartości będą zapewne różne, ale muszą się mieścić w takim zakresie.

Jeśli jakieś zmierzone wielkości geometrii ustawienia kół mają nieprawidłowe wartości, to należy je wyregulować. Jednak producent nie zawsze to umożliwia.

Geometria kół. Regulacje, których producent nie umożliwił

Jeśli zapytamy o niezbędną do wykonania regulację w serwisie autoryzowanym, to przeważnie usłyszymy, że nie ma takiej możliwości. Konieczna jest wymiana czegoś - tu pada duża kwota (bez gwarancji sukcesu).

Na rynku są dostępne na przykład specjalne śruby regulacyjne do kolumn resorujących czy płytki regulacyjne (EZ-Shim). W wielu przypadkach pomogą rozwiązać problem. Mają konieczne atesty, np. niemieckiego TÜV. Trzeba szukać serwisu, który je montuje. Rozpiłowywanie otworów śrub, w proszę traktować jako ostateczność.

Jazda próbna po geometrii kół

Po regulacji geometrii kół, podczas jazdy po drodze o dobrej nawierzchni (bez kolein i dużego bocznego nachylenia, przy braku lub słabym wietrze) powinniśmy wybrać się na jazdę próbną. 

Przy kierownicy ustawionej "na wprost" samochód powinien zachowywać prostoliniowy kierunek jazdy. Nie może stale i wyraźnie zjeżdżać w tę samą stronę.

Po dłuższym odcinku samochód zawsze lekko zjedzie - raz w lewo, a raz prawo. To jest prawidłowe zachowanie.

Geometria ustawienia kół a systemy bezpieczeństwa

Jeśli na wale kierownicy jest zamontowany czujnik skrętu kierownicy (samochody z systemem ESP), a po regulacji zbieżności kół przednich została ona ustawiona prawidłowo, do jazdy "na wprost", wówczas należy przeprowadzić  zerowanie tego czujnika.

Jeśli samochód jest wyposażony w systemy asystujące, np. adaptacyjny tempomat czy kamerę asystenta pasa ruchu, to po regulacji ustawienia kół należy wykonać kalibrację tych systemów. 

Najlepiej to zrobić w serwisie autoryzowanym, aby potwierdzić, po jakich regulacjach geometrii jest ona konieczna.

Ile kosztuje geometria kół?

Dolna granica ceny za geometrię kół to około 220 złotych. Rzeczywista cena zależy od marki i modelu samochodu oraz serwisu, któremu zlecamy taką usługę. 

 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy