Filtr kabinowy – jaki wybrać? Zwykły czy z węglem aktywnym?

Wymieniając filtr kabinowy, stajemy przed dylematem – czy warto dopłacać za produkt z węglem aktywnym, czy też może wystarczy wybrać zwykły, papierowy?

Choć producenci zalecają wymianę filtra kabinowego nawet co dwa lata lub rzadziej, to przy zanieczyszczeniu powietrza, z jakim mamy do czynienia w Polsce, warto to robić raz do roku.

W samochodzie przebywamy nawet ponad godzinę dziennie, a powietrze jest łapane znad jezdni, wraz ze spalinami i kurzem, dlatego warto dbać o jego dobre filtrowanie.

Dwa rodzaje

Kupując nowy filtr kabinowy, mamy możliwość wyboru nie tylko marki producenta, ale również materiału filtrującego: zwykły filtr ma wkład z bibuły, a droższe mają dodatkowo warstwę węgla aktywowanego, nazywanego też węglem aktywnym.

Reklama

Filtry kabinowe pojawiły się na przełomie lat 70. i 80., a w roku 1991 dołączyły do nich wersje z węglem aktywnym.

Dziś mamy do wyboru filtr zwykły lub droższy z węglem aktywnym. Różnica cen bywa nawet dwukrotna.

Podstawową cechą filtra z węglem aktywnym jest dużo większa skuteczność, wynikająca z ogromnej powierzchni czynnej cząsteczek węgla, które w powiększeniu wyglądają jak gąbki. Znaczna powierzchnia adsorpcyjna przekłada się na skuteczne zatrzymywanie zanieczyszczeń przez długi czas. Węgiel aktywowany, dokładnie taki sam jak w tabletkach na biegunkę, jest w stanie wiązać toksyny, fenole, metale ciężkie, nikotynę, tlenki siarki i wiele innych zanieczyszczeń.

Dowodem jakości filtrowania warstwy węglowej jest pochłanianie zapachów, czego nie potrafi zwykły filtr papierowy.

Kiedy wybierać?

Cechy filtra z węglem aktywnym okazują się szczególnie cenne, gdy autem podróżują małe dzieci albo osoby z alergiami. W tych przypadkach wręcz powinno się stosować filtry tego typu.

Jeżeli podróżujemy dużo w ruchu miejskim i jesteśmy narażeni na wdychanie spalin, również warto wyposażyć samochód w skuteczniejszy filtr.

Węglowy nie dla każdego?

W starszych autach z bardzo słabym wentylatorem przewietrzania wnętrza warstwa węglowa może znacząco spowalnia przepływ powietrza. Tam rzeczywiście można pozostać przy filtrze zwykłym, który ma mniejsze opory.

FILTRY KABINOWE: PRZYKŁADOWE CENY

Marka i modelFiltr zwykłyFiltr z węglem akywnym
BMW 320d E9082 zł112 zł
Citroen C5 II56 zł78 zł
Dacia Duster42 zł64 zł
Fiat 50058 zł67 zł
Ford Focus II50 zł66 zł
Kia Cee'd II73 zł85 zł
Mercedes C W20470 zł124 zł
Renault Scenic II59 zł97 zł
VW Golf VI39 zł55 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 38/2018

Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej? – SILNIK

Olej silnikowy, filtry, rozrząd - kiedy warto skracać terminy wymiany? – PORADY

Szokujące koszty części i napraw - na które samochody trzeba uważać? – EKSPLOATACJA

Skuteczne sposoby na zaparowane szyby – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy