Filtr kabinowy – jaki wybrać? Zwykły czy z węglem aktywnym?

Wymieniając filtr kabinowy, stajemy przed dylematem – czy warto dopłacać za produkt z węglem aktywnym, czy też może wystarczy wybrać zwykły, papierowy?

filtry kabinowe
filtry kabinoweMotor

Choć producenci zalecają wymianę filtra kabinowego nawet co dwa lata lub rzadziej, to przy zanieczyszczeniu powietrza, z jakim mamy do czynienia w Polsce, warto to robić raz do roku.

W samochodzie przebywamy nawet ponad godzinę dziennie, a powietrze jest łapane znad jezdni, wraz ze spalinami i kurzem, dlatego warto dbać o jego dobre filtrowanie.

Dwa rodzaje

Kupując nowy filtr kabinowy, mamy możliwość wyboru nie tylko marki producenta, ale również materiału filtrującego: zwykły filtr ma wkład z bibuły, a droższe mają dodatkowo warstwę węgla aktywowanego, nazywanego też węglem aktywnym.

Filtry kabinowe pojawiły się na przełomie lat 70. i 80., a w roku 1991 dołączyły do nich wersje z węglem aktywnym.

Dziś mamy do wyboru filtr zwykły lub droższy z węglem aktywnym. Różnica cen bywa nawet dwukrotna.

Podstawową cechą filtra z węglem aktywnym jest dużo większa skuteczność, wynikająca z ogromnej powierzchni czynnej cząsteczek węgla, które w powiększeniu wyglądają jak gąbki. Znaczna powierzchnia adsorpcyjna przekłada się na skuteczne zatrzymywanie zanieczyszczeń przez długi czas. Węgiel aktywowany, dokładnie taki sam jak w tabletkach na biegunkę, jest w stanie wiązać toksyny, fenole, metale ciężkie, nikotynę, tlenki siarki i wiele innych zanieczyszczeń.

Dowodem jakości filtrowania warstwy węglowej jest pochłanianie zapachów, czego nie potrafi zwykły filtr papierowy.

Filtr kabinowy, podobnie jak olej silnikowy, warto wymieniać raz do roku. W Polsce ma on wyjątkowo ciężkie warunki pracy.Motor

Kiedy wybierać?

Cechy filtra z węglem aktywnym okazują się szczególnie cenne, gdy autem podróżują małe dzieci albo osoby z alergiami. W tych przypadkach wręcz powinno się stosować filtry tego typu.

Jeżeli podróżujemy dużo w ruchu miejskim i jesteśmy narażeni na wdychanie spalin, również warto wyposażyć samochód w skuteczniejszy filtr.

Jeżeli filtr umieszczony jest w podszybiu, to przy jego wymianie warto odkurzaczem wyciągnąć liście z okolic obudowy.Motor

Węglowy nie dla każdego?

W starszych autach z bardzo słabym wentylatorem przewietrzania wnętrza warstwa węglowa może znacząco spowalnia przepływ powietrza. Tam rzeczywiście można pozostać przy filtrze zwykłym, który ma mniejsze opory.

Marka i model
Filtr zwykły
Filtr z węglem akywnym
BMW 320d E90
82 zł
112 zł
Citroen C5 II
56 zł
78 zł
Dacia Duster
42 zł
64 zł
Fiat 500
58 zł
67 zł
Ford Focus II
50 zł
66 zł
Kia Cee'd II
73 zł
85 zł
Mercedes C W204
70 zł
124 zł
Renault Scenic II
59 zł
97 zł
VW Golf VI
39 zł
55 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 38/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas