Fakty i mity o alufelgach
O alufelgach mówi się, że są droższe i mniej odporne na odkształcenia od stalowych, ale za to poprawiają chłodzenie hamulców. Jak jest naprawdę?
Obręcze stalowe są bardziej miękkie i podatne na uszkodzenie od aluminiowych, ale tańszy i łatwiejszy jest proces ich regeneracji. Plastyczność w przypadku alufelg jest ich zaletą, nie wadą. Podczas niewielkiego uderzenia obręcz aluminiowa się odkształci, ale nie pęknie. Dzięki temu powietrze z opony nie uchodzi tak gwałtownie, a zatem jesteśmy w mniejszym stopniu narażeni na nagłą zmianę toru jazdy samochodu i związane z tym zagrożenie.
Proces produkcji i wymogi konstrukcyjne felgi aluminiowej sprawiają, że zawiera ona więcej materiału, a w efekcie może być nieco cięższa od obręczy stalowej. Obecnie do produkcji najwyższej jakości felg aluminiowych wykorzystuje się technologię Flow-Forming, która polega na operacji walcowania kół po ich odlaniu. Dzięki temu możliwe staje się osiągnięcie nie tylko niewielkiej wagi obręczy, ale też podwyższonej wytrzymałości konstrukcji.
Choć nie jest to podstawowa funkcja, jaką z założenia ma pełnić felga aluminiowa, to w znaczący sposób wpływa ona na wentylację układu hamulcowego. Wynika to przede wszystkim z materiału, z jakiego jest wykonana. Aluminium jest bowiem dobrym przewodnikiem ciepła - odbiera je z tarcz hamulcowych i tym samym przyczynia się do ich szybszego schłodzenia.
Z reguły felgi aluminiowe są sprzedawane z kompletnym zestawem montażowym. W przypadku felg stalowych często musimy dokupić odpowiednie śruby bądź nakrętki do ich montażu. Z myślą o estetyce auta, powinniśmy przygotować się na inny wydatek - kołpaki. O cenie alufelg w głównej mierze decyduje jakość. Te z najwyższej półki kosztują nawet kilka-, kilkanaście tysięcy złotych, ale wiele renomowanych produktów można dostać w przystępnych cenach. Kupując felgi, warto wybierać produkty potwierdzone certyfikatem TÜV i PIMOT-u.
Niewątpliwie im wyższy profil opony, tym bardziej komfortowa jazda, ale również mniej pewne prowadzenie samochodu w zakrętach. Z uwagi na fatalną jakość naszych dróg, warto wspomnieć, że większa felga w komplecie z niskoprofilową oponą zawsze bardziej narażona jest na uszkodzenia, bo ogumienie nie chroni jej tak, jak ma to miejsce w przypadku opon wysokoprofilowych.