Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego

Planujesz spędzić zimowy urlop poza Polską? Nie zapomnij o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) jest dokumentem potwierdzającym prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu w państwach Unii Europejskiej oraz Liechtensteinie, Norwegii, Szwajcarii i Islandii. Oznacza to, że jeśli potrzebna nam będzie opieka medyczna w jednym z tych krajów, nie zapłacimy za nią (chyba że przepisy danego państwa przewidują częściowe współfinansowanie kosztów leczenia przez osoby ubezpieczone i są to opłaty, których nie refunduje Narodowy Fundusz Zdrowia). Dla przykładu: we Francji w przypadku pobytu w szpitalu osoba leczona pokrywa z własnej kieszeni 30% kosztów. Jeśli rachunek wyniesie 1000 euro, mając przy sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego zapłacimy 300 euro. Osoba bez karty będzie musiała zapłacić 1000 euro, a dopiero po powrocie do Polski starać się o odzyskanie 700 euro w NFZ.

Reklama

Aby otrzymać kartę, należy złożyć odpowiedni wniosek w oddziale wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia właściwym ze względu na adres zamieszkania. Wniosek można pobrać w bezpośrednio w oddziale NFZ lub ściągnąć ze strony internetowej www.nfz.gov.pl. Jeśli wyjeżdżamy do innego państwa członkowskiego w celach turystycznych i mamy ubezpieczenie zdrowotne w NFZ (np. na podstawie  umowy o pracę, emerytury lub prowadzenia własnej działalności gospodarczej), do wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego musimy dołączyć dokument potwierdzający aktualne ubezpieczenie (np. ostatnia RMUA, potwierdzenie opłaty składki ubezpieczeniowej do ZUS, legitymacja emeryta/rencisty).

W przypadku członków rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia w NFZ (np. współmałżonkowie nie posiadający innego tytułu do ubezpieczenia), do wniosku o wydanie EKUZ należy dołączyć:

  • dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne w NFZ osoby, która dokonała zgłoszenia do ubezpieczenia członka rodziny;
  • dokument ZUS ZCZA potwierdzający zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia w NFZ;
  • legitymację szkolną lub studencką - w przypadku uczniów i studentów.

Jak wyrobić kartę?

  • Wypełnić wniosek dostępny w wojewódzkim oddziale NFZ oraz na www.nfz.gov.pl.
  • Złożyć wniosek osobiście w wojewódzkim oddziale NFZ wraz z wymaganymi dokumentami lub wysłać go pocztą/faksem (wraz z ksero wymaganych dokumentów).
  • Odebrać kartę - przy osobistej wizycie w NFZ karty wydawane są w zasadzie od ręki, a czas oczekiwania uzależniony jest od długości kolejki w urzędzie (największych należy spodziewać się w okresie wakacji i ferii zimowych). Karta może też zostać przesłana pocztą.

Ważność karty

To, jak długo karta jest ważna, zależy od tytułu ubezpieczenia osoby wnioskującej:

  • w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę i prowadzących działalność gospodarczą - 2 miesiące (np. na podstawie przedstawionej RMUA/opłaty ZUS za grudzień 2009 r. karta będzie ważna do lutego 2010 r.);
  • w przypadku emerytów i osób otrzymujących stałą rentę - 5 lat od daty wydania karty;
  • dla uczniów/studentów - na dany rok szkolny/semestr.

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy