Etykieta prawdę ci powie
Etykiety i oznaczenia produktów zawierają informacje ważne z punktu widzenia eksploatacji. Czego można się dzięki nim dowiedzieć?
Umiejętność odszyfrowania oznaczeń na etykietkach i produktach oraz posługiwania się nimi przy wyborze konkretnego artykułu bardzo się przydaje. Dzięki niej można np. stwierdzić, jaki płyn chłodniczy należy zastosować w przypadku danego silnika lub czym kierować się przy zakupie oleju i opon. W ten sposób unika się pomyłek mogących skutkować w najlepszym przypadku koniecznością wymiany danego produktu na właściwy, a w najgorszym - awarią pojazdu czy zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego auta przez policję lub diagnostę.
Parametrem, który w przypadku akumulatora ma realne znaczenie jest tzw. prąd rozruchowy. Jego wartość podawana jest według różnych norm, przy czym obecnie najpopularniejsza jest EN, choć zdarza się też prąd podany według DIN. Wartość 365 A (DIN) odpowiada aż 600 A (EN). Warto zapoznać się z poniższym zestawieniem.
DIN
255 A
280 A
310 A
335 A
365 A
395 A
420 A
EN
420 A
480 A
520 A
540 A
600 A
640 A
680 A
Do starszych silników stosuje się płyny z dodatkami krzemianowymi (IAT). W nowszych albo tzw. płyny zawierające dodatki organiczne (OAT) albo hybrydowe (HOAT). Nie powinno się też przesadzić w drugą stronę: dodatki organiczne rozpuszczają lut ołowiu stosowany w chłodnicach starszego typu i dlatego nie można stosować płynu z dodatkami OAT do starszych aut. W doborze płynu pomocna może być klasyfikacja stworzona na potrzeby samochodów marki VW:
auta 1989-1996 płyn G11
auta 1996-2001 płyn G12
auta 2001-2004 płyn G12+
auta 2004-2008 płyn G12++
auta od 2008 r. płyn G13
Olej należy dobierać pod kątem klasy jakości ACEA oraz lepkości SAE i to jest dość jasne. Mniej jasne może być natomiast odróżnienie prawdziwego syntetyka od pozostałych. Poszukując produktu w pełni syntetycznego należy unikać olejów wykonanych w tzw. "technologii syntetycznej". Są to bowiem produkty mineralne, poddane hydrohrakingowi, ale nie prawdziwe syntetyki. Takie hydrosyntetyki wolno producentom nazywać syntetykami, choć de facto nimi nie są.
Część firm stawia szczególne wymagania oponom i przeznaczone do ich aut produkty mają specjalne oznaczenie. Jest tak np. z BMW, dla którego ogumienie 205/55 R16V ma znacznie większą sztywność kierunkową niż np. opony dla Opla czy Fiata. Użycie uniwersalnego ogumienia jest dopuszczalne, ale nie zapewnia ono takich własności, jakie przewidział konstruktor samochodu.
* homologacja BMW
M3 homologacja BMW M
M0 homologacja Mercedes
N, N0, N1, N2, N3 homologacja Porsche
B homologacja Volkswagen/Audi
Kupując żarówki powinno się wybierać tylko produkty z homologacją. Jej potwierdzeniem jest litera "E" w owalu z liczbą oznaczającą kraj homologacji. Jeżeli taki znak jest, to parametry produktu są zgodne z przepisami. Dopiero wśród homologowanych żarówek można wybierać te, które z jakiś powodów bardziej odpowiadają kierowcy.
W Polsce posiadanie apteczki samochodowej jest zalecane, jednak w wielu krajach to wyposażenie obowiązkowe. Co więcej, nie może być to dowolna apteczka - jej zawartość jest dokładnie określona. Dlatego przed zagraniczną podróżą warto zakupić apteczkę oznaczoną normą DIN 13 164, gwarantującą spełnianie wymagań przewidzianych m.in. w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech.
Marcin Klonowski