Dojeżdżasz do świateł z wciśniętym sprzęgłem? Ten nawyk może sporo kosztować
Wielu kierowców ma nawyk zbyt częstego wciskania sprzęgła, np. podczas dojeżdżania autem do skrzyżowania. Sprawdzamy, jakie konsekwencje i wydatki czekają w takim przypadku na właściciela.
Pedał sprzęgła to nieodłączny element w samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Podczas wciskania moment obrotowy nie jest przenoszony na koła, dzięki czemu można w płynny i bezpieczny sposób zmienić przełożenie.
Jednak każdy mechanizm, w tym sprzęgło, ulega stopniowemu zużyciu podczas eksploatacji samochodu. Duży wpływ na ten proces mają przyzwyczajenia i zachowania kierowcy. Trzeba się liczyć z tym, że zbyt częste i zbyt długie wciskanie sprzęgła sprawi, że koszty eksploatacji samochodu będą droższe, a wizyty w serwisie częstsze.
Wciskanie sprzęgła jest konieczne w każdym w samochodzie wyposażonym w ręczną skrzynię biegów. Wielu kierowców ma jednak nawyk zbyt częstego korzystania z tego mechanizmu. Sprawdzamy, jakie konsekwencje i wydatki czekają w takim przypadku na właściciela.
Pedał sprzęgła to nieodłączny element w samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Podczas wciskania moment obrotowy nie jest przenoszony na koła, dzięki czemu można w płynny i bezpieczny sposób zmienić przełożenie.
Jednak każdy mechanizm, w tym sprzęgło, ulega stopniowemu zużyciu podczas eksploatacji samochodu. Duży wpływ na ten proces mają przyzwyczajenia i zachowania kierowcy. Trzeba się liczyć z tym, że zbyt częste i zbyt długie wciskanie sprzęgła sprawi, że koszty eksploatacji samochodu będą droższe, a wizyty w serwisie częstsze.
Ze sprzęgła powinno się korzystać wyłącznie w momencie, gdy jest to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pojazdu, czyli w takich sytuacjach jak ruszanie z miejsca czy zmiana biegów. Jednak wielu kierowców ma nawyk zbyt częstego wciskania pedału sprzęgła.
Na przykład w sytuacji, gdy rozpoczynają hamowanie. Dużo osób trzyma nogę na sprzęgle podczas tymczasowego postoju, zamiast po prostu wrzucić bieg jałowy. Kolejnym złym nawykiem jest regularna jazda na półsprzęgle, która przyspiesza zużycie tego elementu. Opieranie stopy na sprzęgle, nawet nie wciskając go, również przyczynia się do uszkodzenia mechanizmu.
Zbyt częste wciskanie lub przeciążanie sprzęgła wpływa na jego żywotność. W związku z tym mechanizm może się zużyć kilkukrotnie szybciej niż podczas prawidłowego stylu jazdy. W skrajnych przypadkach sprzęgło może się nadawać do wymiany już po 30-40 tys. kilometrów.
Jednym z objawów kwalifikujących sprzęgło do wymiany jest tzw. ślizganie się. Dzieje się tak, gdy samochód rusza z miejsca dopiero po dłuższym zwiększaniu obrotów i odpuszczeniu pedału sprzęgła.
Koszt wymiany sprzęgła jest zależny od modelu i klasy samochodu. Jednak zwykle trzeba się liczyć z kwotą od 400 do ponad tysiąca złotych za sam element. Coraz częściej w nowych samochodach konieczna jest również wymiana koła dwumasowego, które może kosztować 2-3 tys. złotych. Do całości trzeba jeszcze doliczyć koszty robocizny, które w zależności od stopnia skomplikowania wymiany wynoszą od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
o się korzystać wyłącznie w momencie, gdy jest to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pojazdu, czyli w takich sytuacjach jak ruszanie z miejsca czy zmiana biegów. Jednak wielu kierowców ma nawyk zbyt częstego wciskania pedału sprzęgła.
Na przykład w sytuacji, gdy rozpoczynają hamowanie. Dużo osób trzyma nogę na sprzęgle podczas tymczasowego postoju, zamiast po prostu wrzucić bieg jałowy. Kolejnym złym nawykiem jest regularna jazda na półsprzęgle, która przyspiesza zużycie tego elementu. Opieranie stopy na sprzęgle, nawet nie wciskając go, również przyczynia się do uszkodzenia mechanizmu.
Zbyt częste wciskanie lub przeciążanie sprzęgła wpływa na jego żywotność. W związku z tym mechanizm może się zużyć kilkukrotnie szybciej niż podczas prawidłowego stylu jazdy. W skrajnych przypadkach sprzęgło może się nadawać do wymiany już po 30-40 tys. kilometrów.
Jednym z objawów kwalifikujących sprzęgło do wymiany jest tzw. ślizganie się. Dzieje się tak, gdy samochód rusza z miejsca dopiero po dłuższym zwiększaniu obrotów i odpuszczeniu pedału sprzęgła.
Koszt wymiany sprzęgła jest zależny od modelu i klasy samochodu. Jednak zwykle trzeba się liczyć z kwotą od 400 do ponad tysiąca złotych za sam element. Coraz częściej w nowych samochodach konieczna jest również wymiana koła dwumasowego, które może kosztować 2-3 tys. złotych. Do całości trzeba jeszcze doliczyć koszty robocizny, które w zależności od stopnia skomplikowania wymiany wynoszą od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
***