Dlaczego koło dwumasowe nie jest wieczne?

<b>Masz wpływ na to, jak długo będzie działać poprawnie!</b>
<b>Masz wpływ na to, jak długo będzie działać poprawnie!</b>Motor

Zobacz również:

    Jeżeli auto ma być eksploatowane dłużej, to jedyną sensowną naprawą jest wymiana koła dwumasowego na fabrycznie nowe

    Dlaczego w aucie potrzebne jest koło dwumasowe

    Gdzie jest „dwumas”

    Gdzie jest „dwumas”
    Gdzie jest „dwumas”Motor

    Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

    Po przejściu przez koło dwumasowe wytłumiane są najwyższe poziomy wibracji obrotów.
    Wibracje obrotów bez koła dwumasowego
    Wibracje obrotów bez koła dwumasowegoMotor
    Wibracje po wytłumieniu przez "dwumas"
    Wibracje po wytłumieniu przez "dwumas"Motor

    Modele z nietrwałym kołem

    Problem ograniczonej trwałości dotyczy także modelu C-Max z tym silnikiem. Tu koło nie jest jednak drogie.
    Problem ograniczonej trwałości dotyczy także modelu C-Max z tym silnikiem. Tu koło nie jest jednak drogie.Motor
    Pierwszy 2.0 TDCi ma problemy z wtryskiem i to ogranicza trwałość „dwumasu”. Czasami nawet do 70 tys. km.
    Pierwszy 2.0 TDCi ma problemy z wtryskiem i to ogranicza trwałość „dwumasu”. Czasami nawet do 70 tys. km.Motor
    Jak na japońskie auto, trwałość koła dwumasowego nie jest tu zadowalająca. Koszt nowego: ponad 2500 zł.
    Jak na japońskie auto, trwałość koła dwumasowego nie jest tu zadowalająca. Koszt nowego: ponad 2500 zł.Motor
    Właściciele aut tej marki notują sporo ustertek, w tym również niską trwałość koła dwumasowego.
    Właściciele aut tej marki notują sporo ustertek, w tym również niską trwałość koła dwumasowego.Motor
    To duże auto nadmiernie obciąża koło dwumasowe, które potrafi uszkodzić się jeszcze przed 100 tys. km.
    To duże auto nadmiernie obciąża koło dwumasowe, które potrafi uszkodzić się jeszcze przed 100 tys. km.Motor
    W tym silniku mechanicy praktykują wymiany nietrwałych kół dwumasowych na sztywne ze starszych modeli.
    W tym silniku mechanicy praktykują wymiany nietrwałych kół dwumasowych na sztywne ze starszych modeli.Motor
    Koło dwumasowe potrafi tu odmówić posłuszeństwa już po 120 tys. km. Jest raczej mało trwałe.
    Koło dwumasowe potrafi tu odmówić posłuszeństwa już po 120 tys. km. Jest raczej mało trwałe.Motor
    Sprzęgło i koło dwumasowe nie są tu trwałe. Przez pewien czas nawet ASO wymieniało koła na sztywne.
    Sprzęgło i koło dwumasowe nie są tu trwałe. Przez pewien czas nawet ASO wymieniało koła na sztywne.Motor
    Pierwszy silnik 2.0 D-4D ma stosunkowo mało trwałe (jak na Toyotę) koło dwumasowe. Wytrzymuje ok. 140 tys. km.
    Pierwszy silnik 2.0 D-4D ma stosunkowo mało trwałe (jak na Toyotę) koło dwumasowe. Wytrzymuje ok. 140 tys. km.Motor

    Objawy awarii koła dwumasowego

    • Klekotanie i terkotanie na biegu jałowym, zmieniające się zwykle po wciśnięciu pedału sprzęgła,
    • Piski słyszalne przy redukowaniu biegów,
    • Stuki przy ruchach pedałem gazu na niskich obrotach,
    • Głośne telepanie przy gaszeniu silnika.
    Akustyczne objawy uszkodzenia koła dwumasowego są dość charakterystyczne, jednak nie dają stuprocentowej pewności.
    Akustyczne objawy uszkodzenia koła dwumasowego są dość charakterystyczne, jednak nie dają stuprocentowej pewności.Motor

    Jak zdiagnozować usterkę

    Próbę podczas jazdy może wykonać bez problemu właściciel samochodu.
    Próbę podczas jazdy może wykonać bez problemu właściciel samochodu.Motor
    • Jadąc na piątym biegu zejdź do 1000 obr./min i maksymalnie wciśnij pedał gazu. Silnik ze sprawnym kołem będzie płynnie przyspieszał. Przy zepsutym kole pojawić się mogą wibracje, telepania i szarpnięcia.
    • Jadąc na 3. biegu, na obrotach około 3000, wymuś szarpnięcie na sprzęgle kilkakrotnie gwałtownie kopiąc w pedał gazu. Jeżeli pojawią się hałasy i wibracje, to może to być objaw uszkodzenia koła dwumasowego.
    Dopiero po zdjęciu skrzyni możliwe jest potwierdzenie stanu koła.
    Dopiero po zdjęciu skrzyni możliwe jest potwierdzenie stanu koła.Motor
    • Po zdemontowaniu skrzyni biegów oraz odkręceniu sprzęgła mechanik oceni stan wizualny koła i stwierdzi, czy nie ma śladów wycieku smaru w wyniku przegrzania.
    • Obracając kołem sprawdzi, czy nie słychać trzasków będących objawem uszkodzenia wewnętrznego ułożyskowania.
    • Po zamocowaniu czujnika pomierzone zostanie tzw. bicie, a także zmierzony zostanie luz obwodowy. Jeżeli przekroczą one graniczną wartość, to koło jest do wymiany.

    Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego

    Zobacz również:

      Ile kosztuje naprawa

      Operacja wymiany koła zajmuje przeciętnie około trzech godzin.
      Operacja wymiany koła zajmuje przeciętnie około trzech godzin.Motor
      W procesie regeneracji wymienianie są m.in. łożyska i sprężyny. Nie są to jednak elementy oryginalne. Zaletą jest niski koszt (ok. 500-700 zł).
      W procesie regeneracji wymienianie są m.in. łożyska i sprężyny. Nie są to jednak elementy oryginalne. Zaletą jest niski koszt (ok. 500-700 zł).Motor

      <b>Koszty usunięcia awarii koła dwumasowego</b>

      Operacja demontażu i montażu w warsztacie
      350-700 zł
      Koszt nowego, oryginalnego koła dwumasowego poza ASO
      850-5000 zł
      Koszt nowego, oryginalnego zestawu koło+sprzęgło poza ASO
      1000-6000 zł
      Koszt regeneracji uszkodzonego koła dwumasowego
      500-700 zł

      <b>Ceny nowych dwumasowych kół zamachowych poza ASO</b>

      Model
      Cena*
      Audi A6 C6 2.7 TDI 163 KM
      2603 zł
      BMW 320d E90 163 KM
      881 zł
      BMW 330d E46 204 KM
      2221 zł
      Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi 110 KM
      1402 zł
      Citroen C5 2.0 HDi 107 KM
      1392 zł
      Fiat Stilo 1.9 JTD 140 KM
      1758 zł
      Ford Focus II 1.8 TDCi
      1477 zł
      Ford Mondeo III 2.0 TDCi 130 KM
      1039 zł
      Ford Mondeo IV 2.0 TDCi 136 KM
      1312 zł
      Honda Accord 2.2 i-CTDi 140 KM
      2288 zł
      Kia Cee'd 2.0 CRDi 140 KM
      1340 zł
      Mazda 6 2.2 CD-MZR 185 KM
      3770 zł
      Opel Astra H 1.7 CDTI 100 KM
      1725 zł
      Opel Zafira I 2.0 DTI
      2115 zł
      Opel Vectra C 1.9 CDTI 120 KM
      1609 zł
      Opel Insignia 2.0 CDTI 160 KM
      1988 zł
      Opel Insignia 1.6 Turbo 180 KM
      1970 zł
      Peugeot 406 2.0 HDi 110 KM
      1392 zł
      Renault Clio III 1.5 dCi 88 KM
      846 zł
      Renault Laguna III 2.0 dCi
      2120 zł
      Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM
      1067 zł
      Skoda Superb II 2.0 TDI 140 KM
      1214 zł
      Toyota Avensis II 2.0 D-4D 110 KM
      2308 zł
      Toyota RAV4 III 2.2 D-4D 150 KM
      4626 zł
      Volvo V70 II D5 163 KM
      2564 zł
      VW Golf VI 1.4 TSI 160 KM
      1763 zł
      VW Golf VI GTI
      1822 zł
      VW Passat 2.0 TDI 170 KM
      1214 zł
      *ceny detaliczne z hurtowni Intercars

      Podsumowanie