Subaru Legacy

Wtorek, 5 września 2023 (10:54) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (16:06)
Subaru Legacy to samochód osobowy należący do segmentu D, produkowany od 1989 r. do dziś. Pojawił się na rynku jako konkurencja m.in. dla Volkswagena Passata, Hondy Accord, Mazdy 626, Audi 80, Toyoty Camry czy Forda Mondeo. Obecna, siódma generacja modelu jest niedostępna na polskim rynku.
Subaru Legacy - najważniejsze informacje
Subaru Legacy w swoim obecnym, siódmym, wcieleniu, nie jest dostępne na polskim rynku. /materiały prasowe

Subaru Legacy - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1989

Subaru Legacy – historia

Model Legacy jest dostępny w ofercie japońskiej marki Subaru od 1989 r. Zastąpił w niej model Leone, oferując znacznie większą przestrzeń i komfort. Od początku auto było dostępne w wersjach sedan i kombi. Miało być praktyczne i komfortowe oraz niezawodne. Ciekawostką było to, że od początku otrzymało napęd na cztery koła.

Przez lata model wielokrotnie zmieniano i unowocześniano. Zdobył też wiele nagród i ogromne uznanie użytkowników, co potwierdza jego wysoka sprzedaż. Na polskim rynku był dostępny do piątej generacji włącznie. Była ona rewolucyjna ze względu na zastosowanie zupełnie nowej płyty podłogowej. Sprzedaż w Europie zakończono w 2014 r. Szósta generacja Subaru Legacy była dostępna w Japonii, USA, Australii i Nowej Zelandii. Przy siódmej generacji zrezygnowano też z oferowania modelu w Japonii i Australii ze względu na niezadowalającą sprzedaż.

Subaru Legacy – generacje

Pierwsza generacja Subaru Legacy (1989-1994) miała być odpowiedzią japońskiego producenta na popularne na północnoamerykańskim rynku samochody osobowe klasy średniej. Wraz z wprowadzeniem tego modelu Subaru zaproponowało nową serię silników, które były mocniejsze i bardziej ciche od poprzedników. Model Legacy był dostępny jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi. Początkowo wprowadzono go na rynek amerykański, brytyjski, niemiecki, belgijski, holenderski, luksemburski, japoński oraz australijski.

Druga generacja Subaru Legacy (1993-1999) charakteryzowała się zmodyfikowaną linią nadwozia. Zaproponowano kilka wersji pojazdu, w tym LX, GX, RX i Heritage. Nie były one jednak dostępne na wszystkich rynkach.

Trzecia generacja Subaru Legacy (1998-2004) nie zmieniła się znacząco pod względem wizualnym wobec poprzedniej. Zamontowano w niej jednak nowocześniejsze jednostki napędowe i udoskonalone wyposażenie wnętrza.

Czwarta generacja Subaru Legacy (2004-2009) po raz kolejny została unowocześniona pod względem technologicznym i wizualnym. Zdobyła spore uznanie, wygrywając tytuł Japan Car of the Year 2003-2004) i pokonując m.in. Toyotę Prius oraz Mazdę RX-8. Ponadto została wyróżniona w plebiscycie 2005 International Car of the Year (amerykańskiego magazynu Road & Travel) – model został okrzyknięty najbardziej niezawodnym sedanem. Automobile Magazine nazwał go natomiast w 2005 roku najlepszym autem rodzinnym. Silnik EJ255 w 2006 r. zdobył ponadto tytuł International Engine of the Year w kategorii od 2 do 2,5 l.

Piąta generacja Subaru Legacy (2009-2014) tradycyjnie została wyposażona w silniki typu boxer i napęd na cztery koła. Zbudowano ją jednak na nowej, dłuższej i szerszej, płycie podłogowej. Unowocześniono też linię nadwozia i wyposażenie, a w opcji można było zamówić drewniane wykończenie wnętrza.

Szósta generacja Subaru Legacy (2014-2019) zachowała swoją charakterystyczną sylwetkę, ale nabrała obłości i elegancji. Wnętrze zyskało jednak przeprojektowaną konsolę centralną oraz nowy system multimedialny. Po raz pierwszy model nie był dostępny w wersji kombi. Zniknął też z Europy.

Siódma generacja Subaru Legacy (2019-ob.) została zaprezentowana na Chicago Auto Show. Przeznaczono ją na rynek amerykański i kanadyjski. Pod względem sylwetki nie różni się znacząco od poprzedniego wcielenia modelu, ma jednak nowocześniejsze silniki i wyposażenie, w tym zaawansowane funkcje bezpieczeństwa.

Subaru Legacy – dane techniczne

Pierwsza generacja Subaru Legacy była wyposażona w silniki benzynowe o pojemności 1,8-2,2 l i mocy 103-220 KM (w wersji Turbo). Otrzymała napęd na cztery koła oraz 5-biegową manualną lub 4-biegową automatyczną przekładnię.

Druga generacja Subaru Legacy posiadała silniki benzynowe o pojemności 2,0-2,5 l i mocy 116-280 KM. Napęd ponownie był przekazywany na obie osie, a skrzynie biegów były manualne (5b) lub automatyczne (4b).

Trzecia generacja Subaru Legacy była wyposażona w silniki o pojemności 2-3 l i mocy 125-220 KM. Dostępne były manualne (5b) lub automatyczne (4b) przekładnie. Wszystkie wersje miały napęd All Wheel Drive.

Czwarta generacja Subaru Legacy była wyposażona w silniki benzynowe o pojemności 2-3 l i mocy 138-250 KM. Po raz pierwszy zaproponowano też wersję z napędem wysokoprężnym (2.0 l/150 KM). Ponownie wszystkie wersje miały napęd na cztery koła. Przekładnie były natomiast manualne (5b lub 6b) oraz automatyczne (4b lub 5b).

Piąta generacja Subaru Legacy otrzymała silniki benzynowe o pojemności 2,0-2,5 l i mocy 150-265 KM oraz Diesla o pojemności 2 l i mocy 150 KM. Do wyboru były wersje z przekładnią automatyczną (5b), manualną (6b) oraz typu CVT (Lineartronic).

Szósta generacja Subaru Legacy zaproponowała nabywcom silniki benzynowe o pojemności 2,5-3,6 l i mocy 177-260 KM. Wszystkie egzemplarze miały napęd 4x4 oraz skrzynię biegów Lineartronic.

Siódma generacja Subaru Legacy posiadała silniki o pojemności 2,4-2,5 l o mocy do 260 KM. Model ponownie otrzymał wyłącznie automatyczną skrzynię biegów i napęd na 4 koła.

Subaru Legacy – opinie o modelu

Subaru Legacy miało być autem praktycznym, rodzinnym i codziennym. Opinie użytkowników potwierdzają natomiast, że idealnie spełnia swoją rolę. Kierowcy cenią je za silnik, układ jezdny i komfort. Model daje mnóstwo przyjemności z jazdy, a jednocześnie jest niezwykle funkcjonalny i wszechstronny. Użytkownicy cenią go także za niską awaryjność i łatwość utrzymania.

Subaru Legacy - Wiadomości

  • Subaru skończyło na taksówce. Czasem łatwiej jest ruszyć niż się zatrzymać

    Subaru skończyło na taksówce. Czasem łatwiej jest ruszyć niż się zatrzymać

    Piątek, 2 lutego (15:43)
    Kierowca wiekowego Subaru Legacy pokazał, że starszy samochód jest znacznie łatwiej rozpędzić niż potem zatrzymać. Szczególnie, jeśli ma się przy tym niskie umiejętności, a i sam stan...
  • Subaru Legacy po zmianach

    Subaru Legacy po zmianach

    Piątek, 3 lutego 2017 (09:58)
    Europejscy fani czterech kółek żyją już - zbliżającym się wielkimi krokami - marcowym salonem motoryzacyjnym w Genewie. Sytuacja za oceanem wygląda jednak nieco inaczej. Amerykanie...
  • Całkiem nowe Subaru Legacy!

    Całkiem nowe Subaru Legacy!

    Piątek, 15 listopada 2013 (09:48)
    Na rozpoczynającym się już w przyszłym tygodniu salonie motoryzacyjnym w Los Angeles Subaru zaprezentuje pojazd o wiele mówiącej nazwie Legacy Concept.
  • Reklama
  • Takie będzie nowe Subaru Legacy?

    Takie będzie nowe Subaru Legacy?

    Środa, 30 października 2013 (10:18)
    Subaru nie należy do producentów, którzy zasypują klientów nowościami, więc informacja o nowym pojeździe koncepcyjnym powinna przykuć uwagę miłośników marki.
  • Nowe subaru legacy

    Nowe subaru legacy

    Poniedziałek, 1 czerwca 2009 (11:40)
    Z taśmy montażowej fabryki Subaru w amerykańskim Lafayette zjechały pierwsze egzemplarze legacy nowej generacji.
  • Subaru legacy concept

    Subaru legacy concept

    Poniedziałek, 12 stycznia 2009 (15:03)
    Subaru zaprezentowało w Detroit prototyp legacy nowej generacji.
  • Reklama
  • Legacy concept

    Legacy concept

    Środa, 17 grudnia 2008 (09:26)
    Chociaż na styczniowym salonie w Detroit zabraknie wielu znaczących producentów, to pojawi się również wiele ciekawych nowości.
  • Top Safety Pick Award

    Top Safety Pick Award

    Poniedziałek, 30 stycznia 2006 (17:57)
    Samochody ford five hundred i mercury montego w klasie dużej, subaru legacy i saab 9-3 w klasie średniej oraz honda civic w klasie "maluchów" zdobyły złote medale amerykańskiego testu...