Czy można jeździć autem, gdy stuka sworzeń wahacza?
Jeżeli w czasie prowadzenia samochodu zauważyłeś, że pojazd o wiele gorzej reaguje na ruch kierownicą, to może świadczyć to o awarii sworznia wahacza. Objawami problemów ze sworzniami wahaczy mogą też być problemy z utrzymaniem właściwego toru jazdy, które kierowcy czasem opisują jako ściąganie, lub opóźnione reakcje na ruchy kierownicą. Jak wymienić sworzeń i ile to kosztuje? Dlaczego jego prawidłowe działanie jest tak ważne?
To bardzo ważny element pojazdu, wchodzący w skład układu zawieszenia. W pewnym uproszczeniu - chodzi o kulowy przegub łączący wahacz ze zwrotnicą, który umożliwia skręcanie kół oraz ustawienie ich we właściwej pozycji. Sworzeń, podobnie jak inne części auta, może ulec zużywa się w toku eksploatacji, wraz z upływem czasu.
Jakie są objawy uszkodzenia sworznia wahacza? Najczęstszymi sygnałami awarii są:
- zauważalne luzy występujące w czasie poruszania kierownicą,
- stukanie w obszarze zawieszenia (zwłaszcza w czasie szybkich ruchów kierownicą),
- utrudnione prowadzenie - (np. trudności w utrzymaniu kierunku jazdy).
Jazda samochodem z uszkodzonym sworzniem wahacza może być niebezpieczna, dlatego nie powinno się tolerować stukania sworznia. Niezauważona odpowiednio wcześnie awaria w skrajnym przypadku może spowodować rozpięcie wahacza i zwrotnicy, czyli - najprościej rzecz ujmując - “urwanie się" koła. Pomijając już kwestie bezpieczeństwa (utratę panowania nad samochodem) może dojść również do uszkodzeniem błotnika (przez koło), co dodatkowo potęguje koszty napraw.
Kwota, jaką zapłacimy za wymianę sworznia wahacza, jest zależna jest od konstrukcji pojazdu. W przypadku niektórych modeli samochodów producent nie przewidział wymiany samego sworznia - wówczas konieczna jest inwestycja w cały nowy wahacz. To mocno potęguje koszty naprawy - w komplecie dostajemy bowiem część gotową do montażu - wraz z nowymi tulejami metalowo-gumowymi.
W niektórych samochodach przewidziano jednak możliwość wymiany samego sworznia wahacza (może być wprasowany, przykręcony lub nitowany), co ogranicza koszty zakupu części, ale wydłuża czas trwania naprawy.
Warto zapytać o orientacyjną cenę wymiany podczas kontaktu z warsztatem samochodowym. Najczęściej koszt takiej naprawy waha się pomiędzy 100 a 500 złotych. Do tej kwoty wypada jeszcze dodać koszt wizyty na stacji diagnostycznej. Często po naprawach zawieszenia niezbędne jest bowiem ustawienie geometrii kół.
Teoretycznie tak, o ile ma się odpowiednie doświadczenie, dysponuje niezbędnymi narzędziami i miejscem. Wymiana zepsutego sworznia nie jest zbyt skomplikowana, lecz dla osoby, która nigdy tego nie robiła, może stanowić duże wyzwanie.
W przypadku wahaczy, które pozwalają na wymianę poszczególnych elementów, największy problem stwarza demontaż starego sworznia. W warsztatach do tego celu najczęściej stosowane są prasy hydrauliczne lub specjalne ściągacze. Niekiedy sworznie montowane są na nity, które trzeba będzie rozwiercić.
Właśnie dlatego osoby, które nie posiadają żadnego doświadczenia w tego typu naprawach, powinny skorzystać z pomocy wykwalifikowanego mechanika.
Prawidłowa praca sworznia wahacza w dużej mierze wpływa na bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia pojazdu. Jego nieprawidłowe działanie może spowodować gwałtowną utratę kontroli nad prowadzonym pojazdem lub przyczynić się do szybkiego zużycia innych elementów zawieszenia oraz - drogich w zakupie - opon.
***