Czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Czy warto montować je w aucie?
Czujniki parkowania są już standardowym wyposażeniem nowych samochodów. Odpowiadają za wspieranie kierowcy w optymalnym i bezpiecznym parkowaniu. Do prawidłowego działania wykorzystują fale ultradźwiękowe. Wysyłają je a następnie mierzą czas powrotu do całego urządzenia. Niestety łatwo reagują również na liście, deszcz czy zanieczyszczenia. Dlatego, nie powinniśmy całkowicie ufać czujnikom i parkując, korzystać przede wszystkim z lusterek.
Czujniki parkowania są wykorzystywane przez większość kierowców. Nie da się ukryć, że to również najlepsze wsparcie dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z kierowaniem autem. Z pewnością sprawdzą się w słabo oświetlonych garażach, domowych warsztatach, na podziemnych parkingach w centrach handlowych, a także przed supermarketami, gdzie miejsca parkingowe są bardzo blisko siebie a wyjazd/wjazd jest utrudniony. Kierowcy wykorzystują czujniki również wtedy, gdy warunki pogodowe ulegają znacznemu pogorszeniu, zwłaszcza podczas manewrowania w gęstej mgle.
Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, czujniki parkowania są często zabrudzone lub zaśnieżone. Wówczas należy zwyczajnie przetrzeć je wilgotną szmatką lub gąbką i zebrać zabrudzenia. Kierowcy samochodów terenowych dobrze znają ten problem. Jazda w trudnym terenie często wiąże się z poważnymi zabrudzeniami, które powodują, że czujniki wariują. Skutkuje to późniejszym wyświetlaniem nieprawidłowych danych dotyczących odległości od przeszkody. Po off-roadowych przygodach zawsze warto odwiedzić myjnię.
Kierowcy, którzy wybierają najtańsze zestawy czujników parkowania za około 100-200 zł zazwyczaj narzekają, że podają one złe dane, są awaryjne i tracą połączenie z samochodem w trakcie manewrów.
Zestawy czujników premium kosztują w granicach 500-700 zł. Zazwyczaj gwarantują one precyzyjne określanie odległości od przeszkody i wsparcie w manewrowaniu bez zbędnych problemów.
Na rynku znajdziemy czujniki przód oraz tył, a także bezprzewodowe i przewodowe.
Bezprzewodowe nawiązują połączenia za pomocą WiFi, a przewodowe są łączone kablami. Bezprzewodowe są znacznie droższe, ale w zamian dostaniemy prosty montaż bez użycia narzędzi.
Czujniki parkowania bezprzewodowe i przewodowe zasadniczo różnią się ceną i tym, w jaki sposób przekazują informację między modułem sterowania a wyświetlaczem samochodu.
Czujniki parkowania dość często ulegają uszkodzeniu. Mechanicy głównie mówią o uszkodzeniach związanych ze stłuczkami, awariach okablowania czujników przewodowych oraz spaleniu zasilania modułu sterującego.
Objawem uszkodzenia będzie charakterystyczny dźwięk oraz ograniczone pole widzenia w trakcie manewrowania i cofania. Niestety, najtańsze systemy czujników cofania rzadko alarmują o awarii systemu i może się to dla nas skończyć np. porysowaniem zderzaka.
***