Co zrobić po sprzedaży auta w 2024 roku i dlaczego nie warto z tym zwlekać?
Sprzedaż samochodu to ważny moment w życiu każdego kierowcy. To czas na rozliczenie się z dotychczasowym pojazdem i odpowiednimi urzędami oraz podmiotami. Jednakże, aby sprzedaż była przeprowadzona zgodnie z prawem i bez żadnych uchybień, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Przede wszystkim warto przypomnieć, co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży auta, bo to dokument, który przyda się zarówno sprzedającemu jak i nabywcy w kolejnych, obowiązkowych krokach prawnych.
- Tytuł - np. Umowa kupna-sprzedaży pojazdu mechanicznego;
- data i miejsce zawarcia umowy;
- dane sprzedającego i kupującego: imię i nazwisko lub nazwa firmy, PESEL lub REGON, adres, numer dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierającego umowę, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail;
- opis przedmiotu umowy - marka/model auta, rok produkcji, numer VIN, numer silnika, kolor, numer rejestracyjny, przebieg;
- cena pojazdu;
- oświadczenie sprzedającego, że pojazd stanowi jego własność, nie jest przedmiotem zabezpieczenia i nie toczy się żadne postępowanie, którego jest on przedmiotem;
- oświadczenie sprzedającego, że auto jest pozbawione wad technicznych, o których by on wiedział;
- oświadczenie kupującego, że jest świadomy stanu technicznego pojazdu;
- odręczne podpisy obu stron.
Obowiązki sprzedawcy po sprzedaży samochodu są określone w przepisach prawa. Do najważniejszych z nich należy zgłoszenie zbycia pojazdu, którego należy dokonać w ciągu 30 dni od daty transakcji. Można to zrobić osobiście w wydziale komunikacji lub przez internet (np. poprzez usługę mObywatel, ale tylko poprzez stronę internetową, nie w aplikacji). W przypadku zgłoszenia osobistego należy przedstawić następujące dokumenty:
- umowę kupna-sprzedaży
- dowód tożsamości
W przypadku zgłoszenia przez internet należy wypełnić odpowiedni formularz na stronie internetowej wydziału komunikacji lub na stronie gov.pl/mobywatel. Do formularza należy dołączyć skany lub zdjęcia dokumentów wymienionych powyżej, trzeba też posiadać dokument tożsamości w wersji cyfrowej (wystarczy zdjęcie lub skan). Fakt zbycia samochodu należy zgłosić do 30 dni od daty wpisanej na umowie. Przekroczenie tego terminu grozi grzywną w wysokości od 200 do 1 tys. zł.
Informowanie Urzędu Skarbowego o sprzedaży auta nie jest konieczne (w przypadku kupującego to obowiązek, bo musi on zapłacić podatek wynoszący 2 proc. od deklarowanej na umowie wartości pojazdu i złożyć deklarację PCC-3). Obowiązkowe jest natomiast powiadomienie ubezpieczyciela, u którego mamy wykupioną polisę OC (i ewentualnie inne polisy, np. AC) - i na to mamy tylko 14 dni od daty, która widnieje na umowie kupna-sprzedaży samochodu. Wraz ze sprzedażą samochodu na nabywcę przechodzą prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem OC. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty odszkodowania w razie wypadku spowodowanego przez nowego właściciela samochodu.
Jeśli sprzedawca wykupił także dobrowolne ubezpieczenia, takie jak AC, Assistance czy NNW, to ma prawo do zwrotu niewykorzystanej składki za okres, w którym pojazd był już własnością nowego właściciela. W tym celu należy złożyć w ubezpieczycielu wniosek o zwrot składki i przedstawić przede wszystkim umowę kupna-sprzedaży.
Warto pamiętać, że zgłoszenie zbycia samochodu leży w naszym interesie. Ewentualne mandaty np. z fotoradarów czy odcinkowych pomiarów ograniczenia prędkości, a także konsekwencje związane z wypadkami będą spoczywać na barkach dotychczasowego właściciela. Procedury odwoławcze w takich przypadkach działają, ale zabierają dużo czasu i nerwów.