Co zrobić po sprzedaży auta w 2024 roku i dlaczego nie warto z tym zwlekać?

Sprzedaż samochodu to ważny moment w życiu każdego kierowcy. To czas na rozliczenie się z dotychczasowym pojazdem i odpowiednimi urzędami oraz podmiotami. Jednakże, aby sprzedaż była przeprowadzona zgodnie z prawem i bez żadnych uchybień, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

Przede wszystkim warto przypomnieć, co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży auta, bo to dokument, który przyda się zarówno sprzedającemu jak i nabywcy w kolejnych, obowiązkowych krokach prawnych.

Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży pojazdu?

  • Tytuł - np. Umowa kupna-sprzedaży pojazdu mechanicznego;
  • data i miejsce zawarcia umowy;
  • dane sprzedającego i kupującego: imię i nazwisko lub nazwa firmy, PESEL lub REGON, adres, numer dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierającego umowę, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail;
  • opis przedmiotu umowy - marka/model auta, rok produkcji, numer VIN, numer silnika, kolor, numer rejestracyjny, przebieg;
  • cena pojazdu;
  • oświadczenie sprzedającego, że pojazd stanowi jego własność, nie jest przedmiotem zabezpieczenia i nie toczy się żadne postępowanie, którego jest on przedmiotem;
  • oświadczenie sprzedającego, że auto jest pozbawione wad technicznych, o których by on wiedział;
  • oświadczenie kupującego, że jest świadomy stanu technicznego pojazdu;
  • odręczne podpisy obu stron.

Obowiązki sprzedawcy w 2024 roku

Obowiązki sprzedawcy po sprzedaży samochodu są określone w przepisach prawa. Do najważniejszych z nich należy zgłoszenie zbycia pojazdu, którego należy dokonać w ciągu 30 dni od daty transakcji. Można to zrobić osobiście w wydziale komunikacji lub przez internet (np. poprzez usługę mObywatel, ale tylko poprzez stronę internetową, nie w aplikacji). W przypadku zgłoszenia osobistego należy przedstawić następujące dokumenty:

Reklama
  • umowę kupna-sprzedaży
  • dowód tożsamości

W przypadku zgłoszenia przez internet należy wypełnić odpowiedni formularz na stronie internetowej wydziału komunikacji lub na stronie gov.pl/mobywatel. Do formularza należy dołączyć skany lub zdjęcia dokumentów wymienionych powyżej, trzeba też posiadać dokument tożsamości w wersji cyfrowej (wystarczy zdjęcie lub skan). Fakt zbycia samochodu należy zgłosić do 30 dni od daty wpisanej na umowie. Przekroczenie tego terminu grozi grzywną w wysokości od 200 do 1 tys. zł.

Sprzedaż samochodu a ubezpieczenie OC

Informowanie Urzędu Skarbowego o sprzedaży auta nie jest konieczne (w przypadku kupującego to obowiązek, bo musi on zapłacić podatek wynoszący 2 proc. od deklarowanej na umowie wartości pojazdu i złożyć deklarację PCC-3). Obowiązkowe jest natomiast powiadomienie ubezpieczyciela, u którego mamy wykupioną polisę OC (i ewentualnie inne polisy, np. AC) - i na to mamy tylko 14 dni od daty, która widnieje na umowie kupna-sprzedaży samochodu. Wraz ze sprzedażą samochodu na nabywcę przechodzą prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem OC. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty odszkodowania w razie wypadku spowodowanego przez nowego właściciela samochodu.

Zwrot niewykorzystanej składki za ubezpieczenia dobrowolne

Jeśli sprzedawca wykupił także dobrowolne ubezpieczenia, takie jak AC, Assistance czy NNW, to ma prawo do zwrotu niewykorzystanej składki za okres, w którym pojazd był już własnością nowego właściciela. W tym celu należy złożyć w ubezpieczycielu wniosek o zwrot składki i przedstawić przede wszystkim umowę kupna-sprzedaży.

Warto pamiętać, że zgłoszenie zbycia samochodu leży w naszym interesie. Ewentualne mandaty np. z fotoradarów czy odcinkowych pomiarów ograniczenia prędkości, a także konsekwencje związane z wypadkami będą spoczywać na barkach dotychczasowego właściciela. Procedury odwoławcze w takich przypadkach działają, ale zabierają dużo czasu i nerwów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż samochodu | umowa kupna-sprzedaży
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy