Co zrobić, kiedy wycieraczki zostawiają smugi na szybie?
Jesień i zima to czas, kiedy wycieraczki pracują częściej niż w pozostałych porach roku, w dodatku nie mają łatwo, bo brud i zanieczyszczenia takie jak liście czy błoto, trafiają często na przednią szybę pojazdu. Stąd już niedaleka droga do problemu w postaci wycieraczek, które zostawiają smugi na szybie. Zanim wymienisz wycieraczki na nowe, sprawdź, czy można się go pozbyć za pomocą detergentu i gąbki lub szmatki.
Nasiona, liście, błoto, śnieg, brud - to wszystko trafia na przednią szybę samochodu, a w efekcie także na wycieraczki. Dość często zresztą można spotkać samochody z zalegającym brudem, który zbiera się w miejscu, gdzie wycieraczki znajdują się w trybie spoczynkowym. Wystarczy je włączyć, by potem wszystko, co zebrało się pod spodem trafiło na szybę - w tym wypadku rzadko kiedy, albo tylko na chwilę, pomaga użycie spryskiwaczy. Problem powraca i jest irytujący, a do tego niebezpieczny, zwłaszcza, gdy jeździmy po zmroku, a światła latarni i innych pojazdów odbijają się w szybie powodując oślepienie.
Dodatkowo, kiedy przychodzą mrozy, może dojść do uszkodzenia piór wycieraczek, np. w sytuacji, gdy gasząc silnik pozostawimy je włączone i po ponownym odpaleniu przymarznięte wycieraczki przesuną się po szybie. Może wtedy dojść do zerwania piór lub powstania na nich uszkodzeń. Uszkodzenia te mogą być niewidoczne gołym okiem, ale z pewnością wpłyną na skuteczność pracy wycieraczek.
Najprostsza odpowiedź? Oczywiście wymienić wycieraczki - choć jeśli nie zajmiemy się czystością samej szyby, to nie na długo to pomoże, a dodatkowo ryzykujemy uszkodzenie nowego kompletu piór. Dlatego najpierw zaleca się przede wszystkim odchylenie ramion wycieraczek i przetarcie piór wilgotną gąbką lub ściereczką, najlepiej mieszanką płynu do naczyń czy okien i wody.
Potem trzeba zająć się samą szybą i podszybiem - należy usunąć wszystkie zanieczyszczenia, które się tam zebrały, a na końcu najlepiej umyć całą szybę. Oczywiście, może się okazać, że ten zabieg nie zda się na wiele i konieczne będzie kupno nowych piór. Może być tak, że guma wycieraczek jest na tyle zużyta, że nawet, gdy jest czysta, nie spełnia swojego zadania - jeśli guma jest poszarpana, sztywna lub kruszy się, to znak, że czas na nowe pióra wycieraczek.
Dobrym pomysłem w trakcie eksploatacji pojazdu jest smarowanie gum wycieraczek, aby były odporniejsze na zniszczenie i lepiej przylegały do szyby oraz miały zapewniony lepszy “ślizg". W tym celu stosuje się specjalne spraye z silikonem lub inne środki do pielęgnacji gumy. Można też spróbować użyć papieru ściernego o drobnej ziarnistości (powyżej 600), by delikatnie “przeciągnąć" nim po gumowej krawędzi - tej operacji nie należy jednak powtarzać więcej niż raz na kilka miesięcy.
Na rynku w cenie od około 30 złotych są dostępne też czyściki wraz z ostrzałkami do wycieraczek, których użycie ma pomóc przywrócić skuteczność tego elementu. Jak one działają i czy w ogóle? Oczywiście nie pomogą w przypadku już naprawdę zniszczonych piór, ale te mniej zużyte faktycznie mogą odświeżyć. Ich użycie ma na celu odcięcie zużytej części gumy pióra wycieraczek oraz wyszlifowanie specjalną taśmą pozostałej części pióra. Taką regenerację trzeba jednak przeprowadzać z wyczuciem, bo np. zbyt mocne docięcie może spowodować, że pióro będzie do wyrzucenia. Trzeba też zwrócić uwagę na to, by cięcie było równe i by na piórze nie powstały zadziory.