Co ile należy wymieniać olej? 30 tys. km tylko pod jednym warunkiem
Wymiana oleju silnikowego to podstawowa czynność serwisowa. Jej zaniedbanie grozi poważnymi awariami i potężnymi kosztami, dlatego lepiej wiedzieć kiedy i co jaki czas powinna nastąpić wymiana oleju. Informacje o interwałach znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu, ale zdaniem mechaników, czasem lepiej nie stosować się do niej, bo może to przysporzyć problemów.
W wielu współczesnych autach producenci zalecają wymianę oleju co rok lub co maksymalnie 30 tys. km. Dzieje się tak z powodu lepszej jakości samych substancji smarnych, ale też z uwagi na koszty i ekologię. Wydłużony o połowę interwał wymiany oleju to o połowę mniej zanieczyszczeń z nią związanych. Problem w tym, że w przypadku aut, które są intensywnie eksploatowane - na przykład często jeżdżą po autostradach lub w miejskich korkach, wymiana oleju co 30 tysięcy kilometrów może okazać się zbyt rzadka.
Olej to substancja, której podstawowym zadaniem jest smarowanie poszczególnych komponentów, ale także ich ochrona, chłodzenie i czyszczenie.
Jeśli w instrukcji obsługi znajdziemy informację o tym, że wymiana oleju może nastąpić po 30 tysiącach kilometrów, to zwykle jest to graniczna wartość i można ją osiągnąć tylko w pewnych warunkach.
Nie sposób do nich zaliczyć podróży na krótkich dystansach, kiedy olej nie jest w stanie osiągnąć swoje temperatury roboczej, w wyniku czego nie odparowuje z niego woda, która z czasem pogarsza jego właściwości smarne. Jeszcze bardziej wymagające są silniki z filtrami cząstek stałych (DPF dla diesli i GPF dla nowoczesnych jednostek benzynowych). W ich przypadku wypalenie często odbywa się poprzez sztuczne podniesienie temperatury spalin, co sprawia, że resztki paliwa mogą mieszać się z olejem.
Wiele współczesnych samochodów wyposażonych jest w odpowiednie czujniki, które same przekazują kierowcy informacje o tym, kiedy konieczna będzie wymiana oleju (pojawia się odpowiedni komunikat na komputerze pokładowym). W przypadku aut, które często jeżdżą pod obciążeniem czy na krótkich dystansach, mechanicy zalecają skrócenie interwału, który podaje producent, przynajmniej o jedną trzecią, a najlepiej o połowę. W ten sposób wydłużysz żywotność tak kosztownych w naprawie lub wymianie elementów jak chociażby turbosprężarka. Co więcej, nawet jeśli pojazd nie przejeżdża zakładanego dystansu w ciągu roku, to olej i tak traci swoje właściwości.
Z tego względu mechanicy zalecają, by olej wraz z filtrami wymieniać nie rzadziej niż raz w roku lub co 15-20 tys. kilometrów. Oszczędności, które może przynieść rzadsza wymiana oleju z biegiem lat mogą okazać się wyłącznie pozornymi - w przyszłości może bowiem dojść do przegrzania się silnika, awarii turbosprężarki czy zatkania się filtra oleju z uwagi na zbierające się zanieczyszczenia.