Ciepło czy zimno. Jaki włączyć nawiew, gdy parują szyby w aucie?
Parowanie szyb w aucie w okresie jesienno-zimowym to norma. Spora ilość wilgoci lub ewentualne usterki w samochodzie sprawiają, że szyby robią się dosłownie białe. Z pomocą przychodzi nawiew. Pytanie zasadne i istotne brzmi, czy jeśli parują szyby w aucie, to wybrać powietrze zimne, czy ciepłe? Sprawdzamy, które rozwiązanie będzie najlepsze.
Parowanie szyb w aucie może być kłopotliwe, na szczęście z pomocą przychodzi nawiew samochodowy. Ten to system kanałów połączonych z klimatyzacją samochodową oraz z systemem grzewczym auta. Jego główne zadanie to odpowiednia wentylacja wnętrza pojazdu, grzanie kabiny w chłodne dni oraz chłodzenie w cieplejszych okresach. Nawiew w samochodzie zasysa z zewnątrz samochodu powietrze, a za sprawą nagrzewnicy lub parownika klimatyzacji ulega ogrzaniu, lub schłodzeniu. Następnie dmuchawa tłoczy powietrze dalej przez filtr kabinowy, aż do środka samochodu. Jaki nawiew ustawić przy zaparowanych szybach?
Na parujące szyby w aucie najlepszy jest zimny nawiew. Użycie klimatyzacja gwarantuje szybkie i skuteczne odparowanie. To dlatego, że klimatyzacja efektywnie osusza powietrza w kabinie, co znacząco redukuje wilgoć. Ten sposób na parujące szyby w aucie to gwarancja, że nie dojdzie do kondensacji małych kropelek na szybach. W przeciwieństwie do ciepłego nawiewu klimatyzacja nie podnosi znacząco temperatury wewnątrz pojazdu. To z kolei może być bardziej komfortowe w okresach przejściowych.
Jaki włączyć nawiew, gdy parują szyby w aucie bez klimatyzacji? W takim przypadku nie pozostaje nic innego jak użycie ciepłego nawiewu. Ten ma tę zaletę, że w chłodne dni ogrzeje kabinę. W praktyce jednak to koniec pozytywów. To dlatego, że jeśli poziom wilgoci w samochodzie jest wysoki, to ciepły nadmuch zwiększy ten poziom, co sprawia, że paradoksalnie ciepły nadmuch może pogorszyć sytuację. Jedynym rozwiązaniem jest pozbycie się wilgoci na zewnątrz. To jednak oznacza uchylenie okien samochodu, co w zimne dni może nie być przyjemne.
Odparowanie będzie szybkie, jeśli nawiew zostanie skierowany bezpośrednio na szyby. W przypadku zimnego nawiewu z klimatyzacji tyle wystarczy, by skutecznie pozbyć się problemu. Warto jednak pamiętać, że liczy się także sama kondycja klimatyzacji samochodu. Jej regularne serwisowanie i dbanie o czystość filtrów jest niezbędne, aby system działał efektywnie przez cały rok. Także w czasie jesieni oraz zimą, kiedy parujące szyby w aucie to częsty problem. Bez sprawnej klimatyzacji odparowanie będzie nieskuteczne.
Jak prawidłowo ustawić nawiew w samochodzie? Jeżeli jesteśmy zmuszeni wykorzystać ciepły nawiew, przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby stopniowo zwiększać temperaturę. Na początku odparowywania, jeśli auto posiada taką funkcję, można użyć obiegu wewnętrznego powietrza samochodu. Dzięki temu szybciej ogrzejemy kabinę samochodu, warto jednak pamiętać, aby zimą nie włączać często obiegu wewnętrznego. Następnie należy przełączyć na obieg zewnętrzny, dzięki czemu pozbędziemy się wilgoci z kabiny, a parujące szyby w aucie nie będą problemem.
Parujące szyby w aucie mogą mieć kilka źródeł, dlatego, aby uniknąć codziennej, porannej frustracji, warto je zdefiniować i usunąć. Na początek należy sprawdzić, czy powodem są niesprawne nawiewy. To kluczowa kwestia dla cyrkulacji powietrza i jeśli okaże się, że na przykład wentylator nie działa, jak należy, szyby będą często parować. Kolejnym źródłem jest brudny, zanieczyszczony filtr kabinowy. Bardzo często gromadzi się w nim wilgoć razem z powietrzem z zewnątrz, co skutkuje zaparowanymi szybami.
Jak pozbyć się pary z szyb w samochodzie? Kolejnych źródeł należy szukać w samej wilgoci, która znajduje się w kabinie samochodu. Jesienią oraz zimą do środka dostaje się woda, czy to z zaśnieżonych butów, czy mokrego parasola. Woda zaczyna parować, rośnie poziom wilgoci, a powstała para osadza się na szybach pojazdu. Parowanie szyb w aucie może mieć więc prozaiczne powody, a rozwiązaniem będzie osuszenie pojazdu.
Za parowanie szyb w aucie odpowiedzialne mogą być również awaria radiatora i nagrzewnicy. To nieczęsta przyczyna, niemniej jednak taka awaria sprawia, że do wnętrza samochodu przedostaje się płyn chłodniczy. W efekcie kabina jest zawilgocona i pojawia się parowanie szyb. Przed zimą warto również sprawdzić jakość uszczelek. Może się okazać, że wilgoć do środka dostaje się przez nieszczelności w zamkniętych drzwiach. Nie należy zapominać o wspomnianej wyżej niesprawnej klimatyzacji. Raz na jakiś czas warto ją włączyć nawet zimą, aby sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo.