Cały czas masz zaparowane szyby w aucie? Te sposoby zawsze działają

Okres jesienno-zimowy często oznacza szereg problemów i niedogodności dla kierowców. Jednym z nich jest kwestia zaparowanych szyb w samochodzie, z którymi wiele osób walczy wyłącznie doraźnie. Tymczasem istnieją proste sposoby na całkowite pozbycie się tego problemu.

Podstawową przyczyną parowania szyb, jest wilgoć w kabinie samochodu. Nie musi być jej dużo, aby doszło do zjawiska kondensacji - szyby parują, gdy temperatura wewnątrz samochodu jest blisko tzw. punktu rosy, czyli jest zimno. Jest to naturalne zjawisko, ale jeśli zdarza się często i musimy regularnie pozbywać się wilgoci z szyb, trzeba poszukać źródła problemu.

Pamiętaj o wymianie filtra kabinowego

Nie każdy o tym pamięta, ale filtr kabinowy powinno się wymieniać najlepiej raz do roku, podczas serwisu klimatyzacji. Po dłuższym użytkowaniu brudzi się on, a tym samym jest niedrożny i przemoczony. Jeśli więc zaniedbaliśmy wymiany filtra, powinniśmy szybko naprawić nasz błąd.

Reklama

Czynność nie jest trudna, a zwykle okazuje się, że nie potrzeba do tego specjalistycznych narzędzi. Często filtr jest umieszczony w podszybiu lub dostępny od strony komory silnika lub w desce rozdzielczej (w schowku od strony pasażera). Decydując się na wymianę filtra warto rozważyć dopłatę za filtr z węglem aktywowanym, który ułatwia usuwanie nieprzyjemnych zapachów.

Jakie są źródła wilgoci w samochodzie?

Innym źródłem wilgoci w kabinie może być zalegający kurz i piasek. Mogą skutecznie zbierać wilgoć, dlatego warto rozpocząć osuszanie samochodu od dokładnego posprzątania i odkurzenia auta.

Wilgoć kumuluje się także w materiałowych dywanikach podłogowych oraz wykładzinie - szczególnie gdy zimą nie otrzepujemy butów ze śniegu, wsiadając do auta. Dlatego w okresie jesienno-zimowym warto zastąpić dywaniki wykonane z weluru gumowymi odpowiednikami. Wodę zbierającą się w wysokich, gumowych korytkach można wtedy bardzo szybko i łatwo usunąć.

Właściciele starszych samochodów powinni wziąć pod uwagę także ryzyko, że dochodzi do przecieków wody do wnętrza. Najczęściej winne są uszkodzone gumy uszczelek. Woda spływa po słupkach i gromadzi się pod tapicerką na podłodze. Regularne sprawdzanie szczelności elementów gumowych w okolicach szyb czy uszczelek drzwiowych pozwoli zapobiec problemom. To samo dotyczy drożności odpływów wody z podszybia czy szyberdachu.

Kolejną z przyczyn częstego zaparowania szyb we wnętrzu auta może być uszkodzona nagrzewnica. Usterkę można rozpoznać po charakterystycznym, słodkawym, zapachu glikolu we wnętrzu.

W jaki sposób pozbyć się wilgoci z samochodu?

Doraźnym sposobem jest skorzystanie ze ścierki np. z mikrofibry, żeby niepozostawiała śladów na szybie. Szybkim i prostym sposobem jest też włączenie klimatyzacji. To jednak nie rozwiąże źródła problemu.

Jeśli sprawdziliśmy wszystkie elementy wymienione wyżej, a szyby nadal często nam parują, jest spora szansa, że na przykład w wykładzinie naszego auta nadal jest sporo wilgoci. Wtedy najlepiej zostawić w nim woreczki z ryżem lub żwirkiem dla kota. Warto także dokładnie umyć szyby od środka.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy