Bagażnik rowerowy na hak, na klapę, na dach. Jaki wybrać do auta?

Tomasz Wróblewski

Oprac.: Tomasz Wróblewski

Aktualizacja

Jeśli planujesz wyjazd na urlop i chcesz zabrać ze sobą rower, by wykorzystać czas na aktywny odpoczynek, możesz łatwo przetransportować jednoślad. Możliwości jest wiele. Wystarczy kupić bagażnik na rowery: na hak, na tylną klapę albo na dach.

Bagażnik rowerowy na dach to jedna z opcji, by zabrać jednoślady na wakacje.
Bagażnik rowerowy na dach to jedna z opcji, by zabrać jednoślady na wakacje. 123RF/PICSEL

Bagażnik rowerowy na hak. Jaki wybrać?

W ostatnich latach możemy zaobserwować prawdziwy boom na rowerowe wycieczki i aktywny styl życia. Aby przewieźć rower bezpiecznie, możemy wybrać bagażnik montowany na haku holowniczym. Jeśli jednak nie mamy haka w samochodzie, to musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami rzędu kilkuset złotych. Będziemy musieli kupić odpowiedni hak, wiązkę elektryczną i ponieść koszt montażu oraz instalacji przewodów.

Bagażnik na rowery na hak składa się ze specjalnej, stabilnej platformy, która pomieści od dwóch do czterech jednośladów w oddzielnych stanowiskach. Kierowcy najczęściej wybierają bagażniki na hak holowniczy od producenta Thule, które wyróżniają się doskonałą jakością i bardzo ładnym wykonaniem.

Rowery na bagażniku na hak mają wystarczająco dużo miejsca, by trzymać się stabilnie i nie stwarzać zagrożenia dla kierowcy czy innych uczestników ruchu drogowego, choć wystają delikatnie poza obrys samochodu.

Warto wiedzieć, że dopuszczalna prędkość pojazdu z platformą na hak wynosi 130 km/h. 

Bagażnik rowerowy na hak holowniczy posiada wiele plusów, ale ma także minusy. W trakcie deszczowych dni nasze rowery z pewnością będą się szybko brudziły. Kierowcy skarżą się również na to, że nie każdy bagażnik na rowery na hak umożliwia łatwy dostęp do klapy bagażnika. Jeśli jest to dla nas istotne kryterium, warto wybrać platformę uchylną, która pozwoli nam na otwieranie bagażnika w każdej chwili.

Jak zamontować bagażnik rowerowy na hak holowniczy?

Montaż platformy rowerowej nie jest skomplikowana i jeśli znamy się trochę na budowie samochodu, możemy samodzielnie założyć bagażnik na rowery na hak dostępny w pojeździe.

W zestawie od producenta znajdziemy wszystkie elementy, które będą nam potrzebne do szybkiego montażu.

Nakładamy bagażnik na kulę haka, zaciskamy zabezpieczenia i blokujemy całą konstrukcję specjalnym kluczem zabezpieczającym przed kradzieżą.

Najważniejsze jest, abyśmy dobrze podpięli wiązkę elektryczną do źródła zasilania, tak, aby wszystkie światła w samochodzie działały sprawnie w trakcie jazdy, jak i postoju.

Dopuszczalna prędkość samochodu z bagażnikiem rowerowym na hak wynosi 130 km/h. 123RF/PICSEL

Bagażnik rowerowy na dach. Jaki wybrać i jak zamontować?

Bagażniki montowane na dachu pojazdu są stworzone z poprzecznych belek bazowych, na których możemy osadzić nasze jednoślady. Na rynku dostępne są bagażniki rowerowe na dach z możliwością montażu za przednie koło lub widelec jednośladu.

Kierowcy chętnie wybierają to rozwiązanie ze względu na stosunkowo niską cenę zakupu, a także brak ograniczenia widoczności na drodze, z tyłu samochodu. Na dachu auta możemy zmieścić kilka rowerów. Dużym minusem bagażnika na dach jest zwiększone wytwarzanie oporu powietrza, co w konsekwencji naturalnie przekłada się na wzrost zużycia paliwa.

Bagażnik na dach możemy zamontować na relingach lub do specjalnych uchwytów. Ważne jest, aby zrobić to bardzo dokładnie, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze i stworzenia zagrożenia. Na początku montujemy belki oraz szyny na dachu pojazdu. Wkładamy jednoślad na bagażnik za pomocą specjalnych uchwytów. Montaż może zająć nam nawet godzinę, ale warto poświęcić ten czas, by zrobić to naprawdę precyzyjnie.

Bagażnik na klapę samochodu. Czy to dobre rozwiązanie?

Jeśli w waszym samochodzie nie ma haka holowniczego i jednocześnie nie chcecie umieszczać jednośladów na dachu, możecie skorzystać z opcji montażu bagażnika na klapę auta.  To rozwiązanie jest niedrogie, ale niestety nie pasuje do wszystkich modeli samochodów. Wynika to zazwyczaj ze specyficznej budowy pojazdu.

Konstrukcja bagażnika na klapę jest bardzo solidna i trzyma rower w specjalnych uchwytach za ramę lub koła. Opór aerodynamiczny jest bardzo zbliżony do tego, który występuje w przypadku bagażnika na hak.

Jednym z minusów opcji na klapę jest to, że na nierównej powierzchni nasz rower może porysować karoserię auta.

Rowery zamontowane na klapie mogą ograniczać widoczność w tylnej szybie i dostęp do bagażnika będzie znacznie utrudniony. Zanim jednak rozpoczniemy podróż z bagażnikiem na klapę, sprawdźmy, czy rowery nie zasłaniają świateł oraz tablicy rejestracyjnej.

W przypadku kontroli drogowej dostaniemy mandat karny od funkcjonariusza policji.

Bagażnik rowerowy na hak, na klapę lub na dach, to doskonałe rozwiązanie dla osób aktywnych, które uwielbiają sporty rowerowe, jak i rekreacyjne przejażdżki. Dzięki tym rozwiązaniom możemy bezpiecznie przewieźć dwukołowce i zyskać sporo wolnego miejsca we wnętrzu auta. Platformy rowerowe można kupić do samochodu osobowego, busa lub terenówki. Wielu kierowców zastanawia się, gdzie kupić bagażnik. W internecie znajdziemy wiele ofert od autoryzowanych dystrybutorów znanych producentów. Można wybrać się także do lokalnego dostawcy w swoim mieście, by wspólnie z doradcą dopasować bagażnik do danego modelu auta. Fani sportowych emocji chętnie kupują bagażnik rowerowy na hak w Decathlonie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas