7 grzechów głównych mechaników. Sprawdź, zanim oddasz auto do naprawy
Zaufany mechanik samochodowy to podobnie jak zaufany lekarz - kluczowa osoba, do której możemy zwrócić się o pomoc i poradę. Niestety, niektórzy mechanicy nie zawsze są uczciwi i mogą oszukiwać swoich klientów, sugerując niezbędność wykonania dodatkowych, niepotrzebnych napraw lub używając nieodpowiednich części. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jak sprawdzić mechanika i uniknąć bycia oszukanym.
Na rynku działa wielu mechaników, którzy od lat stosują nieuczciwe praktyki i próbują wyciągnąć od klientów więcej pieniędzy niż by wypadało. Oszustwa tego typu są różnorodne i często pozostają niezauważone, ponieważ kierowcy nie są na nie przygotowani.
Nieuczciwi mechanicy często zakładają, że klient nic nie wie o swoim samochodzie i nie zauważy problemu. W rezultacie, zbyt duże zaufanie do warsztatu może skończyć się rachunkiem zawyżonym nawet o kilka tysięcy złotych, a w najgorszym przypadku, pogorszeniem stanu technicznego pojazdu. Dlatego warto znać najpopularniejsze sztuczki stosowane przez nieuczciwe warsztaty samochodowe i uważać na nie.
Jednym z najczęstszych sposobów na oszukiwanie klientów przez mechaników jest zamiana jakościowych części zamiennych na tańsze lub używane odpowiedniki, a następnie wystawienie rachunku za montaż droższych części. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto sprawdzać opakowania pozostawione po zużytych produktach. Znajdziemy na nich informacje o faktycznych częściach zamontowanych w samochodzie oraz porównać ceny z opakowań z kwotami na ostatecznym rachunku.
Niektórzy mechanicy potrafią podczas naprawy samochodu wymienić sprawny element na uszkodzony. Najczęściej taki proceder dotyczy wtryskiwaczy, pompy common-rail, katalizatorów lub filtrów DPF. W ten sposób klient odbiera samochód, nie zdając sobie sprawy z problemu, a po kilku dniach lub tygodniach wraca do warsztatu z kolejną usterką.
Aby uniknąć tego typu sytuacji, warto dokładnie sprawdzić stan samochodu przed odebraniem go z warsztatu i zwrócić uwagę na parametry układu wtryskowego i pracę układu wydechowego. Każde podejrzane zachowanie może być sygnałem nieuczciwości mechanika.
Mechanicy często szukają sposobów na uproszczenie pracy i zwiększenie swojego zarobku. W związku z tym, zamiast wymieniać pojedyncze uszkodzone elementy, decydują się na wymianę całego podzespołu. Jest to nie tylko oszczędność czasu dla mechanika, ale również dodatkowy zarobek. Dla klienta oznacza to jednak niepotrzebne wydatki. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto poprosić mechanika o zwrot wymienionych elementów po naprawie. Dzięki temu będzie można ocenić, czy faktycznie było konieczne wymienienie całego podzespołu, czy wystarczyłoby wymienić pojedyncze elementy.
Demontaż niektórych części wymaga określonej ilości czasu, ale czasami okazuje się, że trzeba przeprowadzić dodatkowe czynności, za które mechanik chciałby dostać więcej pieniędzy. Dlatego przed rozpoczęciem naprawy trzeba za każdym razem ustalić zakres i kolejność prac, a następnie wyliczyć odpowiednią stawkę za robociznę.
Samochód stojący w warsztacie to duży problem dla właściciela, który jak najszybciej potrzebuje sprawnego samochodu. Niektórzy mechanicy mają tendencję do przetrzymywania samochodów na parkingu o wiele dłużej niż to potrzebne. Później zabezpieczają się przed zabraniem pojazdu poprzez wykręcanie różnych części. Dlatego warto przed naprawą ustalić termin wykonania prac oraz ich zakres.
Niektórzy mechanicy mogą lekceważyć prośby klientów o wykonanie określonych czynności i mimo tego doliczać je na rachunku. Często dotyczy to wymiany płynów eksploatacyjnych, takich jak olej czy płyn hamulcowy. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto domagać się pustych opakowań po wymianie płynów. Mechanicy często tłumaczą się, że używają płynów z tzw. beczek, czyli większych opakowań niż te sprzedawane detalicznie. Warto jednak pamiętać, że taka wymiana powinna być odnotowana w dokumentacji samochodu.
Zdarza się, że mechanicy wykorzystują samochody klientów do własnych celów, jeżdżąc w czasie pracy, jak i prywatnie. Aby uniknąć tego typu sytuacji, właściciel samochodu może spisać stan licznika i ilość paliwa w baku przed oddaniem go do serwisu. Warto jednak pamiętać, że mechanik ma prawo do odbycia jazdy próbnej po wykonaniu naprawy, która zazwyczaj nie powinna przekraczać kilku przejechanych kilometrów.
Jeśli mamy wątpliwości co do uczciwości mechanika, możemy zabrać ze sobą kogoś, kto posiada większą wiedzę na temat samochodów i będzie w stanie ocenić, czy proponowane naprawy są rzeczywiście konieczne.
***