5 mln Polaków straciło profil zaufany. Jak go odzyskać?
31 października straciły ważność profile zaufane ponad 5 milionów Polaków. Wśród osób, którym nie udało się przedłużyć terminu ważności swojego profilu, znalazła się ogromna grupa kierowców. Teraz, by korzystać z ułatwień oferowanych przez platformę ePUAP, muszą oni założyć nowy profil zaufany.
W październiku ponad 5,5 mln rodaków otrzymało smsy informujące, że z dniem 31 października ich profile zaufane w serwisie ePUAP stracą ważność. Dotyczy to osób, których profile zostały automatycznie przedłużone w czasie trwania pandemii covid-19. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemiologicznego profile, których działanie zostało automatycznie przedłużone, wymagały potwierdzenia przez ich posiadaczy. Ostatnim terminem na samodzielne przedłużenie profilu był właśnie 31 październik.
Problem w tym, że np. w piątek - 27 października - serwis, w którym można było przedłużyć ważność profilu nie działał z przyczyn technicznych (prace serwisowe), a w kolejnych dniach stwarzał poważne problemy użytkownikom, którzy nie mogli się do niego zalogować lub np. nie otrzymywali na czas wiadomości autoryzacyjnych niezbędnych do uwierzytelnienia.
Jakby tego było mało, ponieważ w smsie informującym o terminie wygaśnięcia profilu zaufanego nie było żadnych danych personalnych, jak chociażby pesel czy imię, wiele osób, które otrzymały taką wiadomość zignorowały ją, zakładając że mają do czynienia z próbą wyłudzenia danych osobowych.
Niestety nie da się odzyskać profilu zaufanego, którego ważność dobiegła końca. W takim przypadku jedynym sposobem przywrócenia możliwości korzystania z ułatwień oferowanych przez platformy ePUAP, PUE ZUS czy CEIDG jest założenie nowego profilu zaufanego. Na szczęście - w większości przypadków - by ponownie założyć profil zaufany nie trzeba wybierać się do żadnego urzędu. Warunkiem jest posiadanie konta bankowego bankowości elektronicznej w jednym z szesnastu największych, działających na terenie Polski, banków (lista poniżej). Na stronie banku - po zalogowaniu się na własne konto - istnieje możliwość wypełnienia formularza i złożenia wniosku o założenie profilu zaufanego. Usługa jest bezpłatna a sam profil, którego ważność wynosi trzy lata, rejestrowany od razu.
Na liście banków, których platformy elektroniczne wspierają możliwość założenia profilu zaufanego znajdziemy obecnie:
- Alior Bank,
- Bank Pekao,
- BOŚ Bank,
- Bank Millennium,
- Kasa Stefczyka,
- VELO Bank,
- Envelo,
- Credit Agricole,
- BNP Paribas,
- ING,
- Bank Polski,
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
- Santander,
- mBank,
- Inteligo,
- Banki Spółdzielcze Grupa BPS.
Osoby, które nie posiadają konta i nie korzystają z bankowości elektronicznej żadnej z wymienionych instytucji lub nie legitymują się kwalifikowanym podpisem elektronicznym muszą niestety skorzystać ze strony pz.gov.pl, gdzie złożą odpowiedni wniosek, a następnie osobiście potwierdzić swój profil w jednym z punktów potwierdzających (listę znajdziemy na stronie). Najczęściej są to lokalne oddziały ZUS czy Urzędów Skarbowych.
Posiadanie profilu zaufanego daje np. dostęp do usługi "Mój Pojazd", dzięki której - na stronach obywatel.gov.pl - sprawdzić można np. dane swojego samochodu (informacje o badaniu technicznym, ubezpieczeniu OC czy danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów). Legitymowanie się profilem zaufanym pozwala również na załatwienie - bez wychodzenia z domu - wielu spraw urzędowych, jak np. złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu, dopisanie lub skreślenie współwłaściciela pojazdu w dowodzie rejestracyjnym czy wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy.