Youngtimery na horyzoncie
Żaden z tych samochodów nie jest jeszcze klasykiem. Ale wybraliśmy te modele, które mają szansę stać się nimi wyjątkowo szybko.
Skąd wiadomo, że dany samochód zaczyna mieć choćby cząstkę charakteru klasyka? Najłatwiej można rozpoznać to śledząc stale rynek: w momencie, w którym liczba zadbanych egzemplarzy gwałtownie spada, a ceny zatrzymują się na pewnym poziomie - auto można rozpatrywać w kategorii przyszłego klasyka. Czasem do osiągnięcia takiego stanu rzeczy wystarcza 15 lat, a bywa, że i 30 lat to wciąż za mało (jak w przypadku Volkswagena Golfa II). Bardzo wiele zależy bowiem od sposobu eksploatacji danego samochodu i jego popularności: można stwierdzić, że dany pojazd nie jest w stanie stać się youngtimerem tak długo, dopóki może być w pełni użytecznym autem do jazdy na co dzień, łatwo dostępnym w dobrym stanie. Z uwagi na to, że w przypadku niektórych pojazdów podaż solidnych egzemplarzy wygasa bardzo szybko - równie szybko stają się one poszukiwanymi klasykami.
Choć aktualnie obowiązujące normy wymuszają homogenizację technologiczną, wciąż można spotkać pojazdy o nietypowych rozwiązaniach, lub po prostu znane z tego, że w jakiejś dziedzinie były albo pionierami, albo kończyły jakąś epokę. Takie samochody jak pierwsze auto hybrydowe, pożegnalny model Saaba, ostatni luksusowy Citroen czy ostatnie coupe Alfy Romeo szybko staną się klasykami, ponieważ stoi za nimi ciekawa historia.
To prawda, że żaden z poniżej opisanych samochodów jeszcze youngtimerem nie jest. Każdy z nich wciąż potrzebuje kilku lat, żeby dosłużyć się takiego statusu. Ale wybraliśmy takie modele, które według naszej oceny przestaną szybko tracić na wartości i zaczną być poszukiwane jako pojazdy o charakterze kolekcjonerskim. Z rozmysłem nie wybraliśmy tylko samochodów sportowych, bo w ich przypadku taka sytuacja jak szybkie przejście do grona klasyków jest oczywistością. Również z premedytacją pominęliśmy superwyjątkowy pojazd, który rekordowo szybko stał się klasykiem - mowa o Renault Avantime. To przykład ekstremalny, ale powszechnie znany.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum
Używane Porsche 911 (964, 993, 996) - OPINIE