Volkswagen Passat, Ford Mondeo czy Opel Vectra - którego wybrać do 25 tys. zł?
Sprawdzamy którym z popularnych niemieckich modeli klasy średniej warto się zainteresować. Trzecią część zestawienia poświęcamy modelom z lat 2000.
Opel Vectra C/C fl (produkcja 2002-2008) - polecamy
Ten popularny model wyróżnia się w sposób szczególny wyłącznie przestronnością. W pozostałych kwestiach prezentuje solidny, "czwórkowy" poziom, ale brak większych wad sprawia, że ogólnie wypada lepiej od rywali.
Gamę tworzą trzy wersje nadwoziowe - sedan, liftback oraz kombi. Propozycją uzupełniającą jest luksusowy model Signum. Egzemplarze bezwypadkowe nie mają większych problemów z korozją. W 2005 roku samochód przeszedł niewielki lifting. Jego największą zaletą jest fakt, że do gamy dołączyły doskonałe silniki wysokoprężne 1.9 CDTI zapożyczone z Fiata. Takie samochody w niezłym stanie można kupić już za ok. 18 tys. zł i naszym zdaniem są najlepszym możliwym wyborem. Wiele osób decyduje się także na zakup Vectry benzynowej z myślą o montażu instalacji LPG. Najlepiej do tego celu nadaje się silnik 1.8 16V. Nie imponuje osiągami, ale podczas delikatnej jazdy okazuje się bardzo oszczędny.
Zawieszenie Opla Vectry (prosty układ McPhersona z przodu i zaawansowane, wielowahaczowe z tyłu) jest trwałe, ale ma dwa słabe punkty - dolne wahacze przednie (są aluminiowe, sworzni nie da się wymieniać) oraz górne wahacze poprzeczne z tyłu (są drogie, ich zużycie wyraźnie pogarsza właściwości trakcyjne auta). Odradzamy zakup wersji 3.0 CDTI - ten diesel ma poważne problemy z uszczelką pod głowicą (osiadają tuleje cylindrowe). Silniki benzynowe 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (wprowadzone po liftingu) nie nadają się do LPG. Starsze diesle 2.0 DTI oraz 2.2 DTI są przestarzałe.
Volkswagen Passat B5 fl (produkcja 2000-2005) - polecamy warunkowo
Zadbane egzemplarze są drogie - auta z końcówki produkcji w idealnym stanie kosztują ok. 20 tys. zł. Przeprowadzony w 2000 roku lifting Passata nie poprawił w jakiś szczególny sposób jego właściwości eksploatacyjnych. Szersza gama silnikowa, lepsze materiały wykończenia wnętrza oraz kosmetyka nadwozia to za mało, aby wygrać z zupełnie nową Vectrą C. Niemniej jednak to wciąż atrakcyjna propozycja, zwłaszcza z dieslem 1.9 TDI pod maską.
Polecana wersja: 1.9 TDI 130 KM OSIĄGI: 0-100 km/h - 9,9 s, prędkość maks. - 208 km/h, średnie zużycie paliwa - 5,7 l na 100 km
Ford Mondeo Mk3 (produkcja 2000-2007) - odradzamy
Mondeo II (lub jak kto woli MK3) to zupełnie nowa konstrukcja. Auto jest pod każdym względem lepsze od poprzednika. Ale uwaga! Mondea z pierwszych trzech lat produkcji mają problemy z korozją drzwi. W gamie diesli polecamy tylko 2.0 TDDi - są głośne ale dość trwałe. Najbardziej popularne 2.0 TDCi mają problemy z układem wtryskowym. Wersje benzynowe "nie lubią" LPG.
Polecana wersja: 2.0 16V 145 KM OSIĄGI: 0-100 km/h - 9,8 s, prędkość maks. - 215 km/h, średnie zużycie paliwa - 7,9 l na 100 km
Podsumowanie
Pora na zmianę na pozycji lidera. Do tej rundy stanęły dwa zupełnie nowe modele - Ford Mondeo II (lub jak kto woli Mk3) oraz Vectra C. Passat to tym razem odgrzany kotlet, czyli B5 FL (model B5 po modernizacji). Podczas jazdy różnica wieku konstrukcji staje się bardzo widoczna.
Miejsce 1. Opel Vectra
Tym razem pierwsze miejsce zajmuje Opel Vectra. Nie rdzewieje już tak jak poprzednia generacja modelu, jest rekordowo przestronny, a po liftingu otrzymał nareszcie bardzo dobry silnik Diesla (1.9 CDTI) zapożyczony z Fiata. Producent nie popisał się jedynie w kwestii stylizacji - jest nieco zbyt zachowawcza. Ale pod względem jakości wykonania, zaopatrzenia w części zamienne i wyposażenia - zasługuje na bardzo dobrą ocenę. Warto zaznaczyć, że wersja kombi ma większy rozstaw osi niż sedan i liftback. Vectra C jest także autem atrakcyjnym cenowo.
Miejsce 2. Volkswagen Passat
Passat B5 FL jest jeszcze bardziej dopracowany niż B5, ale i tak ustępuje komfortem jazdy oraz przestronnością Oplowi Vectrze. Jest także dość drogi w zakupie, co sprawia, że wiele osób w tej samej cenie wybiera właśnie Vectrę - zdecydowanie nowszą konstrukcyjnie i młodszą rocznikowo.
Miejsce 3. Ford Mondeo
Ford nadal nie opanował sztuki zabezpieczenia antykorozyjnego - to główny powód, dla którego znów jest ostatni. Zupełnie nowe diesle są dynamiczne i oszczędne, ale najbardziej popularne wersje 2.0 TDCi zmagają się z kosztownymi usterkami układu wtryskowego. Odmiany benzynowe nadal nie przepadają za LPG. Ostatnie miejsce naprawdę boli, bo Ford Mondeo rewelacyjnie się prowadzi, najlepiej z całej trójki!