Używany Volkswagen T3 Westfalia (1979-1991)

Kampery na bazie Volkswagena T3 są z roku na rok droższe. To już pełnoprawny klasyk – ostatni bus VW z silnikiem z tyłu.

Na tym świeżo wyremontowanym aucie nie znajdzie się oczywiście ani śladu rdzy. Jednak większość samochodów ma brązowe ślady wzdłuż spawów na nadwoziu. Polecamy stronę: facebook.com/SypialnyWPodrozy.
Na tym świeżo wyremontowanym aucie nie znajdzie się oczywiście ani śladu rdzy. Jednak większość samochodów ma brązowe ślady wzdłuż spawów na nadwoziu. Polecamy stronę: facebook.com/SypialnyWPodrozy.Motor
Nic nie rozprasza kierowcy. Próżno marzyć jednak o klimatyzacji. Kierowca siedzi przed przednią osią, więc manewrowanie to nietypowe doświadczenie w porównaniu z autem osobowym.Motor

Jeśli o jakimś samochodzie można bez przesady powiedzieć "kultowy", będzie to z pewnością Volkswagen z silnikiem z tyłu i zabudową kempingową. Co roku ceny zadbanych egzemplarzy rosną, a i pojazdu do renowacji trzeba się już trochę naszukać.

Kupując T3, trzeba liczyć się z występowaniem obfitej korozji. Atakuje ona głównie spawy na nadwoziu, które są uszczelniane środkiem akumulującym wodę. Korodują również dolne krawędzie szyb - z przodu woda potrafi sączyć się do środka niszcząc instalację elektryczną. Najciekawsze miejsce występowania rdzy to okolice... za lodówką, gdzie stale panuje wilgoć. Po remoncie blacharki konieczne będzie oczywiście solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Starzy właściciele T3 polecają nawiercenie otworów w nadwoziu i wpuszczenie tam mocno penetrującego płynu (Oxyblock).

Kolejny istotny punkt to drzwi przesuwne: jeśli ruszają się w miarę płynnie, a klamka nie jest urwana - to już bardzo dobrze.

Volkswagen T3 Westfalia (1979-1991)

Używany Volkswagen T3 Westfalia (1979-1991) - czytaj artykuł

Pod względem praktyczności T3 Westfalia nie ustępuje dużym i drogim kamperomMotor
Po rozłożeniu kanapy pokój z kuchnią ma też funkcję sypialną. Przydają się zasłony okienne.Motor
Nic nie rozprasza kierowcy. Próżno marzyć jednak o klimatyzacji. Kierowca siedzi przed przednią osią, więc manewrowanie to nietypowe doświadczenie w porównaniu z autem osobowym.Motor
Jak w aucie sportowym: pierwszy bieg wrzuca się do tyłu.Motor
Obrotomierz z kolorowymi zakresami: praktyczny pomysł.Motor
Dwukolorowa tapicerka to wynik fantazji właściciela. Fabrycznie była zwykle beżowa.Motor
Standardowa wersja miała w tym miejscu dwie kanapy – w Westfalii została tylko tylna.Motor
Kuchenka wymaga oczywiście oddzielnej butli gazowej.Motor
Ciekawostka: wilgoć za lodówką przyspiesza korozję nadwozia.Motor
Jedna z kilku wersji dachu. Były także plastikowe nadbudowy.Motor
Na tym świeżo wyremontowanym aucie nie znajdzie się oczywiście ani śladu rdzy. Jednak większość samochodów ma brązowe ślady wzdłuż spawów na nadwoziu.Motor
Następca: T4Volkswagen

I tak do przekładki

Wersje benzynowe są interesujące tylko z kolekcjonerskiego punktu widzenia - to ostatni tylnonapędowy (i tylnosilnikowy) Volkswagen z silnikiem boxer. Do 1984 r. miał on chłodzenie powietrzem, a potem - cieczą. Trwalsza okazuje się pierwsza wersja, choć walka z wyciekami oleju nie ma większego sensu. W boxerze chłodzonym cieczą często korodują śruby głowic cylindrów.

Na poważnie klienci rozważają tylko zakup diesli, jako znacznie lepszych do pokonywania długich tras. Przy czym kondycja oryginalnego silnika (zwykle 1.7 D lub 1.6 TD) nie ma większego znaczenia, bo większość nabywców decyduje się na "przekładkę" silnika 1.9 TD lub nawet TDI. Z takim źródłem napędu T3 jest żwawszy, bardziej niezawodny, a pali tyle samo. "Jedyny problem to to, że większy 1.9 TD nie mieści się i trzeba wycinać prostokąt blachy" - opowiada Rafał, właściciel.

Renowacja prezentowanego egzemplarza trwała około pół roku. Jak mówi właściciel, "części blacharskie są dość łatwo dostępne, choć ich ceny powoli zaczynają rosnąć. Prawdziwy problem sprawiło zdobycie klamki drzwi przesuwanych i oryginalnych chromowanych dekli oraz uszycie nowego namiotu dachowego". Warto wspomnieć o ciekawym unowocześnieniu - panelu fotowoltaicznym na dachu, który daje napięcie ok. 8 woltów. Jego zadaniem jest doładowywanie dodatkowych akumulatorów awaryjnych.

Drogi, a mimo to tani

T3 Westfalia jest tani na tle innych aut kempingowych, ale nie oznacza to, że można kupić go za kilka tysięcy złotych (chyba że stan jest naprawdę fatalny). W Polsce oferty trafiająsię rzadko i zaczynają od 15 tys. zł. W Niemczechza zadbany egzemplarz trzeba zapłacić od 7 do10 tys. euro. Droższe są już tylko wersje z napędem na 4 koła.

Niewątpliwym atutem T3 jest prosta konstrukcja - na dalekiej wyprawie nawet mechanik nieobeznany z tym modelem jest w stanie łatwo naprawić większość usterek.

Volkswagen T3 Westfalia - podsumowanie

Niektóre samochody są w pełni ponadczasowe. Nikomu nie przeszkadza, że T3 Westfalia nie jest zbyt szybki ani zbyt bogato wyposażony. To idealny klasyk na długą podróż, a jeśli wyposażenie kempingowe działa, można w nim z powodzeniem mieszkać. Niezłym pomysłem jest zakup w celu renowacji: wciąż jest potencjał na wzrost cen tego modelu.

Volkswagen T3 Westfalia: historia modelu1979: prezentacja Volkswagena serii T3.1984: wycofanie silników benzynowych boxer chłodzonych powietrzem. Nowy turbodiesel 1.6 (70 KM).1987: ABS w wyposażeniu opcjonalnym, wersja specjalna Magnum.1991: następca (T4).

Volkswagen T3 Westfalia: typowe usterki i problemy

  • Korozja nadwozia: typowe miejsca to spawy na nadwoziu, krawędzie szyb, miejsca pod zabudową kempingową.
  • Zatarte drzwi przesuwne, urywające się klamki (trudne do dostania).
  • Wycieki oleju z silników benzynowych.
  • Cieknący zbiornik paliwa.
  • Niedziałający zestaw wskaźników.
  • Wadliwy układ ogrzewania (albo nie działa, albo "gotuje" pasażerów).
Wersja
1.6 TD
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1588 cm3
Moc maksymalna
70 KM
Maksymalny moment obrotowy
138 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
122 km/h.
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
od 8,5 do 10,6 l/100 km

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas