Używany Seat Altea (2004-)

Sportowa stylizacja nadwozia to nie jedyna zaleta hiszpańskiego minivana. Auto ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie, nie rdzewieje, a silniki wysokoprężne okazują się wyjątkowo oszczędne.

Przynależność Altei do grupy Volkswagena gwarantuje doskonałe zaopatrzenie.
Przynależność Altei do grupy Volkswagena gwarantuje doskonałe zaopatrzenie.Motor
Wnętrze wersji sprzed liftingu. Ładna, obszyta skórą kierownica, czytelne zegary. Jakość materiałów i wykończenia oraz stylizacja: na czwórkę.Motor

Altea była pierwszym modelem Seata, który zapoczątkował nową gamę współczesnych modeli hiszpańskiego producenta. Linie nakreślone przez Valtera da Silvę powielono rok później w drugiej generacji modelu Leon.

Altea zadebiutowała w zwartej, krótkiej wersji. W 2006 roku do gamy dołączył wydłużony o 19 cm model Altea XL (nadal 5-osobowy). W tym samym czasie zaprezentowano także praktyczną odmianę z podwyższonym prześwitem (Freetrack, początkowo 4x2 lub 4x4, obecnie tylko 4x4), która ze względu na wysoką cenę (kosztuje prawie dwukrotnie więcej od modelu podstawowego) nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem.

Cała rodzina modeli przeszła w 2009 roku niewielki lifting. Egzemplarze zmodernizowane najłatwiej rozpoznamy po nowych reflektorach, nowej kierownicy, zmienionych zegarach (otrzymały jasne, kontrastowe podświetlenie) i lepiej rozplanowanej konsoli środkowej.

Hiszpańskie podwozieW zasadzie wszystkie podzespoły techniczne Altei pochodzą z zaplecza Volkswagena, Seat szczyci się jednak tym, że we własnym zakresie zestroił podwozie i faktycznie, trzeba przyznać, że nawet podstawowe wersje dają dużą przyjemność z prowadzenia. Podwozie jest przy tym trwałe i niedrogie w serwisowaniu. Przed zakupem należy jedynie sprawdzić stan tylnej, wielowahaczowej osi.

W samych superlatywach można oceniać działanie układu napędowego Freetracka 4x4 - napęd na koła tylne w razie potrzeby dołącza się błyskawicznie, nie generuje ani szarpnięć, ani hałasu. Jest także niezawodny.

Jeśli ktoś rozważa zakup 2- lub 3-letniego egzemplarza z pełną dokumentacją serwisową i przebiegiem mniejszym niż 100 tys. km, może wziąć pod uwagę wersje z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Zmienia biegi szybciej niż robi się to ręcznie, a na dodatek nie wpływa negatywnie na zużycie paliwa. Wręcz przeciwnie - auto z DSG w trybie automatycznym (możliwy jest także tryb zmiany ręcznej) jest oszczędniejsze niż odmiana ze skrzynią ręczną.

Polecane silnikiW starszych egzemplarzach dominują dwie wersje silnikowe: benzynowa 1.6 8V oraz wysokoprężna 1.9 TDI. Obie warte są polecenia, ponieważ wyróżniają się trwałością oraz niskimi cenami części zamiennych. Silnik 1.6 8V idealnie nadaje się do zasilania gazem. Co ciekawe - pewną partię odmiany 1.6 8V XL (wydłużona) wyposażono w fabryczną instalację zasilania gazem ziemnym. Sporo takich egzemplarzy jeździło po Warszawie jako taksówki. Do ogłoszeń dotyczących sprzedaży modeli 1.6 CNG pochodzących z województwa mazowieckiego należy zatem podchodzić z rezerwą.

Silnik 1.9 TDI to dla odmiany niezniszczalna (choć niezbyt mocna, bo oferowana tu w słabszej, 105-konnej wersji) jednostka, która podczas spokojnej jazdy okazuje się wyjątkowo oszczędna. Szkoda, że praktycznie wszystkie egzemplarze mają przebiegi przekraczające 200 tys. km, co przekłada się na duże zużycie eksploatacyjne. Potencjalnemu nabywcy grożą wydatki na wymianę pompowtryskiwaczy (ok. 600 zł za sztukę), turbosprężarki (ok. 1500 zł) i dwumasowego koła zamachowego (wraz z wymianą sprzęgła ok. 3000 zł).

Seat Altea (2004-)

Używany Seat Altea (2004-) - czytaj artykuł

Freetrack bazuje na Altei XL. Wyróżniają go zwiększony prześwit, stylizacja oraz opcjonalny napęd 4x4.Seat
Toledo III (2004-2009), czyli Altea z wyodrębnioną bryłą bagażnika.Seat
Altea XL jest dłuższa od zwykłej o 19 cm, ale jej rozstaw osi nie uległ zmianie. Dzięki temu jest równie zwrotna.Seat
Po liftingu w 2009 roku przód otrzymał nowe reflektory i zderzaki.Seat
Po liftingu (na zdjęciu) wszystko się poprawiło.Seat
Altea nie wyróżnia się jakimś wybitnym systemem aranżacji wnętrza, ale wyprofilowanie foteli zasługuje na wysoką notę.Motor
Wnętrze wersji sprzed liftingu. Ładna, obszyta skórą kierownica, czytelne zegary. Jakość materiałów i wykończenia oraz stylizacja: na czwórkę.Motor
Bagażnik jest wąski, ale ustawny. Pojemność od 409 do 1320 l.Motor
Nadwozie w iście sportowym stylu.Motor
Przynależność Altei do grupy Volkswagena gwarantuje doskonałe zaopatrzenie.Motor

Na te jednostki uważajNa rynku wtórnym bardzo popularna jest odmiana 2.0 TDI. Do roku 2007 była wyposażona w pompowtryskiwacze, i tej wersji nie polecamy (występują awarie układu wtryskowego, pękają głowice). Od 2009 roku, po wprowadzeniu systemu common-rail, trwałość silnika poprawiła się.

Z rezerwą należy podchodzić także do silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI, 2.0 FSI oraz 2.0 TSI), które - za wyjątkiem 1.4 TSI - są trwałe i oszczędne, ale nie lubią przeróbek na LPG (jest to możliwe, ale mało opłacalne).

PodsumowanieSeat Altea to bardzo dobra propozycja na rynku wtórnym. Auto jest nieco lepiej wykonane niż rywale z Francji, a jednocześnie kosztuje nieco mniej niż konkurenci z Niemiec. Ważne jedynie, aby nie kusić się na najtańsze egzeplarze z silnikiem wysokoprężnym. Naszym zdaniem na zakup zadbanej Altei potrzeba przynajmniej 30 tys. zł.

Seat Altea: historia modelu2004: prezentacja modelu Altea w krótkiej wersji oraz bazującego na niej, trochę większego Toledo III.2006: wersja wydłużona Altea XL oraz uterenowiona Freetrack (4x2 lub 4x4). Wprowadzono także silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (2.0 TSI).2007: silnik 1.4 TSI.2009: lifting modelu, zakończenie produkcji Toledo III.2010: nowy silnik 1.2 TSI.

Seat Altea: typowe usterki i problemy

  • W silnikach 2.0 TDI PD nagminnie pękają głowice. Dość często dochodzi także do awarii pompowtryskiwaczy, które są niestety wyraźnie droższe niż w 1.9 TDI.
  • W silnikach 1.4 TSI łańcuchowy rozrząd potrafi się zerwać nawet przed upływem 100 tys. km.
  • W powypadkowych egzemplarzach dochodzi często do uszkodzenia aktywnego układu wspomagania kierownicy (DSR). Jeśli nie zostanie on prawidłowo skalibrowany, samochód może "ściągać" w jedną lub w drugą stronę.
  • Zacinają się wycieraczki.

Seat Altea: sytuacja rynkowaOferta używanych Altei jest dość szeroka. Dominują egzemplarze sprowadzane, z bardzo bogatym wyposażeniem i silnikiem wysokoprężnym pod maską. Niestety - zazwyczaj są to niezbyt udane wersje 2.0 TDI PD.

Model
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
1.6/2.0
60 000
46 000
40 000
35 000
31 000
27 000
24 000
22 000
1.9/2.0 TDI
75 000
54 000
45 000
38 000
33 000
31 000
27 000
25 000
Wersja
1.4 TSI
1.6
2.0 FSI
1.9 TDI
2.0 TDI
Silnik
t. benz.
benz.
benz.
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1390 cm3
1595 cm3
1984 cm3
1896 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/8
R4/16
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
125 KM
102 KM
150 KM
105 KM
140 KM
Maks. moment obrotowy
200 Nm
148 Nm
200 Nm
250 Nm
320 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
194 km/h
181 km/h
206 km/h
183 km/h
208 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,3 s
12,8 s
9,6 s
12,3 s
8,6 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
6,4
7,5
7,7
5,3
6,2

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas