Używany Rover 25 (1999-2005)

Rover 25 wzbudza duże zainteresowanie wśród mniej zamożnych klientów, szukających auta o atrakcyjnym wyglądzie.

Rover 25 nie zachwyca ani wygodą, ani niezawodnością. Ma za to oryginalny wygląd.
Rover 25 nie zachwyca ani wygodą, ani niezawodnością. Ma za to oryginalny wygląd.Motor

Problem z marką Rover polega na tym, że obecnie samochody tego angielskiego producenta wyglądają na znacznie droższe niż są w rzeczywistości. Interesują się zatem nimi klienci, którzy chcą kupić samochód robiący wrażenie na zewnątrz, nie zawsze świadomi, że utrzymanie Rovera będzie zdecydowanie droższe od utrzymania Volkswagena czy Opla. A kiedy pojawiają się naturalne w tym wieku awarie, ceny napraw szybko osiągają wartość samochodu i tak rodzi się negatywna opinia o marce.

Rover 25 to rozwinięcie serii 200, która na rynku jest już od 1995 r. Nazwę zmieniono w 1999 r., wprowadzono również wówczas nowy przód z czterema okrągłymi reflektorami, natomiast wnętrze praktycznie nie zmieniło się. W 2004 r., tuż przed zakończeniem produkcji, przeprowadzono jeszcze jeden lifting. Rarytasem na rynku wtórnym są uterenowione wersje Streetwise (2003-2005) i sportowe odmiany produkowane pod marką MG (2001-2005).

Nadwozie i wnętrze

Materiały, kolorystyka, jakość – bez zarzutu. Ale natychmiast widać, że tablica przyrządów Rovera 25 pochodzi z połowy lat dziewięćdziesiątych. W dodatku wyposażenie jest dosyć ubogie.Motor

Wnętrze wykonano z bardzo dobrych materiałów, ale z drugiej strony na tle konkurentów wygląda archaicznie. Wysokie osoby będą miały problem ze znalezieniem wygodnej pozycji za kierownicą. Jednak naprawdę źle jest dopiero na tylnym siedzeniu - miejsca brak i na nogi, i na głowę, a wysiadanie to bardzo trudna sztuka. Rovera należy więc traktować jako samochód dla dwóch osób. Bagażnik o pojemności 300 litrów zaskakuje natomiast na plus.

W razie potrzeby bez problemu kupimy używane części karoseryjne z samochodów sprowadzonych z Anglii i rozłożonych w Polsce na części. Niestety również sporo "anglików" zostało przerobionych w Polsce na wersję do ruchu prawostronnego - tradycyjnie przypominamy, aby ich unikać, a informacjęo przeznaczeniu auta znajdziemy w numerzeVIN (znak nr 9). W rozkodowaniu pomoże strona www.roverki.pl.

Pod względem wyposażenia seryjnego Rover 25 zaskakuje in minus. Podstawowe wersje nie miały nawet ABS-u i elektrycznie sterowanych szyb z przodu, a jeśli już ten element się pojawia, to ich włączniki umieszczono niewygodnie na tunelu środkowym. W bogatych wersjach można znaleźć skórzaną tapicerkę, ale brak im klimatyzacji automatycznej czy czterech poduszek powietrznych.

Silniki

Podstawowe jednostki 1.1 i 1.4/75 KM pojawiają się bardzo rzadko. W rzeczywistości bazowy silnik to 1.4/103 KM. Oprócz tego możemy znaleźć mocniejszą wersję 1.6, a odmiana 1.8 i sportowa 1.8 Vi na rynku wtórnym praktycznie nie występują. Bardzo dużo jest za to 2,0-litrowych diesli iDT o mocy 101 lub 113 KM. Mają one wtrysk bezpośredni i zasilanie pompą rotacyjną.

Silnik 1.4/103 KM, jeżeli tylko jest w dobrej kondycji, zapewnia całkowicie satysfakcjonujące osiągi, niestety często ma problem z uszczelką pod głowicą. W mieście zużywa ok. 9 l/100 km, w trasie można bez problemu zejść nawet trzy litry niżej. Diesel nie należy może do problematycznych, ale jest mało znany mechanikom i niewiele warsztatów chce podejmować się jego napraw.

Na szczęście po poradę w sprawie polecanego warsztatu także można sięgnąć na wspomniane forum internetowe. Zarówno diesle, jak i "benzyniaki" mają pasek rozrządu, podlegający wymianie maksymalnie co 150 tys. km. Przy okazji rozwiewamy mit na temat problemów z częściami. Przeważająca większość jest łatwo dostępna, istnieją też hurtownie wyspecjalizowane w częściach zamiennych do angielskich samochodów. Oczywiście liczmy się z nieco wyższymi cenami niż do Corsy czy Fiesty.

Podsumowanie

Konkurenci poszli do przodu, Rover pozostał w latach 90. Ani wyposażenie, ani silniki, ani niezawodność modelu 25 nie zachwycają, a niskie ceny to trochę za mało. Niewiele jest też warsztatów znających się na rzeczy, zwłaszcza w przypadku diesli, natomiast nie ma problemów z zakupem części. Mały Rover to propozycja dla osób ceniących oryginalność, klienci szukający taniego auta powinni udać się gdzie indziej.

Rover 25: historia modelu1999: facelifting serii 200 i zmiana nazwy na Rover 25.2001: sportowa wersja MG ZR.2003: uterenowiony model Streetwise. Usunięcie silników 1.8.2004: ostatni lifting.2005: koniec produkcji. Marka Rover znika z rynku.

Rover 25: typowe usterki i problemy

  • Awarie uszczelki pod głowicą w silnikach 1.4 czy 1.6 mają nawet już swój skrót - HGF, czyli z angielskiego Head Gasket Failure. To najbardziej typowa usterka Rovera. Jeśli po zdjęciu korka oleju widzimy maź o konsystencji majonezu, to znaczy że uszczelka kwalifikuje się do wymiany, a ze względu na nietypową, plastrową budowę silnika ten zabieg jest kosztowny. Jego cenę podnoszą jeszcze specjalne śruby do skręcania całości stosowane jednorazowo.
  • Spadający pasek rozrządu - przytrafia się w "benzyniakach". Podawany w instrukcji okres co 150 tys. km należy skrócić do 100 tys. i przy wymianie odpowiednio mocno dokręcić koło pasowe.
  • Uszkodzenia przepływomierza - zdarzają się w silnikach wysokoprężnych.
  • Rdza czasem pojawia się na tylnych nadkolach i w okolicach zamka bagażnika.

Rover 25: warto poszukać

  • Samochodów z silnikiem benzynowym 1.6. Choć według danych technicznych jest niewiele mocniejszy od 1.4, jeździ znacznie przyjemniej.
  • Wersji Streetwise - na naszych dziurawych drogach zawsze warto jest mieć trochę wyższe zawieszenie.

Rover 25: tego unikaj

  • Egzemplarzy z Anglii po przeróbce układu kierowniczego. Przed zakupem zawsze rozkodujmy numer nadwozia - jest tam informacja o przeznaczeniu auta.
  • Aut z silnikiem wysokoprężnym bez żadnej dokumentacji przebiegu.
Wersja
1.4
1.4
1.6
1.8
1.8 Vi
2.0 iDT
2.0 iDT
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
1396 cm3
1396 cm3
1588 cm3
1795 cm3
1795 cm3
1994 cm3
1994 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R3/12
R3/12
R4/16
R4/16
R4/16
R4/8
R4/8
Moc
maksymalna
84 KM
103 KM
109 KM
117 KM
145 KM
101 KM
113 KM
Maksymalny
moment obrotowy
110 Nm
123 Nm
138 Nm
160 Nm
174 Nm
240 Nm
260 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość
maksymalna
168 km/h
180 km/h
185 km/h
185 km/h
200 km/h
182 km/h
185 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
11,8 s
10,2 s
9,5 s
9,5 s
7,8 s
9,9 s
9,1 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
6,8
6,6
6,9
8,2
7,5
5,2
5,5

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas