Używany Peugeot RCZ, czyli łatwo o okazje
Pod względem popularności RCZ pozostaje daleko w tyle za Audi TT i Volkswagenem Scirocco. I dlatego na rynku wtórnym łatwo o okazje.
![Auto świetnie trzyma się drogi. Wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy pracuje dość ciężko, ale precyzyjnie. Najsłabsza wersja ma koła w rozmiarze 225/40 R18.](https://i.iplsc.com/0004DWUHU8NKY2G6-C322-F4.webp)
Ceny używanych Peugeotów RCZ rozpoczynają się od ok. 48 tys. zł. Za porównywalnie wyposażone Audi TT z tego samego rocznika trzeba zapłacić o ponad 20 tys. zł więcej. A do tego niemiecki samochód będzie zazwyczaj w gorszym stanie. Francuski - trafi się nawet z pierwszej ręki.
![](https://i.iplsc.com/0004DWUTCJOQQG48-C322-F4.webp)
W bezwypadkowych egzemplarzach z korozją nie ma większego problemu. Spore kłopoty mogą się natomiast pojawić w razie przypadkowej stłuczki. Wszystkie elementy do napraw przedniej części samochodu są stosunkowo drogie. Dla przykładu - trudno o używany zderzak tańszy niż 1500 zł. Koszt kompletu używanych elementów na cały przód (zderzak, światła, błotniki, maska itp. to już ponad 5 tys. zł). Towary deficytowe to także szyby: przednia oraz niepowtarzalna tylna, której pofalowania powierzchnia płynnie przechodzi w dach (ceny od 1500 zł za używany element w kiepskim stanie).
Prosto, ale wystarczająco
Żadnego problemu nie sprawi obsługa serwisowa. Większość elementów RCZ-a pochodzi ze znacznie tańszego 308 II. Np. zawieszenie - ma prostą konstrukcję - z przodu układ McPherson, z tyłu belka skrętna. Zaskakująco dobrze spełnia swoją funkcję.
![](https://i.iplsc.com/0004DWXTT434CDWD-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DWWOET1LY1AB-C322-F4.webp)
Trzon oferty silnikowej stanowią benzynowe jednostki zbudowane na wspólnym bloku 1.6. Wszystkie są doładowane, wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, ale niebagatelnie różnią się mocą. Najsłabsza ma 156 KM, najmocniejsza - 270. To silniki z łańcuchem rozrządu opracowane wspólnie z BMW. Niestety - ich teoretycznie najmocniejszy punkt, czyli łańcuch rozrządu, okazuje się punktem najsłabszym. Nagminnie psują się napinacze, co w efekcie zmusza użytkownika do wymiany tego elementu co 60 tys. km. Pozostałe podzespoły spisują się zazwyczaj bez zarzutu.
Nawet z dieslem
Jeśli komuś zależy głównie na wyglądzie samochodu i dużym zasięgu bez tankowania, może zaryzykować wybór diesla. To sprawdzony francuski silnik 2.0 HDi, który w tym modelu rozwija 163 KM. Wszystkie egzemplarze były fabrycznie wyposażone w filtr cząstek stałych.
![](https://i.iplsc.com/0004DWXD869QYL4T-C322-F4.webp)
Na zakończenie ciekawostka - Peugeot RCZ nie jest produkowany we Francji, ale w Austrii, w miejscowości Graz. Zdecydowana RCZ-ów w ogłoszeniach ma niemal kompletne wyposażenie.
Peugeot RCZ: historia modelu
2007: wersja koncepcyjna.2009: debiut modelu produkcyjnego.2010: premiera handlowa.2012: niewielka modernizacja - nowy przód i światła do jazdy dziennej LED; gamę uzupełniła także mocniejsza wersja RCZ R.
Używany Peugeot RCZ: typowe usterki i problemy
- Awarie łańcuchowego rozrządu: problem dotyczy silników benzynowych 1.6. Szwankuje hydrauliczny napinacz.
- Wycieki oleju z silnika wysokoprężnego.
- Drobne usterki instalacji elektrycznej.
- Awarie oświetlenia ksenonowego (drga reflektor).
Używany Peugeot RCZ: sytuacja rynkowa
W Polsce samochód nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Pod względem liczby ofert RCZ-ów jest czterokrotnie mniej niż np. Audi TT. Udział wersji benzynowych i wysokoprężnych jest zbliżony. Co ciekawe - dość sporo egzemplarzy pochodzi z krajowej sieci sprzedaży.
![](https://i.iplsc.com/0004DWVL45DHC9AP-C322-F4.webp)
Używany Peugeot RCZ: podsumowanie
Daleki krewniak Peugeota 308 jest od niego zdecydowanie lepiej wykonany. Imponuje zestrojeniem zawieszenia, precyzją pracy skrzyni biegów i temperamentem. Na tle konkurencyjnego Audi TT jest zaskakująco tanią ofertą. Jeśli ktoś szuka oryginalnego samochodu, którym nieźle się jeździ - powinien z tej okazji skorzystać.Ocena:3/5
Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Peugeot RCZ (2010-)
Używany Peugeot RCZ (2010-) - czytaj artykuł
![](https://i.iplsc.com/0004DXKR2A8D7UQ7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXKOKE9640NA-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXKNV2MY198E-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIY9E7TKEBD-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIHKQ21XPPI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIGBCT57K9N-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIF5LL9IQ7S-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIEMHLIREMW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIDNPKR5EMX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXICQMWQYL2L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIBSV0E0U9O-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXIAOBF8WVPW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI914FRO3EP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI8WFEQH9UJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI713CHEIGS-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI69NGCCOF4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI5WD7TMOKT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI4BR0PIFO6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI3557NM755-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI2JJ3RP83N-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI15LK0CPLV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXI0NUDCJR7P-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHZVEDODSUV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHYA07X4TRF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHXVGNWK7BX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHWB9BRYK09-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHV68LE4GW7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHUOIJ69QXH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHT91G5CAFC-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHMCCPKQYMB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHIWIVVQ4A6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHGM9FEPDPG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHFHW50KUNN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHES45EMYWN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHDLQTW6433-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHCU2QKLCYQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHBL1F35I58-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXHABFA61KUJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXH96P3BBL5T-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004DXH8I548SB73-C322-F4.webp)
1.6 THP | 1.6 THP | RCZ R | 2.0 HDi | |
Silnik | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1997 cm3 |
Układ cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 156 KM | 200 KM | 270 KM | 163 KM |
Maks. moment obr. | 240 Nm | 255 Nm | 330 Nm | 320 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 214 km/h | 231 km/h | 250 km/h | 219 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,2 s | 7,6 s | 5,9 s | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l/100km | 7,0 l/100km | 7,8 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17/2015