Używany Peugeot RCZ, czyli łatwo o okazje

Pod względem popularności RCZ pozostaje daleko w tyle za Audi TT i Volkswagenem Scirocco. I dlatego na rynku wtórnym łatwo o okazje.

Auto świetnie trzyma się drogi. Wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy pracuje dość ciężko, ale precyzyjnie. Najsłabsza wersja ma koła w rozmiarze 225/40 R18.
Auto świetnie trzyma się drogi. Wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy pracuje dość ciężko, ale precyzyjnie. Najsłabsza wersja ma koła w rozmiarze 225/40 R18. Motor

Ceny używanych Peugeotów RCZ rozpoczynają się od ok. 48 tys. zł. Za porównywalnie wyposażone Audi TT z tego samego rocznika trzeba zapłacić o ponad 20 tys. zł więcej. A do tego niemiecki samochód będzie zazwyczaj w gorszym stanie. Francuski - trafi się nawet z pierwszej ręki.

Wiele elementów zaadaptowano z Peugeota 308. Ale jakość wykończenia wskazuje na wyższą klasę tego modelu. Na zdjęciu bardzo popularna wersja z deską obszytą skórą. Motor

W bezwypadkowych egzemplarzach z korozją nie ma większego problemu. Spore kłopoty mogą się natomiast pojawić w razie przypadkowej stłuczki. Wszystkie elementy do napraw przedniej części samochodu są stosunkowo drogie. Dla przykładu - trudno o używany zderzak tańszy niż 1500 zł. Koszt kompletu używanych elementów na cały przód (zderzak, światła, błotniki, maska itp. to już ponad 5 tys. zł). Towary deficytowe to także szyby: przednia oraz niepowtarzalna tylna, której pofalowania powierzchnia płynnie przechodzi w dach (ceny od 1500 zł za używany element w kiepskim stanie).

Prosto, ale wystarczająco

Żadnego problemu nie sprawi obsługa serwisowa. Większość elementów RCZ-a pochodzi ze znacznie tańszego 308 II. Np. zawieszenie - ma prostą konstrukcję - z przodu układ McPherson, z tyłu belka skrętna. Zaskakująco dobrze spełnia swoją funkcję.

Świetne fotele. Szkoda tylko, że grube oparcia ograniczają dostęp do tyłu. Motor
Mało miejsca na głowy. Tylne oparcia składa się na płasko, co powiększa bagażnik. Motor

Trzon oferty silnikowej stanowią benzynowe jednostki zbudowane na wspólnym bloku 1.6. Wszystkie są doładowane, wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, ale niebagatelnie różnią się mocą. Najsłabsza ma 156 KM, najmocniejsza - 270. To silniki z łańcuchem rozrządu opracowane wspólnie z BMW. Niestety - ich teoretycznie najmocniejszy punkt, czyli łańcuch rozrządu, okazuje się punktem najsłabszym. Nagminnie psują się napinacze, co w efekcie zmusza użytkownika do wymiany tego elementu co 60 tys. km. Pozostałe podzespoły spisują się zazwyczaj bez zarzutu.

Nawet z dieslem

Jeśli komuś zależy głównie na wyglądzie samochodu i dużym zasięgu bez tankowania, może zaryzykować wybór diesla. To sprawdzony francuski silnik 2.0 HDi, który w tym modelu rozwija 163 KM. Wszystkie egzemplarze były fabrycznie wyposażone w filtr cząstek stałych.

Olbrzymie zaskoczenie – bagażnik ma pojemność 320 l i regularne kształty. Motor

Na zakończenie ciekawostka - Peugeot RCZ nie jest produkowany we Francji, ale w Austrii, w miejscowości Graz. Zdecydowana RCZ-ów w ogłoszeniach ma niemal kompletne wyposażenie.

Peugeot RCZ: historia modelu

2007: wersja koncepcyjna.2009: debiut modelu produkcyjnego.2010: premiera handlowa.2012: niewielka modernizacja - nowy przód i światła do jazdy dziennej LED; gamę uzupełniła także mocniejsza wersja RCZ R.

Używany Peugeot RCZ: typowe usterki i problemy

  • Awarie łańcuchowego rozrządu: problem dotyczy silników benzynowych 1.6. Szwankuje hydrauliczny napinacz.
  • Wycieki oleju z silnika wysokoprężnego.
  • Drobne usterki instalacji elektrycznej.
  • Awarie oświetlenia ksenonowego (drga reflektor).

Używany Peugeot RCZ: sytuacja rynkowa

W Polsce samochód nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Pod względem liczby ofert RCZ-ów jest czterokrotnie mniej niż np. Audi TT. Udział wersji benzynowych i wysokoprężnych jest zbliżony. Co ciekawe - dość sporo egzemplarzy pochodzi z krajowej sieci sprzedaży.

Spojler wysuwa się samoczynnie (przy 85 km/h) lub po naciśnięciu przycisku. Motor

Używany Peugeot RCZ: podsumowanie

Daleki krewniak Peugeota 308 jest od niego zdecydowanie lepiej wykonany. Imponuje zestrojeniem zawieszenia, precyzją pracy skrzyni biegów i temperamentem. Na tle konkurencyjnego Audi TT jest zaskakująco tanią ofertą. Jeśli ktoś szuka oryginalnego samochodu, którym nieźle się jeździ - powinien z tej okazji skorzystać.Ocena:3/5

Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Peugeot RCZ (2010-)

Używany Peugeot RCZ (2010-) - czytaj artykuł

Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
Używany Peugeot RCZ (2010-)Motor
 
1.6 THP
1.6 THP
RCZ R
2.0 HDi
Silnik
benz., turbo
benz., turbo
benz., turbo
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
1598 cm3
1997 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
156 KM
200 KM
270 KM
163 KM
Maks. moment obr.
240 Nm
255 Nm
330 Nm
320 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
214 km/h
231 km/h
250 km/h
219 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,2 s
7,6 s
5,9 s
8,6 s
Średnie zużycie paliwa
6,7 l/100km
7,0 l/100km
7,8 l/100 km
5,3 l/100 km

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas