Używany Peugeot RCZ, czyli łatwo o okazje
Pod względem popularności RCZ pozostaje daleko w tyle za Audi TT i Volkswagenem Scirocco. I dlatego na rynku wtórnym łatwo o okazje.
Ceny używanych Peugeotów RCZ rozpoczynają się od ok. 48 tys. zł. Za porównywalnie wyposażone Audi TT z tego samego rocznika trzeba zapłacić o ponad 20 tys. zł więcej. A do tego niemiecki samochód będzie zazwyczaj w gorszym stanie. Francuski - trafi się nawet z pierwszej ręki.
W bezwypadkowych egzemplarzach z korozją nie ma większego problemu. Spore kłopoty mogą się natomiast pojawić w razie przypadkowej stłuczki. Wszystkie elementy do napraw przedniej części samochodu są stosunkowo drogie. Dla przykładu - trudno o używany zderzak tańszy niż 1500 zł. Koszt kompletu używanych elementów na cały przód (zderzak, światła, błotniki, maska itp. to już ponad 5 tys. zł). Towary deficytowe to także szyby: przednia oraz niepowtarzalna tylna, której pofalowania powierzchnia płynnie przechodzi w dach (ceny od 1500 zł za używany element w kiepskim stanie).
Prosto, ale wystarczająco
Żadnego problemu nie sprawi obsługa serwisowa. Większość elementów RCZ-a pochodzi ze znacznie tańszego 308 II. Np. zawieszenie - ma prostą konstrukcję - z przodu układ McPherson, z tyłu belka skrętna. Zaskakująco dobrze spełnia swoją funkcję.
Trzon oferty silnikowej stanowią benzynowe jednostki zbudowane na wspólnym bloku 1.6. Wszystkie są doładowane, wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, ale niebagatelnie różnią się mocą. Najsłabsza ma 156 KM, najmocniejsza - 270. To silniki z łańcuchem rozrządu opracowane wspólnie z BMW. Niestety - ich teoretycznie najmocniejszy punkt, czyli łańcuch rozrządu, okazuje się punktem najsłabszym. Nagminnie psują się napinacze, co w efekcie zmusza użytkownika do wymiany tego elementu co 60 tys. km. Pozostałe podzespoły spisują się zazwyczaj bez zarzutu.
Nawet z dieslem
Jeśli komuś zależy głównie na wyglądzie samochodu i dużym zasięgu bez tankowania, może zaryzykować wybór diesla. To sprawdzony francuski silnik 2.0 HDi, który w tym modelu rozwija 163 KM. Wszystkie egzemplarze były fabrycznie wyposażone w filtr cząstek stałych.
Na zakończenie ciekawostka - Peugeot RCZ nie jest produkowany we Francji, ale w Austrii, w miejscowości Graz. Zdecydowana RCZ-ów w ogłoszeniach ma niemal kompletne wyposażenie.
Peugeot RCZ: historia modelu
2007: wersja koncepcyjna.2009: debiut modelu produkcyjnego.2010: premiera handlowa.2012: niewielka modernizacja - nowy przód i światła do jazdy dziennej LED; gamę uzupełniła także mocniejsza wersja RCZ R.
Używany Peugeot RCZ: typowe usterki i problemy
- Awarie łańcuchowego rozrządu: problem dotyczy silników benzynowych 1.6. Szwankuje hydrauliczny napinacz.
- Wycieki oleju z silnika wysokoprężnego.
- Drobne usterki instalacji elektrycznej.
- Awarie oświetlenia ksenonowego (drga reflektor).
Używany Peugeot RCZ: sytuacja rynkowa
W Polsce samochód nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Pod względem liczby ofert RCZ-ów jest czterokrotnie mniej niż np. Audi TT. Udział wersji benzynowych i wysokoprężnych jest zbliżony. Co ciekawe - dość sporo egzemplarzy pochodzi z krajowej sieci sprzedaży.
Używany Peugeot RCZ: podsumowanie
Daleki krewniak Peugeota 308 jest od niego zdecydowanie lepiej wykonany. Imponuje zestrojeniem zawieszenia, precyzją pracy skrzyni biegów i temperamentem. Na tle konkurencyjnego Audi TT jest zaskakująco tanią ofertą. Jeśli ktoś szuka oryginalnego samochodu, którym nieźle się jeździ - powinien z tej okazji skorzystać.Ocena:3/5
Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Peugeot RCZ (2010-)
Używany Peugeot RCZ (2010-) - czytaj artykuł
1.6 THP | 1.6 THP | RCZ R | 2.0 HDi | |
Silnik | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1997 cm3 |
Układ cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 156 KM | 200 KM | 270 KM | 163 KM |
Maks. moment obr. | 240 Nm | 255 Nm | 330 Nm | 320 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 214 km/h | 231 km/h | 250 km/h | 219 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,2 s | 7,6 s | 5,9 s | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l/100km | 7,0 l/100km | 7,8 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17/2015