Używany Peugeot Partner I (1996-2009)
Peugeot Partner to pierwszy samochód, który połączył cechy typowe dla klasycznego furgonu z zaletami osobowego kombi.
Poprzednicy Partnera wyraźnie akcentowali swój "dostawczy" rodowód. Uwagę zwracała zawsze skromna kabina dla dwóch osób oraz wyraźnie wyższa, "doczepiona" część użytkowa, z opcją skromnej zabudowy pasażerskiej. Partner udowodnił, że do tego tematu można podejść zupełnie inaczej. Co więcej - zareklamował Partnera jako samochód dla ludzi młodych i aktywnych, którzy szukają pojazdu zdolnego przewieźć grupkę przyjaciół i sprzęt sportowy.
Jego wysokość
Oryginalne podwyższenie kabiny i połączenie całego przedziału użytecznego wspólnym dachem dało pasażerom niespotykane w osobówkach odczucie przestrzeni. Miejsce nad głowami kierowcy i osoby siedzącej po jego prawej stronie zostało zagospodarowane na obszerne, praktyczne schowki. Początkowo samochód oferowany był wyłącznie jako furgon zamknięty, w roku 1997 dołączyła wersja osobowa.
Drzwi jak na lekarstwo
Do pełni szczęścia zabrakło początkowo... drzwi. Przez pierwsze trzy lata samochód był sprzedawany wyłącznie z jedną parą drzwi z przodu oraz klapą z tyłu (ewentualnie tylnymi drzwiami skrzydłowymi otwieranymi na boki). W roku 1999 "błąd" został naprawiony - pojawiły się duże przesuwne drzwi, ale... tylko po stronie prawej. Na kolejne, po lewej trzeba było jeszcze poczekać kilka miesięcy.
W roku 2002 samochód doczekał się modernizacji. Otrzymał m.in. znacznie większe światła, nową deskę rozdzielczą a także nową, rozszerzoną gamę wyposażenia seryjnego i dodatkowego. Generalnie jednak wciąż jest to ten sam samochód, a zatem jeśli ktoś liczy się z wydatkami, może spokojnie poprzestać na starszej i tańszej przedliftingowej wersji.
Nadwozie Partnera jest starannie zabezpieczone przed korozją. Należy natomiast zwrócić uwagę na stan bocznych przesuwnych drzwi. Ich prowadnice są dość często zniszczone przez piasek. Źle domykają się także w samochodach po stłuczkach.
Francuskie tradycje
Z przodu Partner posiada kolumny McPherson. W zależności od rocznika i wersji spotykamy dwa rodzaje wahaczy. Pierwsze można tanio regenerować, drugie (wzmocnione, stosowane głównie w HDi) już nie. Tył to typowa dla starszych francuskich konstrukcji belka z drążkami skrętnymi. Jej serwisowanie nie przysparza żadnych kłopotów. Po prostu co 200 tys. km trzeba ją oddawać do regeneracji w ramach której wymienia się ułożyskowanie wahaczy.
Silniki
W gamie Partnera każdy znajdzie coś dla siebie. Przed zakupem trzeba się jednak dobrze zastanowić, ponieważ z racji dość dużego oporu powietrza Partner spala naprawdę dużo przy wyższych prędkościach.
Największym zainteresowaniem cieszą się oczywiście diesle. Te starsze - 1.8 D i 1.9 D o mocach odpowiednio 59 i 69 KM, to niezniszczalne klasyki, które nie grzeszą osiągami, ale są za to tanie w serwisowaniu i idealnie spisują się w mieście. Wersja 2.0 HDi - to już zupełnie inna epoka, ale także i inne, wyższe ceny części zamiennych. Kupując egzemplarz z drugiej ręki trzeba przygotować się na regenerację turbiny oraz wtryskiwaczy. Pomimo nieco wyższych kosztów eksploatacji, to właśnie wersja 2.0 HDi idealnie pasuje do rodzinnych wersji wersji osobowych. Po liftingu pod maskę trafił silnik 1.6 HDi. To już bardzo nowoczesny, ekonomiczny i dynamiczny silnik, ale jednocześnie drogi w serwisowaniu.
Jeśli ktoś nie jeździ zbyt dużo, może zaryzykować zakup wersji benzynowej (np. 1.4 lub 1.6). Jest tańsza od diesla, a przy prędkościach miejskich i łagodnym operowaniu pedałem gazu bez problemu potrafi zmieścić się w przedziale od 7 do 9 litrów benzyny na 100 km. Nie polecamy słabej wersji 1.1.
Od chwili prezentacji Partnera II, Partner I oferowany był jako Partner Origin.
Peugeot Partner I (1996-2009)
Używany Peugeot Partner I (1996-2009) - czytaj więcej
Peugeot Partner I (1996-2009) - podsumowanie
Peugeot Partner w wyjątkowo udany sposób łączy cechy samochodu osobowego i praktycznego dostawczaka. Jest przy tym wyjątkowo pojemny. Konkurenci pojawiali się z opóźnieniem od roku do nawet pięciu lat, a zatem jeśli ktoś szuka starszego, taniego egzemplarza nie ma specjalnego wyboru. Przed zakupem obowiązkowo u mechanika sprawdzamy stan tylnej belki i zespołu napędowego.
Peugeot Partner I: historia modelu1996: prezentacja Peugeota Partnera.1997: Peugeot Partner i bliźniaczy Citroen Berlingo zdobyły w roku 1997 tytuł "Van of The Year".1999: ofertę rozszerza silnik 2.0 HDi, pojawiają się wersje z przesuwnymi bocznymi drzwiami.2002: lifting modelu. Samochód otrzymał m.in. większe światła przednie, nową deskę rozdzielczą. Zmodyfikowano także instalację elektryczną samochodu, niestety stała się bardziej skomplikowaną w naprawach.2008: nowa generacja modelu.
Peugeot Partner I: typowe usterki i problemyPartner to dopracowany samochód, ale wiele egzemplarzy nosi na sobie wyraźne ślady zużycia spowodowane brutalną, użytkową eksploatacją. Zaskakująco często zdarzają się też awarie elektroniki (szczególnie po liftingu).
- Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić działanie przesuwnych drzwi. Ewentualne naprawy są tutaj kłopotliwe
- Starsze egzemplarze cierpią na wycieki oleju - typową przypadłość samochodów francuskich.
- W silnikach HDi - zużywa się dwumasowe koło pasowe a w nowszych seriach także dwumasowe koło zamachowe.
- Stukają zużyte łożyska kolumn McPherson.
- Zacinają się zwijacze pasów bezpieczeństwa.
- Awarie osprzętu silników benzynowych (pracują nierówno na wolnych obrotach).
Peugeot Partner I: warto poszukać
- Modeli Mistral lub Saint-Tropez z klimatyzacją.
- Zadbanych turbodiesli HDI - są optymalne do wersji osobowych lub diesli 1.9 - są wolne, ale bardzo trwałe.
Peugeot Partner I: tego unikaj
- Osobowych wersji benzynowych wyposażonych w tanie instalacje LPG. Lepiej kupić auto bez LPG i zlecić montaż.
- Egzemplarzy eksploatowanych we flotach - mają zwykle astronomiczne przebiegi.
Wersja | 1.1 | 1.4 | 1.6 | 1.8 D | 1.9 D | 2.0 HDi |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1124 cm3 | 1360 cm3 | 1587 cm3 | 1769 cm3 | 1868 cm3 | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/8 | R4/16 | R4/8 | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 60 KM | 75 KM | 109 KM | 60 KM | 69 KM | 90 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 88 Nm | 120 Nm | 147 Nm | 110 Nm | 125 Nm | 205 Nm |
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna | 140 km/h | 150 km/h | 170 km/h | 135 km/h | 142 km/h | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 21,6 s | 17,3 s | 13,0 s | 26,0 s | 20,0 s | 15,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 7,0 | 7,9 | 8,5 | 7,0 | 6,8 | 6,5 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski