Używany Peugeot 508 (2010-)
"508" wchodzi do gry. Do gry na rynku wtórnym oczywiście. Używany Peugeot 508 to idealna propozycja dla każdego, kto szuka nowoczesnego, rodzinnego auta i nie chce przepłacać.
PEUGEOT 508
w produkcji: od 2010 r.
ceny: od 36 tys. zł
Peugeot 508 po czterech latach od rynkowego debiutu dał się poznać jako samochód dopracowany, niesprawiający większych problemów eksploatacyjnych.
Komfort? Raczej sport!
Osoby, które szufladkują samochody francuskie do grupy komfortowych modeli z niezbyt precyzyjnym układem kierowniczym, będą zaskoczone właściwościami jezdnymi "508". Ten model prowadzi się doskonale, a zestrojenie podwozia można ocenić jako sztywne, niemal sportowe. Bazowe odmiany "508" mają z przodu tani w naprawach układ McPherson. Model GT jest już wyposażony w droższą konstrukcję wielowahaczową, dokładnie taką samą jak w starszym modelu 407 i w produkowanym wciąż Citroenie C5 (w wersji bez hydropneumatyki).
Ocenę stylizacji nadwozia i wnętrza pozostawiamy Czytelnikom. Warto natomiast podkreślić wysoką jakość wykonania detali i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Karoseria jest także bezpieczna. Auto było badane przez Euro NCAP w 2011 roku i otrzymało komplet pięciu gwiazdek.
Silniki: udane diesle
Nabywcy poszukujący diesla mają do wyboru cztery: propozycje bazową 1.6 HDi 112 KM, optymalną 2.0 HDi 140 KM, dynamiczną 2.0 HDi 163 KM oraz topową - 2.2 HDi 204 KM. Wszystkie są wyposażone w filtr cząstek stałych. W zasadzie każda z tych jednostek godna jest polecenia. Pod względem kosztów serwisowania, kultury pracy, ekonomiki zużycia paliwa oraz osiągów to ścisła światowa czołówka. Nasz typ to model dwulitrowy o mocy 140 lub 163 KM.
Z większym dystansem należy podchodzić do odmian benzynowych. Są dwie. Obie mają pojemność 1.6 - różnią się mocą i osprzętem. Bazowa, 120-konna jest wolnossąca. Mocniejsza ma 155 KM i jest wyposażona w turbodoładowanie. Słabą stroną tych silników jest awaryjny, łańcuchowy układ rozrządu (nie dochodzi do zerwania, a jedynie do zwiększonej głośności pracy).
2010: prezentacja modelu w wersji sedan
2011: do gamy dołącza kombi
2012: wersja hybrydowa 508 RXH
(tylko jako podwyższone kombi z napędem na cztery koła, tył napędzają silniki elektryczne)
2014: modernizacja modelu
(przód Peugeota 508 po liftingu - na zdjęciu obok, "lew" z maski trafił na atrapę chłodnicy)
Bagażnik jest duży (katalogowo mieści 518 l, według naszych pomiarów - 508 l) i szeroki (112 cm). Pod podłogą pełnowymiarowy "zapas". Na rynku wtórnym wersji kombi jest praktycznie tyle samo, co sedanów. Ceny? Podobne.
- Uszkodzenie mocowania lewej wycieraczki (naprawa w ramach akcji serwisowej).
- Głośna praca rozrządu w silnikach 1.6 HDi. Niektóre auta były naprawiane jeszcze na gwarancji.
- Stukanie amortyzatorów - "ten typ tak ma".
W deszczu, po otwarciu bagażnika sedana do środka leje się woda. Niepraktyczne uchwyty na kubki. W kabinie jest mało schowków.
Ceny fabrycznie nowych Peugeotów 508 rozpoczynają się od ok. 96 tys. zł. Egzemplarze z początkowego okresu produkcji (lata 2010-2011) można kupić już za ok. 36 tys. zł. Co ciekawe, nie będą to samochody powypadkowe, ale nieźle utrzymane wersje 1.6 HDi z podstawowym pakietem wyposażenia, w którego skład wchodzi wszystko to, co jest w dzisiejszych czasach niezbędne.
Na pierwszy rzut oka Peugeot 508 nie wyróżnia się niczym szczególnym. Okazuje się jednak, że cały diabeł tkwi w szczegółach. Elegancka linia nadwozia wciąż może się podobać, pod względem trwałości auto plasuje się zdecydowanie powyżej przeciętnej, a diesle należą do najlepszych na rynku. Atrakcyjna cena absolutnie nie jest jedyną zaletą. To raczej kropka nad "i".
OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 34/2015