Używany Peugeot 3008 (2009-)
Nie wygląda ani jak SUV, ani jak minivan. I chyba to jest jedynym powodem ograniczonej popularności tego udanego auta.
PEUGEOT 3008
lata produkcji: od 2009 r.
ceny: od 34 000 zł
Peugeot 3008 bazuje na kompaktowym modelu 308. Producent nazywa go crossoverem, ale w terenie radzi sobie wyjątkowo słabo. Ma wprawdzie zwiększony prześwit, jednak napęd na cztery koła oferowano tylko w wersji hybrydowej, która okazała się rynkowym niewypałem.
Statystyczny egzemplarz "3008" na rynku wtórnym to nieźle wyposażony samochód przednionapędowy, z dieslem 1.6 HDi pod maską. Wersje 2.0 HDi trafiają się znacznie rzadziej, podobnie jak odmiany benzynowe.
Tylko go nie porysuj!
Użytkownicy "3008" skarżą się na delikatny lakier, który łatwo rysuje się na myjniach automatycznych, ale do jakości zabezpieczenia antykorozyjnego nie mają żadnych zastrzeżeń. Praktycznie każdy chwali funkcjonalność wnętrza, pojemność bagażnika, liczbę i wielkość schowków oraz wygodę wsiadania na wysoko osadzone fotele. Bezdyskusyjną zaletą tego modelu jest także świetnie wyciszone wnętrze.
Wielkiego wyboru nie ma
Dominującą propozycją w ogłoszeniach jest wysokoprężny silnik 1.6 HDi. Okazuje się bardzo oszczędny, ale ze względu na sporą masę samochodu (ok. 1500 kg) zachęca raczej do jazdy prawym pasem. Wyrozumiałość nagradza niskim zużyciem paliwa (od 5,5 do 8,5 l/100 km - w zależności od warunków drogowych).
Warto podkreślić, że silnik ten jest obecny na rynku już od 2002 roku i przez ten czas został wyjątkowo dopracowany. Obecnie należy do najlepszych w swojej klasie nie tylko pod względem kultury pracy, ale także niezawodności i kosztów serwisowania. Główny problem, czyli niska żywotność turbosprężarki to już historia. Jedyne, z czym wciąż trzeba się liczyć, to niewielkie wycieki oleju oraz zużycie podkładek pod wtryskiwaczami.
Godny polecenia jest także dwulitrowy diesel. Ma 150 lub 163 KM i doskonale sprawdza się w trasach.
Przestrzegamy natomiast przed wyborem wersji benzynowych. Zostały opracowane wspólnie z BMW i pozornie wydają się najbezpieczniejszym wyborem. Tymczasem już przy przebiegu ok. 100 tys. km zaczynają generować koszty. Najsłabszym punktem jest łańcuchowy rozrząd, w którym zużywa się albo napinacz, albo napinacz i łańcuch. Silnik był już z tego względu modernizowany, ale wciąż pojawiają się pewne problemy, także w okresie gwarancyjnym.
Sztuka dla sztuki
Prototyp 3008 nazywał się Peugeot Prologue Hybrid 4 i, jak sama nazwa wskazuje, był pojazdem hybrydowym. W produkcji seryjnej taka odmiana pojawiła się z opóźnieniem. Na na razie nie cieszy się zainteresowaniem ani na rynku pierwotnym, ani na wtórnym. Sekcja wysokoprężna (diesel 2.0 HDi/163 KM) napędza kola przednie, a elektryczna o mocy 37 KM - koła tylne. Jeśli poziom naładowania akumulatorów spada poniżej określonej granicy, napęd na cztery koła staje się niedostępny. Piszemy o tym jedynie w kategorii ciekawostki, ponieważ hybrydowego "3008" nie polecamy. Jego faktyczne koszty eksploatacji jako auta kupionego z drugiej ręki są niewiadomą.
Na co się przygotować?
"3008" to pod względem jakości wykonania jeden z lepszych samochodów używanych w tej cenie. Niemniej jednak nabywca egzemplarza z początkowego okresu produkcji powinien się przygotować na kilka wydatków serwisowych. Prawdopodobnie będzie to wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych (podczas hamowania na autostradzie mogą już generować wibracje). Nie obejdzie się także bez wymiany kilku elementów zawieszenia. Koszt łączników, silentbloków czy sworzni jest jednak niski. Sprzęgła z dwumasowymi kołami zamachowymi są trwałe. Newralgicznym problemem jest wspomniany rozrząd silników benzynowych - jego naprawa to koszt ok. 1500 zł.
2008: prezentacja prototypu
2009: rozpoczęcie produkcji seryjnej i sprzedaży
2011: wersja hybrydowa z napędem na cztery koła
2013: lifting nadwozia (auto na zdjęciu obok); zmiany objęły reflektory (przednie światła Peugeota 3008 po liftingu przypominają trochę te z nowej generacji modelu 308), atrapę chłodnicy, zderzaki, tylne lampy, nieznacznie zmieniły się także tapicerki
- Awarie łańcuchowego rozrządu: problem dotyczy silników 1.6 THP opracowanych wspólnie z BMW.
- Zapach spalin w kabinie: typowa przypadłość diesli 1.6 HDi. Przyczyną jest zużycie podkładek pod wtryskiwaczami. Wymiana kosztuje ok. 600 zł.
- Problemy z filtrami cząstek stałych: są typowe dla wszystkich współczesnych diesli i wspominamy o nich tylko formalnie, ponieważ we współczesnych Peugeotach sprawiają i tak mniej problemów niż w wielu autach konkurencyjnych marek.
W ogłoszeniach dominują wersje wysokoprężne z manualną skrzynią biegów. Ofert nie jest zbyt dużo, orientacyjnie trzykrotnie mniej niż "407", ale i tak bez problemu można znaleźć egzemplarz w idealnym stanie. Nie brakuje samochodów krajowych z pełną historią serwisową.
Peugeot 3008 odgrywa drugoplanową rolę na rynku wtórnym. Tymczasem to bardzo praktyczna propozycja w rozsądnej cenie. Nie bez znaczenia jest także fakt, że francuska konstrukcja wciąż wygląda bardzo nowocześnie. Jeśli ktoś znudził się już zwykłymi kompaktami, będzie z tego samochodu bardzo zadowolony.
OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 50/2015
Peugeot 308 (2007-) – SAMOCHODY UŻYWANE
Używany Peugeot 4007/Citroen C-Crosser – OPINIE O SAMOCHODACH