Używany Peugeot 3008 (2009-)

Nie wygląda ani jak SUV, ani jak minivan. I chyba to jest jedynym powodem ograniczonej popularności tego udanego auta.

"3008" cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż większe "5008". Warto na tym skorzystać, ponieważ dla rodziny 2+2 jest idealnym rozwiązaniem.
"3008" cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż większe "5008". Warto na tym skorzystać, ponieważ dla rodziny 2+2 jest idealnym rozwiązaniem.Motor

PEUGEOT 3008 lata produkcji: od 2009 r. ceny: od 34 000 zł

Peugeot 3008 bazuje na kompaktowym modelu 308. Producent nazywa go crossoverem, ale w terenie radzi sobie wyjątkowo słabo. Ma wprawdzie zwiększony prześwit, jednak napęd na cztery koła oferowano tylko w wersji hybrydowej, która okazała się rynkowym niewypałem.

Statystyczny egzemplarz "3008" na rynku wtórnym to nieźle wyposażony samochód przednionapędowy, z dieslem 1.6 HDi pod maską. Wersje 2.0 HDi trafiają się znacznie rzadziej, podobnie jak odmiany benzynowe.

Tylko go nie porysuj!

Użytkownicy "3008" skarżą się na delikatny lakier, który łatwo rysuje się na myjniach automatycznych, ale do jakości zabezpieczenia antykorozyjnego nie mają żadnych zastrzeżeń. Praktycznie każdy chwali funkcjonalność wnętrza, pojemność bagażnika, liczbę i wielkość schowków oraz wygodę wsiadania na wysoko osadzone fotele. Bezdyskusyjną zaletą tego modelu jest także świetnie wyciszone wnętrze.

Szeroki tunel środkowy ogranicza przestronność wnętrza, ale nadaje mu oryginalny charakter. Do czytelności, ergonomii, jakości wykonania oraz zastosowanych materiałów nie mamy uwag.Motor

Wielkiego wyboru nie ma

Dominującą propozycją w ogłoszeniach jest wysokoprężny silnik 1.6 HDi. Okazuje się bardzo oszczędny, ale ze względu na sporą masę samochodu (ok. 1500 kg) zachęca raczej do jazdy prawym pasem. Wyrozumiałość nagradza niskim zużyciem paliwa (od 5,5 do 8,5 l/100 km - w zależności od warunków drogowych).

Warto podkreślić, że silnik ten jest obecny na rynku już od 2002 roku i przez ten czas został wyjątkowo dopracowany. Obecnie należy do najlepszych w swojej klasie nie tylko pod względem kultury pracy, ale także niezawodności i kosztów serwisowania. Główny problem, czyli niska żywotność turbosprężarki to już historia. Jedyne, z czym wciąż trzeba się liczyć, to niewielkie wycieki oleju oraz zużycie podkładek pod wtryskiwaczami.

Godny polecenia jest także dwulitrowy diesel. Ma 150 lub 163 KM i doskonale sprawdza się w trasach.

Przestrzegamy natomiast przed wyborem wersji benzynowych. Zostały opracowane wspólnie z BMW i pozornie wydają się najbezpieczniejszym wyborem. Tymczasem już przy przebiegu ok. 100 tys. km zaczynają generować koszty. Najsłabszym punktem jest łańcuchowy rozrząd, w którym zużywa się albo napinacz, albo napinacz i łańcuch. Silnik był już z tego względu modernizowany, ale wciąż pojawiają się pewne problemy, także w okresie gwarancyjnym.

Na solidne, dość wysoko osadzone fotele bardzo wygodnie się wsiada. Z tyłu jest niewiele miejsca na nogi, ale na głowy – dosyć dużo.Motor

Sztuka dla sztuki

Prototyp 3008 nazywał się Peugeot Prologue Hybrid 4 i, jak sama nazwa wskazuje, był pojazdem hybrydowym. W produkcji seryjnej taka odmiana pojawiła się z opóźnieniem. Na na razie nie cieszy się zainteresowaniem ani na rynku pierwotnym, ani na wtórnym. Sekcja wysokoprężna (diesel 2.0 HDi/163 KM) napędza kola przednie, a elektryczna o mocy 37 KM - koła tylne. Jeśli poziom naładowania akumulatorów spada poniżej określonej granicy, napęd na cztery koła staje się niedostępny. Piszemy o tym jedynie w kategorii ciekawostki, ponieważ hybrydowego "3008" nie polecamy. Jego faktyczne koszty eksploatacji jako auta kupionego z drugiej ręki są niewiadomą.

Atutem Peugeota 3008 jest duży bagażnik (o pojemności od 512 do 1604 l) z mocną, podwójną podłogą, która zwiększa jego funkcjonalność. Tylna klapa dzieli się na dwie części – górną i dolną, na której można nawet siadać.Motor

Na co się przygotować?

"3008" to pod względem jakości wykonania jeden z lepszych samochodów używanych w tej cenie. Niemniej jednak nabywca egzemplarza z początkowego okresu produkcji powinien się przygotować na kilka wydatków serwisowych. Prawdopodobnie będzie to wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych (podczas hamowania na autostradzie mogą już generować wibracje). Nie obejdzie się także bez wymiany kilku elementów zawieszenia. Koszt łączników, silentbloków czy sworzni jest jednak niski. Sprzęgła z dwumasowymi kołami zamachowymi są trwałe. Newralgicznym problemem jest wspomniany rozrząd silników benzynowych - jego naprawa to koszt ok. 1500 zł.

 
1.6 VTi
1.6 THP
1.6 HDi
2.0 HDi
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
1560 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8 lub 16
R4/16
Moc maksymalna
120 KM/6000
150 KM/5800
109 KM/4000
150 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy
160 Nm/4250
240 Nm/1400
240 Nm/2000
340 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
177 km/h
202 km/h
180 km/h
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,0 s
8,9 s
12,2 s
9,7 s
Średnie zużycie paliwa
7,3 l/100 km
8,9 l/100 km
5,1 l/100 km
5,6 l/100 km

PEUGEOT 3008 (2009-): HISTORIA MODELU

peugeot 3008 liftingMotor

2008: prezentacja prototypu2009: rozpoczęcie produkcji seryjnej i sprzedaży2011: wersja hybrydowa z napędem na cztery koła2013: lifting nadwozia (auto na zdjęciu obok); zmiany objęły reflektory (przednie światła Peugeota 3008 po liftingu przypominają trochę te z nowej generacji modelu 308), atrapę chłodnicy, zderzaki, tylne lampy, nieznacznie zmieniły się także tapicerki

UŻYWANY PEUGEOT 3008 (2009-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Awarie łańcuchowego rozrządu: problem dotyczy silników 1.6 THP opracowanych wspólnie z BMW.
  • Zapach spalin w kabinie: typowa przypadłość diesli 1.6 HDi. Przyczyną jest zużycie podkładek pod wtryskiwaczami. Wymiana kosztuje ok. 600 zł.
  • Problemy z filtrami cząstek stałych: są typowe dla wszystkich współczesnych diesli i wspominamy o nich tylko formalnie, ponieważ we współczesnych Peugeotach sprawiają i tak mniej problemów niż w wielu autach konkurencyjnych marek.
[1] Popularny diesel 1.6 HDi nie sprawia większych problemów. [2] Wersja benzynowa 1.6 THP zaskakuje niską żywotnością łańcucha rozrządu. Motor

UŻYWANY PEUGEOT 3008 (2009-): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2014
2013
2012
2011
2010
2009
1.6 VTi/THP
60 000 zł
51 000 zł
40 000 zł
38 000 zł
35 000 zł
34 000 zł
1.6/2.0 HDi
65 000 zł
55 000 zł
40 000 zł
38 000 zł
36 000 zł
34 000 zł

W ogłoszeniach dominują wersje wysokoprężne z manualną skrzynią biegów. Ofert nie jest zbyt dużo, orientacyjnie trzykrotnie mniej niż "407", ale i tak bez problemu można znaleźć egzemplarz w idealnym stanie. Nie brakuje samochodów krajowych z pełną historią serwisową.

peugeot 3008Motor

UŻYWANY PEUGEOT 3008 (2009-): PODSUMOWANIE

Peugeot 3008 odgrywa drugoplanową rolę na rynku wtórnym. Tymczasem to bardzo praktyczna propozycja w rozsądnej cenie. Nie bez znaczenia jest także fakt, że francuska konstrukcja wciąż wygląda bardzo nowocześnie. Jeśli ktoś znudził się już zwykłymi kompaktami, będzie z tego samochodu bardzo zadowolony.

OCENA 5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Peugeot 3008 (2009-)

Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor
Peugeot 3008 (2009-)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 50/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas