Używany Opel Insignia A – poszukiwany, ale czy godny zaufania?

Zaprezentowany w 2008 roku następca Vectry był produkowany przez dziewięć lat, w ofercie przewinęło się przez ten czas mnóstwo silników i wersji. Opel Insignia był popularny na rynku aut nowych, dlatego teraz nie brakuje egzemplarzy używanych. Czy warto się nimi zainteresować?

Opel Insignia pierwszej generacji była oferowana jako hatchback, sedan i kombi
Opel Insignia pierwszej generacji była oferowana jako hatchback, sedan i kombimateriały prasowe

Opel Insignia, po stosunkowo już przeterminowanej i nudnej stylistycznie Vectrze, wniósł świeży powiew do klasy średniej, szczególnie, że auto w niektórych wersjach starało się przyciągnąć klientów z półki premium. Elementy wyposażenia takie jak biksenonowe, "inteligentne" reflektory AFL z kilkoma trybami świecenia, czytnik znaków drogowych czy system multimedialny z dużym ekranem dotykowym nie były wtedy wcale takie oczywiste u konkurencji. Auto było popularne także z uwagi na szeroki wybór napędów (benzynowe, diesle), kilka rodzajów nadwozia (liftback, sedan, kombi) oraz wyposażenia (w tym odmiana usportowiona OPC i uterenowione kombi Country Tourer).

W kabinie Opla Insignii jest dużo przycisków i ekran dotykowy, a także elektroniczny hamulec postojowymateriały prasowe

Opel Insignia - komfort i kabina

Niestety, mimo sporych rozmiarów (patrz tabela poniżej), Insignia nie rozpieszcza pasażerów, szczególnie tych, którzy wybiorą miejsca z tyłu. Przestrzenie brakuje i na nogi i nad głową. W kwestii komfortu ogólną ocenę ratują nieco przednie fotele, te z atestem instytutu ortopedycznego, które faktycznie zapewniają świetne trzymanie boczne i nie męczą nawet w długiej podróży. Deska rozdzielcza Insignii jest upstrzona przyciskami i pokrętłami, ale w tym gąszczu można się odnaleźć, a na pewno do niego przyzwyczaić. Gorzej, że po latach wychodzi kiepskie spasowanie elementów i ich przeciętna jakość - tu coś trzeszczy, tam coś piszczy. Bagażnik Insignii, w zależności od wersji, mieści co najmniej 500 l (w liftbacku 530 l, w kombi 540), ale pakowanie utrudnia niewielki otwór załadunkowy (sedan) lub szeroki próg (kombi).

W kombi, przez szeroki próg bagażnika, problematyczne jest ładowanie ciężkich bagażymateriały prasowe

Używany Opel Insignia A - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

  • Dł./szer./wys. 4830/1856/1498 mm (4908/1856/1520 mm - kombi)
  • Rozstaw osi 2737 mm
  • Pojemność bagażnika 530/1470l (540/1530 l - kombi, sedan - 500 l)

Używany Opel Insignia A - silniki benzynowe

W ofercie były zarówno silniki wolnossące jak i turbodoładowane, także V6. Najsłabszy wariant 1.6 o mocy 115 KM nie jest awaryjny, ale zupełnie nie radzi sobie z ciężkim nadwoziem - Insignia to auto, które od początku cierpiało na sporą nadwagę, masa własna niektórych egzemplarzy dochodzi do 1,9 tony. Lepszym wyborem będzie jednostka wolnossąca 1.8 o mocy 140 KM. Jedynym problemem w tym silniku może okazać się zwiększony apetyt na olej.

Opel Insignia 2.0 CDTI

Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL
Opel Insignia 2.0 CDTI INTERIA.PL

Najlepszym wyborem wśród benzynowych jednostek okaże się prawdopodobnie silnik 1.4 turbo o mocy 140 KM, wyższy moment obrotowy w jego wypadku zapewnia lepsze osiągi niż w modelu z jednostką 1.8.  Silnik ten co prawda nie należy do najoszczędniejszych (kłania się wysoka masa auta), ale dobrze współpracuje z instalacją gazową, która może obniżyć koszty użytkowania. Nie polecamy jednostek 1.6 turbo (180 a od 2013 roku 170 KM) - zdarzają im się poważne awarie. Dwulitrowa jednostka turbo (220/250 KM) zapewnia dużo lepsze osiągi, ale niestety kosztem spalania. Flagowe warianty, w tym najmocniejszy OPC, napędza jednostka 2.8 V6 turbo o mocy 260 lub 325 KM. W nim potrafi dojść do rozciągnięcia się łańcucha rozrządu, a jego wymiana jest droga, to koszt kilku tysięcy złotych.

W wersji po face liftingu (2013 r.) zmieniono m.in. wygląd reflektorówmateriały prasowe

Osobnym tematem jest jeszcze skrzynia biegów (M32), w której mogło dochodzić do zużycia łożysk. Efekt jest taki, że najpierw do kabiny dochodzą niepokojące dźwięki, a potem, przeważnie co najdalej 60 tys. km, skrzynia "rozlatuje się". Niestety po regeneracji historia się powtarza, ale lekiem na wszystko może być zastosowanie łożysk wysokiej jakości (jest ich w sumie osiem) i częste wymiany oleju. Skrzynia ta nie lubi też chiptunignu oraz agresywnego stylu jazdy.

Używany Opel Insignia A - silniki Diesla

Także wybór jednostek wysokoprężnych był w Insignii szeroki. Dwulitrowy diesel z pierwszych lat produkcji to jednostka Fiata (2.0 Multijet), której zdarzają się kłopoty z filtrami DPF, zaworem EGR czy smarowaniem. Jednostka ta była dostępna w wariantach mocy 110/160 KM, a z podwójnym turbodoładowaniem także o mocy 195 KM. Warto kontrolować w tym silniku zużycie koła dwumasowego i skrócić interwał wymiany napędu rozrządu - należy robić to częściej niż co 10 lat lub 125 tys. km jak zaleca producent. Od 2013 roku ten silnik zmodyfikowano, czego efektem była inna moc (120/140/163 KM). Po 2015 roku wprowadzono diesla 2.0 o mocy 170 KM z układem SCR, który wymagał dolewania płynu AdBlue. Niestety, system ten nie należy do niezawodnych, psują się czujniki, których wymiana może kosztować nawet 2000 zł.

Odmiana Country Tourer ma o 2 cm podniesione nadwoziemateriały prasowe

Od 2015 roku dostępny jest także diesel 1.6 o mocy 110 lub 136 KM. Nie jest to udana konstrukcja z uwagi na nietrwały napęd łańcucha rozrządu i pękający kolektor wydechowy.

Używany Opel Insignia A - typowe usterki

Co psuje się jeszcze w Insignii pierwszej generacji? Poniżej lista usterek. Niestety model ten nie należy do najbardziej niezawodnych...

  • problemy z elektroniką
  • nieodporny na zarysowania lakier
  • psujący się elektroniczny hamulec postojowy
  • nietrwałe elementy układu hamulcowego (winna masa auta)

Używany Opel Insignia - sytuacja na rynku i ceny

Nieuszkodzonych egzemplarzy modelu jest na rynku używanych niemal 2000. Zdecydowana większość to te z silnikami Diesla,  benzynowe stanowią mniej niż 25%, nawet wliczając auta z instalacją LPG, których nie jest dużo. Polecane przez nas odmiany 140-konne (wolnossąca 1.8 lub 1.4 turbo) kosztują od 30 do 50 tys. zł, w zależności od przebiegu i rocznika. Diesle z pierwszych lat produkcji (2.0/160 KM)) wyceniane są na 20-40 tys. zł.

Topowa Insignia w wersji OPC osiąga setkę w czasie poniżej 6 smateriały prasowe

Używany Opel Insignia A - plusy

  • bogate wyposażenie
  • wysoki komfort jazdy, dobra zwrotność i prowadzenie
  • wygodne fotele
  • atrakcyjny wygląd

Używany Opel Insignia A - minusy

  • wysoka masa własna
  • ciasne wnętrze
  • paliwożerne silniki benzynowe

Którą wersję Opla Insignii A najlepiej wybrać? Polecamy odmianę 2.0 CDTi 160 KM.

Wersja
1.4 turbo EcoFlex
1.8 Ecotec
2.0 CDTi
Silnik
R4, turbodoładowany
R4
R4, turbodiesel
Pojemność skokowa
1364 cm3
1796 cm3
1956 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
140 KM
przy 4900-6000 obr/min
140 KM
przy 6300 obr/min
160 KM
przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
200 Nm
1850-4900 obr/min
175 Nm
przy 3800 obr/min
380 Nm
przy 1750-2500 obr/min
Masa własna/ładowność
1503/517 kg
1470/550 kg
1538/613 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,9 s
11,4 s
9,5 s
Prędkość maksymalna
205 km/h
206 km/h
218 km/h
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas