Używany Opel Frontera (1992-2004)

Opel Frontera to auto zbudowane według starej szkoły. Ma solidną ramę i ręcznie dołączany napęd na przednie koła. Nic dziwnego, że lepiej radzi sobie w terenie niż na asfalcie.

Najsłabszą stroną Frontery jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Rdzewieją nadwozie i rama.
Najsłabszą stroną Frontery jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Rdzewieją nadwozie i rama.Motor

Opel Frontera jest jednym z pierwszych europejskich SUV-ów. Powstał jako owoc współpracy z japońską firmą Isuzu, na bazie klasycznego pick-upa. Osoby, które szukają efektownego auta do jazdy w mieście nie powinny sobie zatem zawracać nim głowy. Jeśli jednak ktoś często porusza się po bezdrożach lub holuje przyczepę - może rozważyć tę propozycję.

Nadwozie

W ramach liftingu z 1998 r. producent odświeżył wnętrze. Deska rozdzielcza jest wykonana z twardych materiałów. O terenowej naturze auta przypominają dwa lewarki na tunelu środkowym.Motor

Auto oferowane jest w dwóch wersjach nadwozia: długiej i krótkiej. Ta ostatnia jest oznaczona jako Sport i ma zdejmowaną tylną część dachu. Obie wersje były wielokrotnie modernizowane. W 1995 roku producent zastąpił resory piórowe sprężynami śrubowymi co istotnie poprawiło komfort jazdy. W 1996 zmieniła się gama silników i poziomy wyposażenia, a w 1998 w sposób wyraźny odświeżono nadwozie i wnętrze. Właśnie taką, ostatnią generację modelu prezentujemy na zdjęciach (tzw. Frontera B). Odwiecznym problemem auta było słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Podczas oględzin warto sprawdzić nie tylko karoserię, ale także ramę (rdzewieje w punktach mocowania zawieszenia i zespołu napędowego).

Prawdziwa terenówka

Opel Frontera jest wyposażony w typowo użytkowy układ napędowy. Z przodu auto ma zawieszenie niezależne, z tyłu zastosowano sztywny most. Stale napędzane są koła tylne. W razie potrzeby, w grząskim terenie można "na sztywno" dołączyć napęd na przód. W wersjach sprzed liftingu służy do tego mniejszy lewarek na tunelu środkowym, w wersjach po liftingu - przycisk na desce rozdzielczej. W sytuacji podbramkowej kierowca może skorzystać z reduktora. Niezależnie od generacji modelu do jego włączania służy mniejszy lewarek.

Auto nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, a zatem z trybu 4x4 można korzystać wyłącznie na bezdrożach. Na ośnieżonej autostradzie lub górskich serpentynach samochód zachowuje się trochę niestabilnie.

Awaryjnym elementem układu napędowego są piasty w kołach przednich (blokowane ręcznie lub automatyczne). Dodatkowym mankamentem jest fakt, że w zdecydowanej większości egzemplarzy używanych w układzie przeniesienia napędu wytworzyły się już spore luzy, a dyferencjały pracują dość głośno. Przed zakupem auta trzeba zatem obowiązkowo zjechać na polną drogę i sprawdzić funkcjonowanie wszystkich terenowych trybów. Nie należy robić tego oczywiście na asfalcie, aby nie zniszczyć auta.

Silniki

Pod maską Frontery przewinęło się wiele silników. Najlepszym z diesli był stary, wysokoprężny silnik Isuzu o pojemności 2,8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Szkoda, że montowano go tylko w latach 1995-1996. Zastąpił go wyjątkowo awaryjny silnik 2.5 firmy VM. Na szczęście w 1999 roku znowu dokonano roszady - tym razem Opel postawił na własną konstrukcję 2.2 DTI. Nie grzeszy ona trwałością, ale i tak jest o niebo lepsza niż silnik 2.5. Pozostała w ofercie aż do końca produkcji.

Gama wersji benzynowych obejmuje silniki cztero- i sześciocylindrowe. W tym gronie trudno wskazać zdecydowanego faworyta. Każda propozycja ma swoje wady i zalety. Flagowy 3.2 V6 doskonale radzi sobie z masą auta (1728 kg), ale wymaga kosztownej obsługi serwisowej (np. wymiana rozrządu co 60 tys. km). Bazowy 2.0 jest prosty konstrukcyjnie, bardzo tani w naprawach, niestety wyraźnie brakuje mu mocy. Oferta pośrednia, 2.2 16V, nie budzi entuzjazmu mechaników, a podczas jazdy zużywa niewiele mniej benzyny niż 3.2 V6.

Ze względu na fakt, że auto nie ma wnęki na koło zapasowe, ewentualny montaż zbiornika na gaz ogranicza funkcjonalność bagażnika.

Opel Frontera (1992-2004)

Używany Opel Frontera (1992-2004) - czytaj artykuł

Wersja długa.Motor
Najsłabszą stroną Frontery jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Rdzewieją nadwozie i rama.Motor
Opel Frontera był produkowany w dwóch wersjach nadwozia. Na zdjęciu – wersja krótka.Motor
Problemem większości egzemplarzy używanych jest głośna praca układu napędowego.Motor
W bagażniku wersji sport (3d) znajduje się... klatka, która chroni pasażerów po zdjęciu tylnej części dachu.Motor
Starannie wykonane i dobrze wyprofilowane fotele są osadzone tuż nad podłogą.Motor
Po liftingu do dołączania napędu na przód służy przełącznik na desce rozdzielczej...Motor
...a krótszy lewarek wyłącznie do włączania reduktora (wcześniej napęd na przód także dołączało się lewarkiem).Motor
W ramach liftingu z 1998 r. producent odświeżył wnętrze. Deska rozdzielcza jest wykonana z twardych materiałów. O terenowej naturze auta przypominają dwa lewarki na tunelu środkowym.Motor
Wersja benzynowa 2.2 dużo pali, ale gwarantuje większą bezawaryjność niż oferowany od 1999 r. diesel 2.2 DTI.Motor

Więcej zalet czy wad?

Za auto w dobrym stanie trzeba zapłacić ok. 20 tys. zł. To niezbyt wygórowana kwota jak na obszerny samochód, który nie boi się poważnych terenowych wyzwań.

W tym przedziale cenowym nie ma zresztą zbyt wielkiej konkurencji. Głównym rywalem jest Nissan Terrano II (i jego bliźniak Ford Maverick). Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery oraz Mitsubishi Pajero to bardziej zaawansowane i droższe w naprawach auta.

PodsumowanieOpel Frontera powoli odchodzi na zasłużoną emeryturę. Nie wytrzymuje porównania ze współczesnymi SUV-ami, które są bardziej komfortowe i zdecydowanie oszczędniejsze. To jednak wciąż bardzo dobre auto dla osoby, która częściej niż w mieście, musi poruszać się w trudnym terenie.

Opel Frontera: historia modelu1992: prezentacja modelu; jako pierwsza debiutowała wersja pięciodrzwiowa. Kilka miesięcy później do gamy dołączyła wersja krótka (Sport).1995: pierwszy lifting.1996: drugi lifting.1998: trzeci lifting (Frontera B, z nową deską rozdzielczą).2004: koniec produkcji.

Opel Frontera: typowe usterki i problemy

  • Korozja nadwozia: w sposób szczególny trapi egzemplarze wyprodukowane przed 1998 rokiem.
  • Usterki głowic wysokoprężnego silnika 2.5: większość warsztatów nie chce się podejmować jego napraw.
  • Usterki głowicy w silnikach 2.2 DTI: pęka między gniazdami zaworowymi. Zdarzają się także przypadki rozszczelnienia układu wtryskowego.
  • Usterki instalacji elektrycznej.

Opel Frontera: sytuacja rynkowaOpel Frontera jest bardzo popularnym autem na naszym rynku. Warto poszukać aut z końcówki produkcji kupionych w Polsce. Należy natomiast uważać na egzemplarze przerobione z wersji angielskich!

Model
2004
2002
2000
1998
1996
1994
1992
benzyna
26 000
20 000
16 000
12 000
9 000
7 000
4 000
diesel
30 000
25 000
20 000
15 000
10 000
8 000
4 000
Wersja
2.0
2.2 16V
3.2 V6
2.5
2.8
2.2 DTI
Silnik
benz.
benz.
benz.
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2198 cm3
3165 cm3
2500 cm3
2772 cm3
2172 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
R4/8
R4/8
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
116 KM
136 KM
205 KM
116 KM
113 KM
116 KM
Maks. moment obrotowy
172 Nm
202 Nm
290 Nm
260 Nm
242 Nm
260 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
158 km/h
161 km/h
192 km/h
155 km/h
149 km/h
155 km/h
Przysp. 0-100 km/h
15,6 s
13,6 s
9,7 s
16,0 s
16,0 s
13,9 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
10,9
10,5
12,5
8,6
7,1
7,7

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas