Używany Nissan Qashqai (2007-2013)

Rzadki przypadek: Nissan sprzedawał się fantastycznie przez cały okres trwania produkcji. Qashqai dla wielu osób jest autem idealnym, ale to inna klasa wielkości niż np. Outlander.

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiMotor

● SILNIKI BENZYNOWE 1.6-2.0 (115-141 KM), DIESLE 1.5-2.0 (106-150 KM) ● długość 431-452 cm ● rozstaw osi 263-276 cm ● prześwit 18 cm ● lata produkcji: 2007-2013

Klienci oszaleli na jego punkcie. Dlaczego? Po prostu Qashqai oferował dokładnie to, czego szukali i to w atrakcyjnym opakowaniu.

Funkcjonalność‚ nadwozie

Qashqaia trzeba ocenić ze zdroworozsądkowego punktu widzenia: to nic więcej, niż typowy samochód kompaktowy ze sporym prześwitem. W przeważających na rynku wersjach z przednim napędem, tenże prześwit (i ewentualnie wysoka pozycja za kierownicą) staje się jedynym punktem naprawdę wyróżniającym Qashqaia. Jeśli ktoś potrzebuje dużego bagażnika - lepiej kupić typowe kombi (zapewne będzie tańsze), ponadto ze względu na wysokie zawieszenie Qashqai nie prowadzi się tak dobrze jak auto osobowe.

Przeciętnie oceniamy przestronność - wyżsi kierowcy miewają problemy ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą, a z tyłu jest dosyć ciasno.

Bagażnik ma wprawdzie 410 litrów, jednak po złożeniu tylnej kanapy nie powstaje jednolita płaszczyzna.

Siedmioosobową wersję Qashqai+2 można rozważać tylko ze względu na większy bagażnik, bo miejsca w 3. rzędzie nie wystarczy nawet dla większych dzieci (pomijając kwestię bezpieczeństwa przy uderzeniu z tyłu).

Zaledwie co dziesiąty Qashqai ma skrzynię automatyczną. W wersji benzynowej to przekładnia bezstopniowa CVT, a w przypadku diesla – hydrokinetyczna.Motor

Silniki

Gros rynku wtórnego to wersje 1.6 i 1.5 dCi, które miały korzystnie skalkulowane ceny, ale nigdy nie występowały z napędem na 4 koła.

Benzynowego 1.6 można śmiało polecić: nada się do spokojnej jazdy, nie pali zbyt wiele i nie psuje się - okazjonalnie zdarzają się problemy z uruchamianiem na ciepło.

Z dieslem 1.5 dCi trzeba być ostrożniejszym - ze względu na przypadki obracania się panewek korbowodowych, wprowadzano m.in. zmiany w oprogramowaniu sterującym, mające na celu zmniejszenie obciążenia wału korbowego przy ruszaniu.

Benzynowy 2.0 to silnik niezniszczalny, ale dość paliwożerny. Odradzamy go w połączeniu ze skrzynią bezstopniową CVT - w razie awarii tej przekładni bardzo trudno znaleźć warsztat, który poradzi sobie z usterką.

Na koniec zostaje nadzwyczaj pożądany i polecany diesel 2.0 dCi (6-biegowy "manual" lub typowy "automat" ze sprzęgłem hydraulicznym). W 2011 r. wprowadzono mniejszą odmianę 1.6 dCi, konstrukcyjnie zbliżoną do 2.0 dCi, natomiast niespokrewnioną z 1.5 dCi. Diesle 1.6 i 2.0 mają łańcuch rozrządu, piezoelektryczne wtryskiwacze i filtr cząstek stałych.

Panoramiczny szklany dach – wygląda fantastycznie, ale dla użytkownika to więcej problemów niż korzyści.Motor

Awaryjność

Poważna awaria (obrócenie panewki) grozi tylko użytkownikom wersji 1.5 dCi, zwłaszcza jeśli przeciągają wymianę oleju powyżej interwału 20 000 km.

Silniki benzynowe i diesel 2.0 dCi są zupełnie niezawodne. Natomiast trzeba liczyć się ze zgrzytającymi biegami (zwłaszcza przy przełączaniu z jedynki na dwójkę), z niedziałającymi czujnikami parkowania, rzadziej - z wyciekami paliwa z rury wlewowej, a także oczywiście z zatkanym filtrem cząstek stałych.

Choroby wieku dziecięcego Qashqaia to wadliwe przednie amortyzatory i przekładnia kierownicza - jednak przeważnie te elementy psuły się jeszcze w okresie gwarancji.

Standardowy Qashqai ma wystarczający, 410-litrowy bagażnik. Ale bez płaskiej podłogi po złożeniu kanapy.Motor
Bagażnik wersji +2 przy siedmiu miejscach jest symboliczny. Po ich złożeniu uzyskuje pojemność 450 litrów.Motor

Koszty

Tu można poczuć się niemile zaskoczonym, bo wielu użytkowników po zakupie używanego Qashqaia udaje się do ASO. A tam - rachunek jak za dużego SUV-a. Na szczęście oferta zamienników rośnie z roku na rok.

Mimo niewielkiej w sumie skali kradzieży aut w Polsce, radzimy wykupić auto casco na Qashqaia.

Nietrudno trafić na Qashqaia z pełnym dostępem bezkluczykowym. To akurat sensowne wyposażenie.Motor

Sytuacja rynkowa

Nowa polityka cenowa popularnych portali ogłoszeniowych (tzn. radykalna podwyżka opłat) zaowocowała spadkiem liczby ogłoszeń o sprzedaży używanych Qashqaiów o połowę, a co za tym idzie - zakup stał się trudniejszy.

Z uwagi na rosnącą liczbę używanych egzemplarzy II generacji zauważa się jednak spadek cen - już niedługo najtańsze Qashqaie będą kosztować tylko 20 000 zł. Obecnie za auto z dokumentacją serwisową, wyprodukowane w latach 2008-2009, trzeba zapłacić dwa razy więcej.

Ok. 2/3 samochodów w ogłoszeniach to diesle, z tego większość stanowi 1.5 dCi. Trzeba liczyć się z tym, że różnica w cenie między 1.5 a 2.0 dCi wewnątrz tego samego rocznika to nawet 10 tys. zł.

NISSAN QASHQAI (2007-2013): HISTORIA MODELU

2007: prezentacja Qashqaia; w gamie ten model był pozycjonowany jako następca Almery2008: wersja Qashqai+2, czyli siedmioosobowa; nie odniosła sukcesu, była zbyt ciasna

Qashqai+2 ma 7 miejsc. Dwa ostatnie są nieakceptowalnie ciasne.Motor

2009: lifting, odświeżenie przodu i tyłu, tablica przyrządów bez większych zmian2011: nowy diesel 1.6 dCi i system Around-View Monitor (kamery ułatwiające parkowanie)2013: prezentacja Qashqaia II

Qashqai II: po przerwie do sprzedaży w Polsce powróciła wersja 4x4. Nissan

NISSAN QASHQAI (2007-2013): TYP NAPĘDU - 2WD/4WD

napędMotor
  • Wersje 1.6 i 1.5 dCi mają napęd przedni.
  • W 2.0 16V, 1.6 dCi i 2.0 dCi opcjonalnie stosowano napęd na 4 koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem płytkowym przy tylnej osi. Może działać w trybie automatycznym, można też zablokować je pokrętłem - ale rozłączy się samoczynnie przy pełnym skręcie kół.
SILNIK
1.6 16V
2.0 16V
1.5 dCi
1.5 dCi FL
1.6 dCi
2.0 dCi
Pojemność skokowa
1598 cm3
1997 cm3
1461 cm3
1461 cm3
1598 cm3
1994 cm3
Zasilanie/rozrząd
benzynowy/Ł
benzynowy/Ł
turbodiesel/P
turbodiesel/P
turbodiesel/Ł
turbodiesel/Ł
Moc maksymalna
115 KM
141 KM
106 KM
110 KM
130 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
156 Nm
196 Nm
240 Nm
240 Nm
320 Nm
320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,0 s
10,1 s
12,4 s
12,2 s
10,3 s
10,5 s
Prędkość maksymalna
175 km/h
182 km/h
174 km/h
177 km/h
190 km/h
191 km/h
Średnie zużycie paliwa
6,7 l/100 km
8,2 l/100 km
5,4 l/100 km
5,2 l/100 km
4,5 l/100km
6,6 l/100 km

NISSAN QASHQAI (2007-2013): NAJPOPULARNIEJSZE SILNIKI

  • Benzynowy 1.6 Jedyna wada tego silnika jest taka, że nigdy nie łączono go z napędem na cztery koła. Sporadycznie zdarzają się problemy z uruchomieniem na ciepło.
  • Turbodiesel 1.5 dCiRealna trwałość tego silnika to ok. 300 tys. km. Jednak zbyt rzadka wymiana oleju sprawi, że już po 200 tys. km może dojść do obrócenia panewki korbowodu.
  • Turbodiesel 2.0 dCiO problemach z tym dieslem słychać bardzo niewiele. Sporadycznie zdarzają się przypadki zatykania się DPF-u. Uwaga: drogi i skomplikowany osprzęt.

NISSAN QASHQAI (2007-2013): TYPOWE USTERKI

  • Awarie sterowania w skrzyni CVT.
  • Zgrzytający drugi bieg w przekładni manualnej.
  • Usterki czujników parkowania.
  • Stukająca osłona kolumny kierowniczej.
  • W dieslu 2.0 dCi (na fot.) czasem zatyka się filtr cząstek stałych.
Diesel 2.0 dCi: uwaga na DPF. Motor

NISSAN QASHQAI (2007-2013): ZALETY I WADY

+ Brak poważnych usterek, nikłe prawdopodobieństwo awarii uniemożliwiającej jazdę.+ Łatwo kupić egzemplarz z polską dokumentacją serwisową z ASO.+ Mikrospalanie w 1.5 dCi.

- Ograniczona przestronność.- Wysokie ceny części oryginalnych.- Zakup wersji 4x4 jest utrudniony.

NISSAN QASHQAI (2007-2013): PRZYDATNE STRONY WWW

  • nissanklub.pl - prawdopodobnie najbardziej obszerne forum na temat Nissanów, jest też dział Qashqai (określany na forum skrótowo jako "QQ").
  • nissanzone.pl - drugie polskie forum o Nissanach, także warto poczytać sekcję poświęconą Qashqaiowi.
  • www.qashqaiownersclub.co.uk/forum - angielskie forum o tym modelu.

NISSAN QASHQAI (2007-2013): PAKIET EKSPLOATACYJNY

Ceny dotyczą wersji 1.5 dCi

  • Amortyzatory przednie - 680 zł
  • Zestaw rozrządu - 220 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 185 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 370 zł
  • Sprzęgło z kołem zamachowym - 2230 zł
  • Opony 215/55 R16 (komplet) - 1600 zł

SUMA 5285 zł

NISSAN QASHQAI (2007-2013): PRZEWODNIK PO CENACH

  • 55 000 zł - Qashqai nie stracił na popularności pod koniec produkcji. Za 60 tys. zł można kupić idealny egzemplarz z 2012 r. w komisie dilerskim.
  • 43 000 zł - na Qashqaia po liftingu i z wiarygodną historią serwisową trzeba odłożyć właśnie tyle.
  • 35 000 zł - średnia cena za Qashqaia. Za tyle można kupić auto 4-letnie, co oznacza, że utrata wartości tego modelu przyspieszyła.
  • 33 000 zł - tyle trzeba zapłacić za Qashqaia z polskiego salonu, z pierwszego roku produkcji.
  • 26 000 zł - wprawdzie Qashqai szybko tanieje, ale oferty poniżej 30 tys. zł są niewarte uwagi.

NISSAN QASHQAI (2007-2013): PODSUMOWANIE

Nissan QashqaiMotor

Wielki atut Qashqaia to łatwość znalezienia samochodu z pierwszej ręki, od polskiego właściciela. Zazwyczaj będzie miał napęd na koła przednie. Jakościowo Nissan zasługuje na piątkę z minusem, znacznie niżej oceniamy jego funkcjonalność - mimo efektownej linii, to wciąż tylko samochód kompaktowy.

NISSAN QASHQAI (2007-2013): NASZ TYP

2.0 z napędem 4x4. Ale trafić na niego jest tak trudno, że polecamy benzynowego 1.6 w bogatej wersji.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Nissan Qashqai (2007-2013)

Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor
Nissan Qashqai (2007-2013)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016

Nissan Murano (2003-2008) – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas