Używany Nissan Qashqai (2007-2013)
Rzadki przypadek: Nissan sprzedawał się fantastycznie przez cały okres trwania produkcji. Qashqai dla wielu osób jest autem idealnym, ale to inna klasa wielkości niż np. Outlander.
● SILNIKI BENZYNOWE 1.6-2.0 (115-141 KM), DIESLE 1.5-2.0 (106-150 KM) ● długość 431-452 cm ● rozstaw osi 263-276 cm ● prześwit 18 cm ● lata produkcji: 2007-2013
Klienci oszaleli na jego punkcie. Dlaczego? Po prostu Qashqai oferował dokładnie to, czego szukali i to w atrakcyjnym opakowaniu.
Funkcjonalność‚ nadwozie
Qashqaia trzeba ocenić ze zdroworozsądkowego punktu widzenia: to nic więcej, niż typowy samochód kompaktowy ze sporym prześwitem. W przeważających na rynku wersjach z przednim napędem, tenże prześwit (i ewentualnie wysoka pozycja za kierownicą) staje się jedynym punktem naprawdę wyróżniającym Qashqaia. Jeśli ktoś potrzebuje dużego bagażnika - lepiej kupić typowe kombi (zapewne będzie tańsze), ponadto ze względu na wysokie zawieszenie Qashqai nie prowadzi się tak dobrze jak auto osobowe.
Przeciętnie oceniamy przestronność - wyżsi kierowcy miewają problemy ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą, a z tyłu jest dosyć ciasno.
Bagażnik ma wprawdzie 410 litrów, jednak po złożeniu tylnej kanapy nie powstaje jednolita płaszczyzna.
Siedmioosobową wersję Qashqai+2 można rozważać tylko ze względu na większy bagażnik, bo miejsca w 3. rzędzie nie wystarczy nawet dla większych dzieci (pomijając kwestię bezpieczeństwa przy uderzeniu z tyłu).
Silniki
Gros rynku wtórnego to wersje 1.6 i 1.5 dCi, które miały korzystnie skalkulowane ceny, ale nigdy nie występowały z napędem na 4 koła.
Benzynowego 1.6 można śmiało polecić: nada się do spokojnej jazdy, nie pali zbyt wiele i nie psuje się - okazjonalnie zdarzają się problemy z uruchamianiem na ciepło.
Z dieslem 1.5 dCi trzeba być ostrożniejszym - ze względu na przypadki obracania się panewek korbowodowych, wprowadzano m.in. zmiany w oprogramowaniu sterującym, mające na celu zmniejszenie obciążenia wału korbowego przy ruszaniu.
Benzynowy 2.0 to silnik niezniszczalny, ale dość paliwożerny. Odradzamy go w połączeniu ze skrzynią bezstopniową CVT - w razie awarii tej przekładni bardzo trudno znaleźć warsztat, który poradzi sobie z usterką.
Na koniec zostaje nadzwyczaj pożądany i polecany diesel 2.0 dCi (6-biegowy "manual" lub typowy "automat" ze sprzęgłem hydraulicznym). W 2011 r. wprowadzono mniejszą odmianę 1.6 dCi, konstrukcyjnie zbliżoną do 2.0 dCi, natomiast niespokrewnioną z 1.5 dCi. Diesle 1.6 i 2.0 mają łańcuch rozrządu, piezoelektryczne wtryskiwacze i filtr cząstek stałych.
Awaryjność
Poważna awaria (obrócenie panewki) grozi tylko użytkownikom wersji 1.5 dCi, zwłaszcza jeśli przeciągają wymianę oleju powyżej interwału 20 000 km.
Silniki benzynowe i diesel 2.0 dCi są zupełnie niezawodne. Natomiast trzeba liczyć się ze zgrzytającymi biegami (zwłaszcza przy przełączaniu z jedynki na dwójkę), z niedziałającymi czujnikami parkowania, rzadziej - z wyciekami paliwa z rury wlewowej, a także oczywiście z zatkanym filtrem cząstek stałych.
Choroby wieku dziecięcego Qashqaia to wadliwe przednie amortyzatory i przekładnia kierownicza - jednak przeważnie te elementy psuły się jeszcze w okresie gwarancji.
Koszty
Tu można poczuć się niemile zaskoczonym, bo wielu użytkowników po zakupie używanego Qashqaia udaje się do ASO. A tam - rachunek jak za dużego SUV-a. Na szczęście oferta zamienników rośnie z roku na rok.
Mimo niewielkiej w sumie skali kradzieży aut w Polsce, radzimy wykupić auto casco na Qashqaia.
Sytuacja rynkowa
Nowa polityka cenowa popularnych portali ogłoszeniowych (tzn. radykalna podwyżka opłat) zaowocowała spadkiem liczby ogłoszeń o sprzedaży używanych Qashqaiów o połowę, a co za tym idzie - zakup stał się trudniejszy.
Z uwagi na rosnącą liczbę używanych egzemplarzy II generacji zauważa się jednak spadek cen - już niedługo najtańsze Qashqaie będą kosztować tylko 20 000 zł. Obecnie za auto z dokumentacją serwisową, wyprodukowane w latach 2008-2009, trzeba zapłacić dwa razy więcej.
Ok. 2/3 samochodów w ogłoszeniach to diesle, z tego większość stanowi 1.5 dCi. Trzeba liczyć się z tym, że różnica w cenie między 1.5 a 2.0 dCi wewnątrz tego samego rocznika to nawet 10 tys. zł.
2007: prezentacja Qashqaia; w gamie ten model był pozycjonowany jako następca Almery
2008: wersja Qashqai+2, czyli siedmioosobowa; nie odniosła sukcesu, była zbyt ciasna
2009: lifting, odświeżenie przodu i tyłu, tablica przyrządów bez większych zmian
2011: nowy diesel 1.6 dCi i system Around-View Monitor (kamery ułatwiające parkowanie)
2013: prezentacja Qashqaia II
- Wersje 1.6 i 1.5 dCi mają napęd przedni.
- W 2.0 16V, 1.6 dCi i 2.0 dCi opcjonalnie stosowano napęd na 4 koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem płytkowym przy tylnej osi. Może działać w trybie automatycznym, można też zablokować je pokrętłem - ale rozłączy się samoczynnie przy pełnym skręcie kół.
- Benzynowy 1.6
Jedyna wada tego silnika jest taka, że nigdy nie łączono go z napędem na cztery koła. Sporadycznie zdarzają się problemy z uruchomieniem na ciepło. - Turbodiesel 1.5 dCi
Realna trwałość tego silnika to ok. 300 tys. km. Jednak zbyt rzadka wymiana oleju sprawi, że już po 200 tys. km może dojść do obrócenia panewki korbowodu. - Turbodiesel 2.0 dCi
O problemach z tym dieslem słychać bardzo niewiele. Sporadycznie zdarzają się przypadki zatykania się DPF-u. Uwaga: drogi i skomplikowany osprzęt.
- Awarie sterowania w skrzyni CVT.
- Zgrzytający drugi bieg w przekładni manualnej.
- Usterki czujników parkowania.
- Stukająca osłona kolumny kierowniczej.
- W dieslu 2.0 dCi (na fot.) czasem zatyka się filtr cząstek stałych.
+ Brak poważnych usterek, nikłe prawdopodobieństwo awarii uniemożliwiającej jazdę.
+ Łatwo kupić egzemplarz z polską dokumentacją serwisową z ASO.
+ Mikrospalanie w 1.5 dCi.
- Ograniczona przestronność.
- Wysokie ceny części oryginalnych.
- Zakup wersji 4x4 jest utrudniony.
- nissanklub.pl - prawdopodobnie najbardziej obszerne forum na temat Nissanów, jest też dział Qashqai (określany na forum skrótowo jako "QQ").
- nissanzone.pl - drugie polskie forum o Nissanach, także warto poczytać sekcję poświęconą Qashqaiowi.
- www.qashqaiownersclub.co.uk/forum - angielskie forum o tym modelu.
Ceny dotyczą wersji 1.5 dCi
- Amortyzatory przednie - 680 zł
- Zestaw rozrządu - 220 zł
- Klocki hamulcowe przednie - 185 zł
- Tarcze hamulcowe przednie - 370 zł
- Sprzęgło z kołem zamachowym - 2230 zł
- Opony 215/55 R16 (komplet) - 1600 zł
SUMA 5285 zł
- 55 000 zł - Qashqai nie stracił na popularności pod koniec produkcji. Za 60 tys. zł można kupić idealny egzemplarz z 2012 r. w komisie dilerskim.
- 43 000 zł - na Qashqaia po liftingu i z wiarygodną historią serwisową trzeba odłożyć właśnie tyle.
- 35 000 zł - średnia cena za Qashqaia. Za tyle można kupić auto 4-letnie, co oznacza, że utrata wartości tego modelu przyspieszyła.
- 33 000 zł - tyle trzeba zapłacić za Qashqaia z polskiego salonu, z pierwszego roku produkcji.
- 26 000 zł - wprawdzie Qashqai szybko tanieje, ale oferty poniżej 30 tys. zł są niewarte uwagi.
Wielki atut Qashqaia to łatwość znalezienia samochodu z pierwszej ręki, od polskiego właściciela. Zazwyczaj będzie miał napęd na koła przednie. Jakościowo Nissan zasługuje na piątkę z minusem, znacznie niżej oceniamy jego funkcjonalność - mimo efektownej linii, to wciąż tylko samochód kompaktowy.
NISSAN QASHQAI (2007-2013): NASZ TYP
2.0 z napędem 4x4. Ale trafić na niego jest tak trudno, że polecamy benzynowego 1.6 w bogatej wersji.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016