Używany Nissan 350Z (2003-2009)

Nissan 350Z udowadnia, że w czasach motoryzacyjnej unifikacji można stworzyć samochód ekscytujący, a przy tym dopracowany.

Z wyjątkiem wersji tuningowanych, egzemplarze z USA są tańsze od europejskich.
Z wyjątkiem wersji tuningowanych, egzemplarze z USA są tańsze od europejskich.Motor

Początki sportowych Nissanów serii Z sięgają roku 1970. Wówczas pokazano prekursora sportowych Nissanów - model Datsun 240Z, do którego 350Z nawiązuje stylizacją bocznej części nadwozia. Nissan 350Z o kodzie fabrycznym Z33 zastąpił model 300ZX. Podstawową zmianą w stosunku do 300ZX był powrót do idei samochodu stricte dwumiejscowego, podczas kiedy 300ZX oferowano także w konfiguracji 2+2.

Największa liczba samochodów oferowanych do sprzedaży z drugiej ręki pochodzi z USA. Na początek warto przypomnieć, że historię każdego samochodu z USA można sprawdzić w bazie Carfax (www.carfax.com), znając jego numer nadwozia czyli VIN. Bardzo wielu sprzedających dysponuje zresztą raportem Carfaxu na temat sprzedawanego samochodu.

Ciekawostką we wnętrzu jest układ wskaźników regulowany wraz z kierownicą. Jakość wykończenia nie budzi żadnych zastrzeżeń.Motor

Amerykański egzemplarz od europejskiego odróżnimy bez problemu dzięki wąskiej blendzie na tylną tablicę rejestracyjną. Na starym kontynencie 350Z był dostępny tylko w wersji odpowiadającej amerykańskiej specyfikacji Track, ewentualnie z pakietem Premium Pack. Klienci zza oceanu dostali do wyboru pięć wersji wyposażenia: Base, Enthusiast, Performance, Touring i Track. Różnice między nimi dotyczyły przede wszystkim typu skrzyni biegów, rodzaju hamulców i nastawów zawieszenia. Na przykład odmiana Track, którą wypada polecić najbardziej, występowała tylko z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach i układem hamulcowym firmy Brembo. W wyposażeniu każdego 350Z znajdziemy klimatyzację, komputer pokładowy, odłączalny system ESP, a w wielu egzemplarzach także charakterystycznewykończenia z pomarańczowej skóry. Za nagłośnienie odpowiada 6-głośnikowy system Bose.

Konstrukcja i technologia

Sportowy Nissan ma konstrukcję samonośną i wielowahaczowe zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wszystkie samochody są napędzane silnikiem V6, ale podczas 6-letniego cyklu produkcyjnego wprowadzano w nim wiele zmian. Przez większość czasu stosowano silnik VQ35DE - aluminiową jednostkę o zmiennych fazach zaworowych i rozrządzie napędzanym łańcuchem.

Z początku silnik ten osiągał moc 286 KM, jednak w 2005 r. został przerobiony w taki sposób, aby poszerzyć zakres dostępnych obrotów. W wersji RevUp VQ35DE "kręcił się" wyżej i osiągał 13 KM więcej, jednak szybko pojawiły się skargi użytkowników na zbyt duże zużycie oleju. Już 2 lata później ponownie dokonano całkowitego przekonstruowania silnika i zmiany jego oznaczenia na VQ35HR. 313-konna jednostka HR miała podwójny dolot i dwie przepustnice. W miarę możliwości finansowych polecamy poszukiwanie właśnie 350Z z silnikiem typu HR. Osoba jeżdżąca ekonomicznie może obniżyć zużycie paliwa do 11 l/100 km, ale wykorzystując możliwości napędu 350Z osiągniemy spalanie na poziomie 16 l/100 km.

Co można kupić i za ile?

Najtańszy 350Z z drugiej ręki kosztuje 35 tys. zł. Za tyle kupimy sprowadzonego z USA coupe z automatyczną skrzynią biegów z lat 2003-2004. Atrakcyjniejsze oferty pojawiają się w przedziale do 50 tys. zł, gdzie można upolować egzemplarz kupiony w europejskim salonie i ze skrzynią manualną. Odradzamy samochody po tuningu optycznym, które zazwyczaj są spasowane byle jak. Nie polecamy także egzemplarzy na ogromnych felgach (18 cali to maksimum). Uwaga także na samochody będące mieszanką specyfikacji europejskiej i amerykańskiej - zderzak tylny z modelu europejskiego, a oznaczenia na klimatyzacji w stopniach Fahrenheita to popularna na rynku wtórnym konfiguracja, która oczywiście nigdy nie występowała fabrycznie.

Podsumowanie

350Z to samochód zdecydowanie wart polecenia, ponieważ jazda nim dostarcza czystych emocji. Oczywiście należy liczyć się z jego ograniczoną praktycznością i unikać najtańszych ofert poniżej 50 tys. złotych. Innym minusem są drogie części (np. hamulce), ale jakościowo 350Z prezentuje bardzo wysoki poziom.

Nissan 350Z (2003-2009)

Używany Nissan 350Z (2003-2009) - czytaj artykuł

Tarcze hamulcowe w ASO Nissana kosztują 10 600 zł!Motor
Z wyjątkiem wersji tuningowanych, egzemplarze z USA są tańsze od europejskich.Motor
Pomarańczowa skóra to znak charakterystyczny wielu egzemplarzy. 350Z to auto stricte dwumiejscowe – nie ma żadnej ławeczki z tyłu.Motor
Centralny obrotomierz to cecha prawdziwie sportowych samochodów. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.Motor
Ciekawostką we wnętrzu jest układ wskaźników regulowany wraz z kierownicą. Jakość wykończenia nie budzi żadnych zastrzeżeń.Motor
Drzwi bezramkowe są dosyć delikatne i trudne w naprawach blacharskich.Motor
Nissan 350Z CoupeMotor
Nissan 370ZNissan

Nissan 350Z: historia modelu2003: prezentacja modelu 350Z. W USA dostępnych pięć opcji wyposażenia.2004: do gamy dołącza kabriolet (350Z Roadster).2005: zmiany w silniku VQ35DE, oznaczenie RevUp, moc wzrasta do 300 KM.2007: nowy silnik: VQ35HR osiągający moc 313 KM.2009: następca - Nissan 370Z.

Nissan 350Z: typowe usterki i problemyNissan 350Z nie należy do awaryjnych samochodów, ale zwłaszcza amerykańscy klienci zgłaszali pewne problemy.

  • Klikający tylny dyferencjał był objęty akcją serwisową w USA polegającą na przesmarowaniu układu.
  • Zbyt duże zużycie oleju to problem w silnikach VQ35DE RevUp.
  • Opadająca tylna klapa przytrafia się zwłaszcza w samochodach powypadkowych.
  • Parujące światła - dość powszechny problem w autach japońskich.
  • Tarcze hamulcowe zużywają się dość szybko. Zamienniki można kupić w USA. W Polsce w ASO Nissana komplet czterech to koszt 10 600 zł.

Nissan 350Z: warto poszukać

  • Samochodów z europejskich salonów sprzedaży.
  • Aut z USA w specyfikacji Track ze skrzynią manualną.

Nissan 350Z: tego unikaj

  • Egzemplarzy po tuningu optycznym na wielkich felgach.
  • Najtańszych ofert z USA ze skrzynią automatyczną.
Wersje
VQ35DE
VQ35HR
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
3498 cm3
3498 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
V6/24
Moc maksymalna
280 KM
313 KM
Maksymalny moment obrotowy
363 Nm
358 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
250 km/h
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,8 s
5,7 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
11,7
11,7

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas