Używany Mercedes klasy E W212 (2009-2016)

Po nieudanej klasie E W210 i kontrowersyjnej W211, Mercedes postanowił przypomnieć, jak robi się dobry samochód klasy wyższej.

Współczynnik aerodynamiczny (Cx) klasy E to tylko 0,25. Wynik rzadko spotykany.
Współczynnik aerodynamiczny (Cx) klasy E to tylko 0,25. Wynik rzadko spotykany.Motor

MERCEDES E (W212)lata produkcji: 2009-2016ceny: od 65 000 zł

Założenie klasy E W212 było takie: więcej mocy, więcej wyposażenia z dziedziny elektroniki. Nie zdecydowano się na radykalny downsizing (dopiero po lifcie wprowadzono "ekologiczną" benzynową wersję 1.6 turbo).

Nie udało się też zmniejszyć masy. Model W212 w wersji 220 CDI jest cięższy od poprzednika o ok. 130 kg. I to mimo to, że na szeroką skalę zastosowano aluminium: wykonano z niego wahacze (z przodu po 3 na stronę), maskę silnika, błotniki przednie i klapę bagażnika.

Jak kropla wody

Niskie zużycie paliwa gwarantuje tu przede wszystkim fantastyczna aerodynamika. Współczynnik Cx dla sedana to 0,25 - jeden z najlepszych na świecie wśród aut osobowych.

Jeśli czegoś tu nie brakuje, są to przyciski. Każde auto ma ekran centralny obsługiwany pokrętłem między fotelami. Materiały trwałe, ale nie sprawiają wrażenia luksusowych.Motor

Wszystkie samochody, od bazowej wersji poczynając, seryjnie wyposażono w układ amortyzatorów adaptacyjnych. Za dopłatą, podobnie jak w poprzednim modelu, oferowano układ w pełni pneumatyczny, czyli Airmatic. "Pneumatykę" w tylnej osi ma każde kombi, niezależnie od wersji silnikowej. Mimo młodego wieku tego auta, już pojawiła się oferta taniej regeneracji kolumn Airmatic z miechami powietrznymi - za obie sztuki na przód trzeba zapłacić ok. 3600 zł z montażem. Tak, to jest tanio w porównaniu do cen w ASO.

[1] Dźwignia „automatu” w kolumnie: w V6 i we wszystkich autach po lifcie. [2] Panel sterowania tzw. foteli wielokonturowych z masażem.Motor

Mercedes wyposażył W212 w wiele rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa i ekologii. Np. "aktywna przednia maska" ma system, który unosi ją w części wzdłuż podszybia w razie kolizji z pieszym. Za słoną dopłatą był także dostępny system noktowizyjny Night Vision. W silnikach zastosowano zestaw rozwiązań oszczędzający paliwo znany jako BlueEfficiency: system start/stop oraz elektronicznie sterowany osprzęt, działający w zależności od zapotrzebowania (np. alternator, sprężarka klimatyzacji). Oczywiście to wszystko wymagało stworzenia niezwykle skomplikowanej instalacji, która wyklucza jakiekolwiek samodzielne naprawy. Komputer serwisowy jest potrzebny praktycznie do wszystkiego - ewentualnie można się bez niego obejść przy wymianie oleju, a komunikat serwisowy skasować kombinacją przycisków (polecamy informacje z forum w212.pl).

Mnogość elektroniki oznacza też duże zapotrzebowanie na prąd. Samochód nieużywany przez kilka tygodni zapewne nie będzie chciał zapalić. Akumulator znajduje się pod maską z prawej strony, a w wersji V8 - w bagażniku. Przewidziano też mały "akumulator dodatkowy", montowany pod deską rozdzielczą z lewej.

Co kupić? Czego nie kupić?

O dziwo, nie ma wcale problemu ze znalezieniem mocnej wersji V6, niezależnie od rodzaju zasilania. Wiele mocnych aut ma napęd na 4 koła 4MATIC. Prawdziwy rarytas stanowią samochody z manualną skrzynią biegów; była dostępna tylko do benzynowej wersji E200 i do 4-cylindrowych diesli. Większość ma jednak "automat" - we wszystkich mocniejszych wersjach jest siedmiobiegowy.

Skórzana lub „ekoskórzana” tapicerka stosowana była seryjnie.Motor

Najtańsze samochody to często taksówki po zakończeniu służby w Niemczech. Wcale nie muszą mieć "budyniowego" koloru - korporacje wolą kupować auta w neutralnych barwach i okleić je folią. Potem łatwiej je odsprzedać. W212 po taxi ma tę zaletę, że był bardzo regularnie serwisowany. Obecność pakietu "taxi" można rozpoznać po rozkodowaniu numeru VIN. Polecamy stronę: carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check.

Bagażnik sedana ma 540 l (kombi zmieści aż 695 l).Motor

Przy samochodzie tak drogim jak klasa E W212 zalecamy wyjątkową ostrożność jeśli chodzi o auta sprowadzone. Rynek wtórny oferuje atrakcyjne auta z polskich salonów, zwrócone przez klientów, którzy użytkowali je np. w ramach wynajmu długoterminowego Lease & Drive. Niektóre mają jeszcze gwarancję i ważną umowę serwisową (darmowe przeglądy do 4 lat).

Za klasę E sprzed liftu trzeba zapłacić 75-80 tys. zł. Na tyle wycenia się auta z lat 2009-2010 oferowane przez dealerów.

 
E 180
E 200
E 300
E 400
E 200 CDI
E 220 CDI
E 300 CDI
E 350 CDI
Silnik
benzynowy turbo
benzynowy turbo
benzynowy
benzynowy biturbo
turbodiesel
diesel biturbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1595 cm3
1991 cm3
2996 cm3
2996 cm3
2143 cm3
2143 cm3
2987 cm3
2987 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
V6/24
V6/24
R4/16
R4/16
V6/24
V6/24
Moc maksymalna
156 KM/5300
184 KM/5250
231 KM/6000
333 KM/5250
136 KM/2800
170 KM/3000
231 KM/3800
265 KM/3800
Maksymalny moment obrotowy
250 Nm/1250
270 Nm/1800
300 Nm/2500
480 Nm/1400
360 Nm/1600
400 Nm/1400
540 Nm/1600
620 Nm/1600
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
220 km/h
233 km/h
247 km/h
250 km/h
210 km/h
228 km/h
250 km/h
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,6 s
8,2 s
7,4 s
5,3 s
10,2 s
8,7 s
6,8 s
6,7s
Średnie zużycie paliwa
6,1 l/100 km
6,5 l/100 km
9,1 l/100 km
7,9 l/100 km
5,1 l/100 km
4,5 l/100 km
5,8 l/100 km
6,6 l/100 km

MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): HISTORIA MODELU

Lifting z 2013 r.: zmienił się przód, dodano nowe wersje - E 250 (211 KM) i E 400 (333 KM).Motor

2009: premiera handlowa klasy E W2122011: pierwszy mikrolifting, nowy, kolorowy wyświetlacz, wersja napędzana CNG; E63 AMG z nowym silnikiem 5.5 V8 biturbo2013: modernizacja, nowa stylistyka przodu, odświeżona gama silników2016: debiut kolejnej generacji

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Przypadki zgrzytania łańcucha rozrządu w dieslu: starcza on na ok. 200 tys. km.
  • Uszkodzenia konwertera w automatycznej skrzyni biegów. Szczególnie w mocnych wersjach.
  • Wycieki płynu chłodzącego: pęka plastikowy element pod filtrem paliwa.
  • W wersjach benzynowych olej kapie na katalizator. To małe rozszczelnienie w turbosprężarce.
[1] Diesel z katalizatorem selektywnym SCR wymaga uzupełniania płynu AdBlue. [2] Łańcuch rozrządu w dieslu wytrzymuje ok. 200 000 km, wymiana to koszt kilku tys. zł.Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2014
2013
2012
2011
2010
2009
E 200
160 000 zł
145 000 zł
105 000 zł
90 000 zł
80 000 zł
75 000 zł
E 220 CDI
165 000 zł
150 000 zł
110 000 zł
95 000 zł
84 000 zł
77 000 zł

Przeważają diesle - ich udział w rynku wynosi ok. 70%. Jednak coraz mocniej widać utratę znaczenia rocznika dla ceny pojazdu. Klasa E z 2009 r. może być dwa razy droższa niż auto z 2010 r., tylko dlatego że ma większy silnik, lepsze wyposażenie, a przede wszystkim - historię serwisową.

Mercedes klasy EMotor

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): PODSUMOWANIE

Na tle głównego rywala, czyli BMW serii 5 F10, klasa E wypada znakomicie jeśli chodzi o bezawaryjność. Zadowoli klientów nastawionych na wysoki komfort jazdy. Podejrzewamy jednak, że przebiegi rzędu 500 000 km będą trudne do osiągnięcia z powodu ogromnego skomplikowania konstrukcji.

OCENA 3/5Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mercedes klasy E W212 (2009-2016)

Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor
Mercedes klasy E W212 (2009-2016)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 4/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas