Używany Mercedes klasy E W211 (2002)

Taksówkarze kochają komfort Mercedesa E W211 i jego silniki wysokoprężne. Solą w oku jest kosztowny układ hamulcowy.

Opisywany egzemplarz przejechał w jednych rękach 226 tys. km. Początek raportu: rok 2007, 147 tys. km.
Opisywany egzemplarz przejechał w jednych rękach 226 tys. km. Początek raportu: rok 2007, 147 tys. km.Motor
Zabudowa kasy fiskalnej i terminalu psuje urok deski rozdzielczej, która w serii W211 jest naprawdę ładna. Obszycie kierownicy zostało wykonane we własnym zakresie i również budzi zastrzeżenia.Motor

Użytkownik prezentowanego egzemplarza jest miłośnikiem marki i "od zawsze" jeździ Mercedesami. Przed serią W211 były jeszcze: W210, W124 i W123. Wszystkie "zarabiały na siebie" jako taksówki.

Najmilej w pamięci zapisały się modele W123 i W124. Największym rozczarowaniem okazał się model W210. Niezawodny, wygodny i dynamiczny, ale rdzewiejący na potęgę.

Zakup W211 budził zatem obawy o to, czy historia z korozją się nie powtórzy. Na szczęście nadwozie było w idealnym stanie i w takim pozostało aż do tej pory. Po części wynika to nie tylko z lepszego zabezpieczenia nadwozia, ale także z faktu, że fragmenty nadwozia wykonano ze stopów lekkich. Warto o tym pamiętać, podchodząc do samochodu z tanim czujnikiem grubości lakieru.

Pięta AchillesaPrzygoda z  W211 rozpoczęła się w roku 2007. Samochód został sprowadzony z Niemiec z przebiegiem 147 tys. km. Przez długi czas auto spisywało się idealnie. Beztroską eksploatację przy przebiegu 220 tys. km przerwała sygnalizacja zużycia układu SBC. Hamulce spisywały się jednak nadal bez zarzutu. I nic dziwnego, ponieważ było to jedynie ostrzeżenie. Dopiero w razie permanentnego lekceważenia komunikatu (przez kilka miesięcy), kontrolka SBC zmienia kolor z białego na czerwony i układ blokuje hamulce, stanowczo żądając wymiany modułu. Użytkownik "naszego" Mercedesa nie czekał jednak do tej chwili, tylko odwiedził ASO wcześniej. Usługa kosztowała ok. 5 tys. zł. Jak się później okazało, wydatku można było uniknąć. W wybranych przypadkach serwisy Mercedesa wymieniają moduły SBC gratis.

Układ SBC z założenia ma wytrzymać określoną przez producenta liczbę naciśnięć na pedał hamulca. Niestety, przed zakupem samochodu nie możemy ustalić tego, ile jeszcze wytrzyma. Zużycie komunikuje dopiero kontrolka na desce rozdzielczej, a potwierdzeniem diagnozy jest wynik badania komputerowego.

Pora na skrzynięNieszczęścia chodzą parami. Przy okazji wymiany SBC trzeba było się zająć także skrzynią biegów. Tym zajął się już serwis nieautoryzowany, wyspecjalizowany w naprawach "automatów". Jak się okazało, usterka była typowa i łatwa do usunięcia. Za regenerację konwertera trzeba było zapłacić ok. 1000 zł. Mechanik zaznaczył, że za ok. 100 tys. km trzeba będzie powtórzyć operację. Nie pomylił się. Przy przebiegu 330 tys. km regeneracja skrzyni pochłonęła już ok. 6 tys. zł (zakres obsługi był znacznie szerszy niż wcześniej).

Problemy ze skrzynią należy traktować jako efekt eksploatacyjnego zużycia. Zjawisko przyspiesza intensywne użytkowanie w mieście. Taksówki są pod tym względem szczególnie obciążone. Serwisy potrafią przewidzieć zużycie skrzyni z dużą dokładnością. Problem polega jedynie na tym, że mało który użytkownik W211 zna faktyczny przebieg swojego egzemplarza...

Jak za dawnych latBardzo mocnym atutem E W211 jest silnik. Dzięki mocy 150 KM gwarantuje zadowalającą dynamikę. Niewielka jak na Mercedesa pojemność (2140 cm3) i "tylko" cztery cylindry gwarantują akceptowalne zużycie paliwa, choć trzeba przyznać, że przy dzisiejszych cenach oleju napędowego coraz większa liczba taksówkarzy szuka jeszcze bardziej oszczędnych samochodów (np. Skoda Octavia II 1.9 TDI). Obniżenie spalania o dodatkowe 2-3 litry rekompensuje pogorszenie się komfortu jazdy.

Wróćmy jednak do opisywanego egzemplarza. Przy przebiegu 246 tys. km nie zapalił. Powodem usterki była awaria jednego z wtryskiwaczy. Skończyło się na jego wymianie na używany w lepszym stanie i kontroli pozostałych trzech (ok. 1000 zł). Pod koniec raportu samochód miał na liczniku 373 tys. km i działał bez zarzutu. Ani układ wtryskowy, ani turbosprężarka nie zdradzały objawów zużycia.

Wówczas trzeba było wymienić jeszcze dwumasowe, pasowe koło napędzające wielorowkowy pasek osprzętu. Naprawa była banalnie prosta, ale koszt części wysoki - ok. 1200 zł.

Mercedes klasy E W211 (2002)

Używany Mercedes klasy E W211 (2002) - czytaj artykuł

Reflektory: we wszystkich egzemplarzach brzydko matowieją. Po 10 latach wymagają polerowania.Motor
Opisywany egzemplarz przejechał w jednych rękach 226 tys. km. Początek raportu: rok 2007, 147 tys. km.Motor
Brak śladów zużycia! Wygodna tylna kanapa i duża ilość miejsca sprawiają, że ten model świetnie spisuje się w roli taksówki.Motor
Wzorowe fotele. Mimo upływu lat wciąż wyglądają jak nowe i zachowały sprężystość. Bardzo wysoko trzeba ocenić jakość tapicerki.Motor
Typowe: jedna dźwignia do kierunkowskazów i wycieraczek.Motor
Zabudowa kasy fiskalnej i terminalu psuje urok deski rozdzielczej, która w serii W211 jest naprawdę ładna. Obszycie kierownicy zostało wykonane we własnym zakresie i również budzi zastrzeżenia.Motor
W wersji 220 CDI Mercedes klasy E jest samochodem ekonomicznym.Motor
Dwumasowe koło pasowe: typowe dla współczesnych diesli: dwumasowe koło pasowe paska wielorowkowego zaczęło hałasować po 300 tys. km.Motor
Bagażnik ma pojemność 540 l. Zawiasy nie uszkodzą bagażu.Motor
Łączniki wału napędowego: nie wymagały wymiany. Być może to zasługa automatycznej skrzyni.Motor
Wahacze górne: górne wahacze są aluminiowe, ale po 2003 roku producent przewidział możliwość wymiany sworzni.Motor
Dolne wahacze przednie: są bardzo trwałe. W ciągu całej eksploatacji mechanik interweniował tu tylko dwa razy.Motor
Zawieszenie tylne: jest jeszcze trwalsze niż przednie. Wymieniano jedynie tanie elementy gumowe. Amortyzatory są jeszcze oryginalne.Motor
Układ wydechowy: auto ma 10 lat i oryginalny układ wydechowy. W wersjach wysokoprężnych wytrzymuje on dłużej niż w wersjach benzynowych.Motor
Na podnośniku w autoryzowanej stacji obsługi: nie stwierdziliśmy żad nych poważnych oznak zużycia Mercedesa.Motor

ZawieszenieUżytkownik bardzo dobrze wypowiada się także na temat zawieszenia. Auto ma wciąż oryginalne amortyzatory. Ingerencja mechanika w podwozie była naprawdę kosmetyczna. Sworznie w dolnych wahaczach przednich wymieniano dwa razy, górne wahacze przednie były wymieniane raz z tym, że w nowej wersji producent przewidział już możliwość wymiany samych sworzni, co w przyszłości obniży koszty obsługi.

Samochód doskonale tłumi nierówności i dobrze znosi obciążenie kompletem pasażerów wraz z ich bagażem. Zaskakująco dzielnie radzi sobie także na progach zwalniających.

Ze względu na obecność SBC, każda wymiana klocków wymaga wizyty w wyspecjalizowanym serwisie (bez aktywowania trybu serwisowego nie powinno się cofać tłoczków w zaciskach). Klocki przednie wytrzymują ok. 30 tys. km, tylne - ok. 100 tys. km.

Zanim kupiszOd 2009 roku w ASO działa elektroniczna baza danych, w której można zweryfikować zgodność stanu licznika z historią serwisową. Jak się dowiedzieliśmy, wielu sprzedawców próbuje oszukać ten system. W ogłoszeniach podają fałszywy numer VIN (z idealną historią). Później, podczas spisywania umowy nabywca nie zwraca uwagi, że sprawdzał historię innego egzemplarza...

PodsumowanieStarszy Mercedes czy młodsze auto niższej klasy w tej samej cenie? Każdy musi decyzję podjąć samodzielnie. Nasz raport ujawnia, że limuzyna z gwiazdą na masce rzadko zaskakuje użytkownika, ale usuwanie typowych usterek będących efektem eksploatacyjnego zużycia nie jest tanie. Z drugiej jednak strony - jeśli ktoś trafi na egzemplarz z udokumentowaną wymianą SBC (jedyna poważna wada tego modelu) i po regeneracji skrzyni biegów, może być z tego auta naprawdę zadowolony.

Układ hamulcowy z SBC

Moduł podlegający wymianie znajduje się pod maską, w okolicy prawego nadkola.Motor

Wszystkie Mercedesy klasy E W211 od początku produkcji aż do roku 2006 mają układ hamulcowy wyposażony w system SBC (Sensotronic Brake Control). Zasada działania polega na tym, że w układzie znajduje się pompa elektryczna, która gwarantuje utrzymanie stałego ciśnienia w module centralnym. W chwili hamowania otwierają się odpowiednie zawory w sekcjach poszczególnych kół, dozując siłę hamowania w zależności od nacisku na pedał hamulca i od "sugestii" układu ABS oraz kontroli trakcji. Układ jest przewidziany na określoną liczbę cykli, potem blokuje się i trzeba go wymienić.

Mercedes klasy E W211: plusy

  • Silnik mimo dużego przebiegu (373 tys. km) nie sprawia większych problemów. Jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny.
  • Mimo intensywnej eksploatacji w roli taksówki tapicerka jest w dobrym stanie.
  • Nadwozie nie rdzewieje.

Mercedes klasy E W211: minusy

  • Kosztowny w obsłudze układ hamulcowy z systemem SBC.
  • Przeciętna trwałość automatycznej skrzyni biegów (wymaga wykonania określonych napraw po przebiegu 220 tys. km). Na szczęście wiele firm wykonuje te usługi.

Silnik 220 CDI 150 KM

Podstawowa, czterocylindrowa jednostka napędowa jest najbardziej ekonomiczną propozycją w gamie. Okazuje się trwała i relatywnie tania w serwisowaniu.Motor

Dane eksploatacyjne: łańcuch rozrządu: kontrola co 200 tys. km, zalecany interwał wymiany oleju: 20 tys. km, zalecany olej: 0W-50, pojemność układu smarowania: 6,0 l, pojemność układu chłodzenia: 9,7 l.

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2148 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
common rail
Moc maksymalna
150 KM/ 4200
Maks. moment obrotowy
340 Nm/2000
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
Napęd
tylny
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa własna/ładowność
1535/610 kg
Poj. bagażnika
540 l
Poj. zbiornika paliwa
65 lub 84 l
Opony
205/65 R16
Długość/szerokość/wysokość
482/182/145 cm
Rozstaw osi
286 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
Zuż. paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
5,5/9,5/8,0
1. Opłaty
Ubezpieczenie (składka roczna AC, OC, NW, Assistance) za okres czterech lat (4 x 3000 zł)
12000 zł
2. Koszty serwisu
Przebieg
Opis czynności
Koszt
147 000 km
Początek raportu
 
220 000 km
Wymiana modułu SBC
5000 zł
220 000 km
Naprawa konwertera skrzyni biegów
1000 zł
246 000 km
Wymiana wtryskiwacza
1000 zł
330 000 km
Regeneracja skrzyni biegów
6000 zł
338 000 km
Wymiana dwumasowego koła pasowego
1200 zł
340 000 km
Usterka wycieraczek
200 zł
373 000 km
Koniec raportu
3300 zł
Wymiana oleju (co 20 tys. km) 11 x 300 zł
0 zł
Wymiana przednich klocków hamulcowych (co 30 tys. km) 7 x 230 zł
1610 zł
Wymiana tylnych klocków hamulcowych (co 100 tys. km) 2 x 180 zł
360 zł
Naprawy zawieszenia i wymiana oleju w tylnym moście (łącznie)
1500 zł
Suma kosztów serwisowych
21170 zł
3. Koszty paliwa
Na dystansie 226 tys. km (średnie spalanie 8 l/100 km,
ilość zużytego paliwa: 18 000 l, średnia cena ON: 4,00 zł)
72000 zł
Podsumowanie kosztów
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)
105170 zł
Utrata wartości (zakup: 75 tys. zł, wartość na koniec raportu: 30 tys. zł)
45000 zł
Łączny koszt na dystansie 226 tys. km
150170 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości
0,47 zł
Koszt 1 km z utratą wartości
0,66 zł

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas