Używany Mercedes klasy E W211 (2002)
Taksówkarze kochają komfort Mercedesa E W211 i jego silniki wysokoprężne. Solą w oku jest kosztowny układ hamulcowy.
Użytkownik prezentowanego egzemplarza jest miłośnikiem marki i "od zawsze" jeździ Mercedesami. Przed serią W211 były jeszcze: W210, W124 i W123. Wszystkie "zarabiały na siebie" jako taksówki.
Najmilej w pamięci zapisały się modele W123 i W124. Największym rozczarowaniem okazał się model W210. Niezawodny, wygodny i dynamiczny, ale rdzewiejący na potęgę.
Zakup W211 budził zatem obawy o to, czy historia z korozją się nie powtórzy. Na szczęście nadwozie było w idealnym stanie i w takim pozostało aż do tej pory. Po części wynika to nie tylko z lepszego zabezpieczenia nadwozia, ale także z faktu, że fragmenty nadwozia wykonano ze stopów lekkich. Warto o tym pamiętać, podchodząc do samochodu z tanim czujnikiem grubości lakieru.
Pięta AchillesaPrzygoda z W211 rozpoczęła się w roku 2007. Samochód został sprowadzony z Niemiec z przebiegiem 147 tys. km. Przez długi czas auto spisywało się idealnie. Beztroską eksploatację przy przebiegu 220 tys. km przerwała sygnalizacja zużycia układu SBC. Hamulce spisywały się jednak nadal bez zarzutu. I nic dziwnego, ponieważ było to jedynie ostrzeżenie. Dopiero w razie permanentnego lekceważenia komunikatu (przez kilka miesięcy), kontrolka SBC zmienia kolor z białego na czerwony i układ blokuje hamulce, stanowczo żądając wymiany modułu. Użytkownik "naszego" Mercedesa nie czekał jednak do tej chwili, tylko odwiedził ASO wcześniej. Usługa kosztowała ok. 5 tys. zł. Jak się później okazało, wydatku można było uniknąć. W wybranych przypadkach serwisy Mercedesa wymieniają moduły SBC gratis.
Układ SBC z założenia ma wytrzymać określoną przez producenta liczbę naciśnięć na pedał hamulca. Niestety, przed zakupem samochodu nie możemy ustalić tego, ile jeszcze wytrzyma. Zużycie komunikuje dopiero kontrolka na desce rozdzielczej, a potwierdzeniem diagnozy jest wynik badania komputerowego.
Pora na skrzynięNieszczęścia chodzą parami. Przy okazji wymiany SBC trzeba było się zająć także skrzynią biegów. Tym zajął się już serwis nieautoryzowany, wyspecjalizowany w naprawach "automatów". Jak się okazało, usterka była typowa i łatwa do usunięcia. Za regenerację konwertera trzeba było zapłacić ok. 1000 zł. Mechanik zaznaczył, że za ok. 100 tys. km trzeba będzie powtórzyć operację. Nie pomylił się. Przy przebiegu 330 tys. km regeneracja skrzyni pochłonęła już ok. 6 tys. zł (zakres obsługi był znacznie szerszy niż wcześniej).
Problemy ze skrzynią należy traktować jako efekt eksploatacyjnego zużycia. Zjawisko przyspiesza intensywne użytkowanie w mieście. Taksówki są pod tym względem szczególnie obciążone. Serwisy potrafią przewidzieć zużycie skrzyni z dużą dokładnością. Problem polega jedynie na tym, że mało który użytkownik W211 zna faktyczny przebieg swojego egzemplarza...
Jak za dawnych latBardzo mocnym atutem E W211 jest silnik. Dzięki mocy 150 KM gwarantuje zadowalającą dynamikę. Niewielka jak na Mercedesa pojemność (2140 cm3) i "tylko" cztery cylindry gwarantują akceptowalne zużycie paliwa, choć trzeba przyznać, że przy dzisiejszych cenach oleju napędowego coraz większa liczba taksówkarzy szuka jeszcze bardziej oszczędnych samochodów (np. Skoda Octavia II 1.9 TDI). Obniżenie spalania o dodatkowe 2-3 litry rekompensuje pogorszenie się komfortu jazdy.
Wróćmy jednak do opisywanego egzemplarza. Przy przebiegu 246 tys. km nie zapalił. Powodem usterki była awaria jednego z wtryskiwaczy. Skończyło się na jego wymianie na używany w lepszym stanie i kontroli pozostałych trzech (ok. 1000 zł). Pod koniec raportu samochód miał na liczniku 373 tys. km i działał bez zarzutu. Ani układ wtryskowy, ani turbosprężarka nie zdradzały objawów zużycia.
Wówczas trzeba było wymienić jeszcze dwumasowe, pasowe koło napędzające wielorowkowy pasek osprzętu. Naprawa była banalnie prosta, ale koszt części wysoki - ok. 1200 zł.
Mercedes klasy E W211 (2002)
Używany Mercedes klasy E W211 (2002) - czytaj artykuł
ZawieszenieUżytkownik bardzo dobrze wypowiada się także na temat zawieszenia. Auto ma wciąż oryginalne amortyzatory. Ingerencja mechanika w podwozie była naprawdę kosmetyczna. Sworznie w dolnych wahaczach przednich wymieniano dwa razy, górne wahacze przednie były wymieniane raz z tym, że w nowej wersji producent przewidział już możliwość wymiany samych sworzni, co w przyszłości obniży koszty obsługi.
Samochód doskonale tłumi nierówności i dobrze znosi obciążenie kompletem pasażerów wraz z ich bagażem. Zaskakująco dzielnie radzi sobie także na progach zwalniających.
Ze względu na obecność SBC, każda wymiana klocków wymaga wizyty w wyspecjalizowanym serwisie (bez aktywowania trybu serwisowego nie powinno się cofać tłoczków w zaciskach). Klocki przednie wytrzymują ok. 30 tys. km, tylne - ok. 100 tys. km.
Zanim kupiszOd 2009 roku w ASO działa elektroniczna baza danych, w której można zweryfikować zgodność stanu licznika z historią serwisową. Jak się dowiedzieliśmy, wielu sprzedawców próbuje oszukać ten system. W ogłoszeniach podają fałszywy numer VIN (z idealną historią). Później, podczas spisywania umowy nabywca nie zwraca uwagi, że sprawdzał historię innego egzemplarza...
PodsumowanieStarszy Mercedes czy młodsze auto niższej klasy w tej samej cenie? Każdy musi decyzję podjąć samodzielnie. Nasz raport ujawnia, że limuzyna z gwiazdą na masce rzadko zaskakuje użytkownika, ale usuwanie typowych usterek będących efektem eksploatacyjnego zużycia nie jest tanie. Z drugiej jednak strony - jeśli ktoś trafi na egzemplarz z udokumentowaną wymianą SBC (jedyna poważna wada tego modelu) i po regeneracji skrzyni biegów, może być z tego auta naprawdę zadowolony.
Układ hamulcowy z SBC
Wszystkie Mercedesy klasy E W211 od początku produkcji aż do roku 2006 mają układ hamulcowy wyposażony w system SBC (Sensotronic Brake Control). Zasada działania polega na tym, że w układzie znajduje się pompa elektryczna, która gwarantuje utrzymanie stałego ciśnienia w module centralnym. W chwili hamowania otwierają się odpowiednie zawory w sekcjach poszczególnych kół, dozując siłę hamowania w zależności od nacisku na pedał hamulca i od "sugestii" układu ABS oraz kontroli trakcji. Układ jest przewidziany na określoną liczbę cykli, potem blokuje się i trzeba go wymienić.
Mercedes klasy E W211: plusy
- Silnik mimo dużego przebiegu (373 tys. km) nie sprawia większych problemów. Jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny.
- Mimo intensywnej eksploatacji w roli taksówki tapicerka jest w dobrym stanie.
- Nadwozie nie rdzewieje.
Mercedes klasy E W211: minusy
- Kosztowny w obsłudze układ hamulcowy z systemem SBC.
- Przeciętna trwałość automatycznej skrzyni biegów (wymaga wykonania określonych napraw po przebiegu 220 tys. km). Na szczęście wiele firm wykonuje te usługi.
Silnik 220 CDI 150 KM
Dane eksploatacyjne: łańcuch rozrządu: kontrola co 200 tys. km, zalecany interwał wymiany oleju: 20 tys. km, zalecany olej: 0W-50, pojemność układu smarowania: 6,0 l, pojemność układu chłodzenia: 9,7 l.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2148 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/ 4200 |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/2000 |
Skrzynia biegów | aut./5-biegowa |
Napęd | tylny |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarczowe |
Zawieszenie przednie | wielowahaczowe |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Masa własna/ładowność | 1535/610 kg |
Poj. bagażnika | 540 l |
Poj. zbiornika paliwa | 65 lub 84 l |
Opony | 205/65 R16 |
Długość/szerokość/wysokość | 482/182/145 cm |
Rozstaw osi | 286 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Zuż. paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,5/9,5/8,0 |
1. Opłaty | ||
Ubezpieczenie (składka roczna AC, OC, NW, Assistance) za okres czterech lat (4 x 3000 zł) | 12000 zł | |
2. Koszty serwisu | ||
Przebieg | Opis czynności | Koszt |
147 000 km | Początek raportu | |
220 000 km | Wymiana modułu SBC | 5000 zł |
220 000 km | Naprawa konwertera skrzyni biegów | 1000 zł |
246 000 km | Wymiana wtryskiwacza | 1000 zł |
330 000 km | Regeneracja skrzyni biegów | 6000 zł |
338 000 km | Wymiana dwumasowego koła pasowego | 1200 zł |
340 000 km | Usterka wycieraczek | 200 zł |
373 000 km | Koniec raportu | 3300 zł |
Wymiana oleju (co 20 tys. km) 11 x 300 zł | 0 zł | |
Wymiana przednich klocków hamulcowych (co 30 tys. km) 7 x 230 zł | 1610 zł | |
Wymiana tylnych klocków hamulcowych (co 100 tys. km) 2 x 180 zł | 360 zł | |
Naprawy zawieszenia i wymiana oleju w tylnym moście (łącznie) | 1500 zł | |
Suma kosztów serwisowych | 21170 zł | |
3. Koszty paliwa | ||
Na dystansie 226 tys. km (średnie spalanie 8 l/100 km, ilość zużytego paliwa: 18 000 l, średnia cena ON: 4,00 zł) | 72000 zł | |
Podsumowanie kosztów | ||
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo) | 105170 zł | |
Utrata wartości (zakup: 75 tys. zł, wartość na koniec raportu: 30 tys. zł) | 45000 zł | |
Łączny koszt na dystansie 226 tys. km | 150170 zł | |
Koszt 1 km bez utraty wartości | 0,47 zł | |
Koszt 1 km z utratą wartości | 0,66 zł |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski