Używany Mercedes klasy E W210 (1995-2002)

„Okularnik” także będzie klasykiem, niezależnie od tego, co uważają o nim fani Mercedesów. Po upadku legendy czas na jej wzlot: ceny już zaczęły rosnąć.

Typ W210 był szokiem po konserwatywnie stylizowanym poprzedniku. Zestarzał się zresztą niezbyt dobrze i nie chodzi tu tylko o rdzę.
Typ W210 był szokiem po konserwatywnie stylizowanym poprzedniku. Zestarzał się zresztą niezbyt dobrze i nie chodzi tu tylko o rdzę.Motor

MERCEDES KLASY E W210lata produkcji: 1995-2002ceny: od 3000 zł

Co musi się stać, by odsądzana od czci i wiary przez wiele lat klasa E W210 zyskała status klasyka? To proste: korozja musi dokończyć swojego dzieła i auta, które ciężko pracowały w warunkach zaniedbań serwisowych muszą po prostu pójść na złom. A wtedy i "okular" podrożeje.

W końcu prawie każdy Mercedes w końcu staje się klasykiem... choć mamy pewne wątpliwości co do pierwszego Vito i Vaneo.

Czy to był zły samochód?

Stylistycznie - z pewnością. "Okularnik" z przodu wygląda jak wielki owad. W kolejnych modelach dysproporcja między wielkością reflektorów nie była już tak duża.

Z tyłu w przypadku sedana nie jest lepiej, bo lampy dzielą się na dwie części, wyglądające jak wzięte z dwóch różnych samochodów - jedna jest karbowana, druga gładka.

Linia boczna i wnętrze przypominają jednak, że to prawdziwy Mercedes - smukły, majestatyczny i niebywale komfortowy.

Na zdjęciu wersja 280 sprzed liftingu z klasycznymi zegarami i konsolą środkową. W 1999 r. pojawiła się nowa kierownica i wskaźniki z dużym wyświetlaczem pośrodku.Motor
Skrzynie automatyczne mogą mieć 4 lub 5 biegów. Wersje V6 zawsze są pięciobiegowe. Motor

Drugą, a właściwie pierwszą najgorszą cechą klasy E W210 jest podatność na korozję. Lifting niewiele pomógł - auta z końca produkcji też rdzewieją. Z zewnątrz korozja może przejawiać się tylko w postaci bąbli na nadkolach, a tymczasem przeżarte bywają już elementy podłogi (nie ma gdzie podłożyć lewarka) czy mocowania przedniego zawieszenia.

Często rdzewieją elementy, których żadną miarą nie da się sprawdzić przed zakupem, jak np. uchwyty mocowania zderzaków - w tym celu trzeba zdjąć zderzak, a na to sprzedawca się nie zgodzi.

Każdy zakup musi jednak poprzedzić sprawdzenie auta na podnośniku lub choćby w kanale na stacji kontroli pojazdów. Ten punkt można odpuścić sobie tylko w przypadku ofert za 2,5-3,5 tys. zł. Tu zwykle nikt nie kryje się z tym, że karoseria jest "do interwencji blacharskich".

Nie tak łatwo znaleźć W210 z jasnym wnętrzem. Takie egzemplarze mają najwyższe ceny. Fotele mogą być jasnoszare lub beżowe.Motor
Środkowemu pasażerowi będzie przeszkadzać tunel centralny. Ci po bokach jadą w doskonałych warunkach.Motor

Na pewno jednak nie można nazwać "okularnika" złym samochodem, jeśli chodzi o mechanikę. Wystarczy popatrzeć w ogłoszenia: przeciętny stan licznika sprzedawanego auta to ok. 280 000 km, przy czym można założyć, że był pewnie już raz cofnięty. Samochody z przebiegami ok. 400 000 km też nie należą do rzadkości i w kabinie wyglądają wciąż dobrze. Zresztą ten model, dokładnie tak samo jak jego legendarny poprzednik ("baleron") bardzo często pełnił trudną służbę jako taksówka.

Wszystkie diesle spotykane w W210 mają wytrzymałość znacznie ponad pół miliona kilometrów. Tylko wczesne 2.2 CDI początkowo cierpiały z powodu mikropęknięć głowicy.

Wolnossący diesel 2.2 95 KM nie tylko uczy cierpliwości, ale też stawia wyzwania mechanikom w kwestii naprawy skomplikowanej pompy wtryskowej Lucasa. Rzędowa "szóstka" 3.0 jest świetna, ale dużo pali. Nasze typy to 2.9 TD i 2.7 CDI - ten drugi dostępny tylko w wariancie poliftowym. Rarytasem jest diesel 2.0 88 KM, którego produkcji zaprzestano już po 2 latach.

Wśród silników benzynowych bezpieczny i popularny wybór to 2.0 136 KM. Jeśli ktoś szuka mocniejszych wrażeń - można zaryzykować wersję V6 w jednej z wielu odmian pojemności. Jest to silnik z serii M112, lepszy niż rzędowe "szóstki" M104, słynące z wycieków i nietrwałej uszczelki pod głowicą.

520-litrowy bagażnik ma regularny kształt, ale nie da się go powiększyć przez złożenie kanapy.Motor

"Okular" za grube tysiące

W ogłoszeniach trafiają się samochody wycenione nawet na ponad 40 000 zł. To wersje AMG, które występowały w kilku odmianach: najpopularniejsza to ta o pojemności 5,4 l (E55 AMG) rozwijająca 354 KM. Były jeszcze: 5.0, 6.0 i 6.3, ale takie pojazdy raczej stoją w prywatnych kolekcjach. One już są klasykami.

Zawiłości gamy silnikowej: w latach 1995-1997 stosowano silniki 6-cylindrowe w układzie rzędowym: 2.8 i 3.2. W latach 1998- 2002: V6 (2.4, 2.6, 2.8 i 3.2). Motor
Wersja
2.0 16V
2.8 V6
4.2 V8
2.9 TD
3.0 D
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
diesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2799 cm3
4196 cm3
2874 cm3
2996 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
V6/24
V8/32
R5/10
R6/12
Moc maksymalna
136 KM/5500
193 KM/5500
279 KM/5700
129 KM/4000
136 KM/5000
Maksymalny moment obrotowy
190 Nm/4000
270 Nm/3750
400 Nm/3900
300 Nm/1800
210 Nm/2200
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
205 km/h
230 km/h
250 km/h
200 km/h
205 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,3 s
9,1 s
7,0 s
11,5 s
12,9 s
Średnie zużycie paliwa
8,9 l/100 km
11,6 l/100 km
9,7 l/100 km
7,8 l/100 km
8,8 l/100 km

MERCEDES KLASY E W210 (1995-2002): HISTORIA MODELU

1995: premiera rynkowa sedana - do sprzedaży auto trafia wczesnym latem

1996: kombi debiutuje rok po sedanie

Kombi: typ S210. Pojemność bagażnika to 600-1975 l. Mniej popularne niż sedan.Motor

1997: modernizacja gamy silników - V6 zamiast R6

1999: lifting wizualny

Tablica przyrządów wersji po liftingu. Nowe są między innymi: kierownica i zegary. Motor

2000: kolejne zmiany w palecie silników - wersja 200 Kompressor, 240 V6

2002: zakończenie produkcji

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W210 (1995-2002): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Korozja: zwłaszcza w przedliftowych egzemplarzach zagrożone jest i podwozie, i nadwozie. Wiele aut ma już np. naprawiane progi.
  • Wycieki oleju z wersji 6-cylindrowej.
Starsze silniki 6-cylindrowe gubią olej. Mowa zwłaszcza o wersjach rzędowych.Motor
  • Rozciągnięty łańcuch rozrządu w V8.
  • Wczesne diesle 2.2 CDI mają delikatną głowicę i kłopotliwe przesłony kolektora ssącego.

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W210 (1995-2002): PODSUMOWANIE

Boczna linia jest idealna. Niestety, tylne lampy nie trzymają spójności stylistycznej. Poprawiono je w 1999 r. Na zdjęciu wersja 280 4MATIC (4x4).Motor

To już ten moment, w którym możemy śmiało powiedzieć: kup naprawdę ładną klasę E w ciekawej konfiguracji, a na pewno na niej nie stracisz. Można przyjąć, że w najbliższych latach te najbardziej zużyte egzemplarze zgniją do końca i skończą na złomie, a te, które zachowały się w dobrym stanie, zaczną drożeć. Mechanicznie W210 nie jest złym autem. Jego główne wady to kontrowersyjny design i rdza.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mercedes klasy E W210 (1995-2002)

Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor
Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 1/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas