Używany Mercedes CLK (2002-2009)
Luksusowe coupe są zazwyczaj drogie w zakupie i w eksploatacji. Druga generacja Mercedesa CLK przeczy temu stereotypowi.
MERCEDES CLK
lata produkcji: 2002-2009
ceny od: 20 000 zł
Mercedes CLK bazuje na popularnej klasie C W203, ale styliści zrobili wszystko, żeby utrzymać to w tajemnicy. Wizualnie zmieniło się nie tylko nadwozie, ale także wnętrze. Specjalnie zaprojektowana dla tego modelu deska rozdzielcza jest w tym wypadku kropką nad "i".
Jeśli ktoś nie może żyć bez multimediów, powinien szukać egzemplarzy wyprodukowanych po 2005 roku. Mają już nową generację elektroniki pokładowej, są przystosowane do odczytywania płyt DVD oraz współpracy z produktami Apple.
Jakość wykonania nadwozia jest bardzo wysoka. Nowością w porównaniu z poprzednią generacją modelu są elektryczne podajniki pasów bezpieczeństwa (auto nie ma środkowych słupków).
Wszystkie wersje mają silnik umieszczony wzdłużnie z przodu i napęd na tylne koła. Gama jednostek napędowych jest tak bogata, że nie sposób opisać tu wszystkich wersji. Najsłabszy silnik benzynowy ma 163 KM (1.8 z doładowaniem mechanicznym, oznaczony jako CLK 200). Najmocniejszy - to prawdziwy potwór o mocy 582 KM (DTM AMG, 5,4 l, V8 doładowane mechanicznie). Naszym zdaniem dla zwykłych kierowców godne polecenia są bardzo żywotne wersje wolnossące V6 (240-350) o mocy 170-272 KM. Na współpracujących z nimi automatycznych skrzyniach także można polegać - należą do najtrwalszych na rynku.
Jeśli ktoś liczy się z kosztami paliwa, powinien bez wahania sięgnąć po diesla. Do wyboru są trzy propozycje - zwyczajna, 4-cylindrowa 220 CDI, niezła 5-cylindrowa 270 CDI oraz topowa V6 320 CDI. Naszym zdaniem godne uwagi są dwie ostatnie. Wersja 220 CDI jest "przeciętniakiem". 270 CDI oraz 320 CDI zużywają nieco więcej paliwa ale przynajmniej wiadomo, za co płaci się na stacji benzynowej. Pod względem niezawodności najlepszą opinią cieszy się silnik 320 CDI.
Większość egzemplarzy jest doskonale wyposażona. Najbardziej popularne konfiguracje fabryczne to Elegance i Avangarde. Trzeba podkreślić, że ich specyfikacje różniły się w zależności od rynku sprzedaży.
2002: premiera drugiej generacji Mercedesa CLK w wersji coupe (o nim piszemy)
2004: do gamy dołącza kabriolet
2005: nowy system multimedialny
2009: koniec produkcji
- Czasem zimą zapalają się kontrolki ASR, BAS i SRS - wystarczy wyłączyć samochód, odczekać chwilę i problem znika.
- Sprężarki mechaniczne są praktycznie nienaprawialne (problem dotyczy oczywiście wyłącznie zużytych benzynowych modeli z kompresorem)
To jeden z najbardziej niedocenianych modeli Mercedesa na naszym rynku. Autem warto się zainteresować, ponieważ znacznie łatwiej niż w przypadku innych modeli trafić na zadbany egzemplarz z prywatnych rąk. Nasz typ to 5-lub 6-cylindrowy diesel za ok. 30 tys. zł.
OCENA 3/5
Oceny: 1 niepolecany; 2 warunkowo godny zainteresowania; 3 godny zainteresowania; 4 polecany; 5 szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 31/2015