Używany Jeep Wrangler TJ (1997-2006)
Żadna terenówka nie wywołuje tylu skojarzeń z armią co Jeep Wrangler – potomek Willysa, zwycięzcy drugiej wojny światowej.
Wraz z zakończeniem drugiej wojny światowej produkcja pierwszego pojazdu nazwanego "Jeep" wcale nie ustała, a była kontynuowana przez firmę AMC pod nazwą Jeep CJ (od "Civilian Jeep") aż do roku 1987, kiedy to zdecydowano się na gruntowne odświeżenie modelu i nadanie mu nowej nazwy "Wrangler", oznaczającej trenera koni. Pozostawiono jednak to, z czego Jeepy słynęły od lat: mocne, terenowe podwozie z ramą nośną i dwiema sztywnymi osiami.
Terenowy radykał
Na zdjęciach prezentujemy drugą generację Wranglera, czyli model TJ z lat 1997-2006. Od swojego poprzednika z 1987 r. odróżniał się powrotem okrągłych reflektorów, aby bardziej przypominać klasycznego CJ. W zawieszeniu zastosowano sprężyny śrubowe zamiast resorów, pochodzące z modelu Grand Cherokee. Poprawiło to prowadzenie samochodu na asfalcie, ale Wrangler TJ nadal jest terenowym radykałem: niezbyt przestronne wnętrze pozbawiono właściwie typowego bagażnika, a jedyna wersja nadwoziowa to dwudrzwiowy kabriolet z opcjonalnym hardtopem. Element ten jest bardzo polecany, ponieważ dzięki niemu Wranglerem da się jeździć zimą.
Napęd to najprostsze rozwiązanie z możliwych: silnik przekazuje moc na oś tylną, przednią dołącza się ręcznie, tylko na postoju i tylko poza asfaltem. Wszystkie Wranglery mają napęd 4x4 i reduktor, jednak występują dwa rodzaje tylnych mostów: słabszy DANA30/35 (zdarzają się pęknięcia półosi) i niezniszczalny DANA44 (asymetryczny kształt osłony dyferencjału).
Tylko cztery litry
Użytkownicy radzą: jeśli kupować Wranglera TJ, to tylko z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 4 litrów. W stosunku do czterocylindrowego 2.4 lub 2.5 jest znacznie mocniejszy i lepiej sprawdza się w ekstremalnych warunkach, a przy tym zużycie paliwa (najczęściej gazu LPG) nie jest znacząco wyższe. Dodajmy, że silnik 4.0 przez wszystkie lata produkcji był praktycznie taki sam, natomiast w 2003 r. starą, 2,5-litrową jednostkę AMC zastąpił nowy silnik Chryslera o nieznacznie mniejszej pojemności.
Nie przewidziano żadnego diesla, natomiast spory był wybór skrzyń biegów - od trzybiegowych "automatów" do rzadko występującej, sześciostopniowej przekładni manualnej z Mercedesa. Rzadkością są wersje specjalne: pierwsza to Rubicon, czyli terenowy "twardziel" z pneumatycznymi blokadami mostów oraz wzmocnionym reduktorem z przełożeniem 4:1. Druga - Wrangler Unlimited, czyli wersja przedłużona, ale nadal dwudrzwiowa. Czterodrzwiowa była dostępna dopiero od 2007 r. wraz z modelem Wrangler JK.
Jak kupić? Jak jeździć?
Przede wszystkim warto poszukać Jeepa w wersji europejskiej - samochód był dostępny na naszym kontynencie w oficjalnej sieci sprzedaży. Auta sprowadzone z USA wymagają wymiany reflektorów na świecące asymetrycznie. W dawniejszych czasach wymieniało się je na te z Golfa II, obecnie dostępne są kompletne zestawy oświetlenia w atrakcyjnych cenach.
Kluczową sprawą jest to, jak poprzedni właściciel traktował swojego Wranglera. Trudno liczyć na samochody nie używane w terenie, bo innych zastosowań dla Jeepa nie ma. Warto dowiedzieć, czy właściciel dotrzymywał terminów smarowania wszystkich punktów w podwoziu (Wrangler wymaga tego, podobnie jak większość starszych samochodów). Dobrze jest zajrzeć do mostów napędowych - w samochodach intensywnie eksploatowanych w terenie często zalega tam woda.
Zupełnie osobnym tematem są samochody już przygotowane do jazdy w terenie. Najczęściej przeróbki obejmują tzw. lift, czyli podniesienie zawieszenia. Niestety, wiele osób poprzestaje na zwiększeniu prześwitu, nie zmieniając np. elementów przekładni kierowniczej, które w związku z tym pracują pod złym kątem i niszczą się.
Wyjątkowo wyraźne są różnice cenowe między wersjami 4- i 6-cylindrowymi. Wranglera TJ 2.5 można kupić za 25-30 tys. zł. Za odmianę 4.0 trzeba zapłacić nawet 10-12 tys. zł więcej, ale ma to swoje mocne uzasadnienie.
Nie można traktować Wranglera jako alternatywy dla SUV-a. To terenówka dla tych, którzy albo potrzebują takiego auta do potrzeb zawodowych, albo lubią rekreacyjną jazdę terenową. Niestety, to co najlepsze, czyli wersja czterolitrowa (ewentualnie z LPG) pozbawiona przeróbek terenowych jest najtrudniejsza do znalezienia i najdroższa. Często jednak auta przygotowane do off-roadu są bardziej zadbane.
Jeep Wrangler TJ: historia modelu
1997: debiut Wranglera TJ (na zdjęciach).
1999: mały lifting, silnik 4.0 mocniejszy o 9 KM, większy zbiornik paliwa.
2002: istotny lifting, nowy silnik 2.4, plastikowe lusterka zamiast metalowych.
2006: prezentacja nowego modelu JK.
Jeep Wrangler TJ: typowe usterki i problemy
- Uszkodzenia mostów napędowych spowodowane intensywną eksploatacją w terenie i zbieraniem się w nich wody.
- Korozja płyty podłogowej także zdarza się w samochodach używanych często w terenie.
- Zapiekające się tłoczki hamulcowe w zaciskach.
- Uszkodzenia półosi w samochodach z mostem DANA30/35.
- Przeciekające podszybie.
- Usterki wskaźników.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, "Motor" nr 21/2012 z 21 maja 2012 roku