Używany Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010)
Ceny używanych Grand Cherokee są zwykle wysokie, co zachęca do szukania okazji. To duże ryzyko, przeszłość wielu aut jest trudna do zweryfikowania.
Zakup używanego Jeepa Cherokee trzeciej generacji nie może odbywać się w pośpiechu. Trudno liczyć na szczęście - konstrukcja auta jest dość skomplikowana, a stan techniczny wielu odsprzedawanych egzemplarzy, mimo młodego wieku, pozostawia sporo do życzenia. Bezwzględnym wymogiem są dokładne oględziny zewnętrzne (uwaga na porysowany lakier, który może zdradzać częstą eksploatację w terenie), i jazda próbna w trakcie której trzeba zwrócić szczególną uwagę na gładkie załączanie kolejnych trybów pracy układu 4x4. Należy też sprawdzić działanie wszystkich elementów wyposażenia wnętrza, a często jest ich sporo - od automatycznej klimatyzacji czy czujników parkowania po elektryczną regulację pedałów. Ewentualne naprawy będą bardzo kłopotliwe.
Pod większą kontrolą
Użytkowanie zadbanego egzemplarza powinno jednak dawać sporo satysfakcji. Jeep Grand Cherokee na tle innych dużych SUV-ów zawsze wyróżniał się dobrymi właściwościami terenowymi, jednak na asfalcie tracił dystans do rywali. Trzecia generacja modelu miała w końcu to zmienić. Zamiast sztywnej osi z przodu, zastosowano w pełni niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, a w układzie kierowniczym przekładnię śrubowo-kulową zastąpiono bardziej precyzyjnym mechanizmem zębatkowym. Z tyłu pozostawiono sztywną oś, prowadzoną przez układ drążków.
Zmiany, choć trudno je nazwać rewolucyjnymi, zdecydowanie ucywilizowały zachowanie Grand Cherokee na drodze. Znacznie poprawiła się precyzja prowadzenia, kierowca ma poczucie większej kontroli nad autem. Także komfort jazdy jest wysoki, co zgodnie podkreślają obecni użytkownicy tego auta. Miękkie nastawy zawieszenia i wysoki profil opon (standardowo 65) to dobra kombinacja na nasze drogi.
Teren niestraszny
Grand Cherokee trzeciej generacji zachował jednak sporo z charakteru przodków. To jedno z dzielniejszych aut terenowych w swojej klasie. Zdecydowana większość aut ma napęd 4x4, choć występują rozmaite odmiany tego układu. W najbardziej zaawansowanej, Quadra Drive II instalowany jest reduktor i elektroniczne blokady dyferencjałów. Trafiają się jednak auta z tylnym napędem.
Niestety, podzespoły mechaniczne ograniczają przestrzeń w środku, miejsca dla pasażerów jest tyle co w aucie kompaktowym. Wadą jest też słaba jakość materiałów wykończeniowych. Wnętrze nie wygląda przez to zbyt ekskluzywnie, a nawet po niewielkim przebiegu nosi ślady zużycia.
Duży wybór silników
Oferta jednostek napędowych jest dość zróżnicowana. Godne polecenia są silniki wysokoprężne - wykorzystano 3-litrowe jednostki V6 produkcji Mercedesa. Udanie łączą niezłe osiągi z umiarkowanym, jak na takie auto, zużyciem paliwa. Zakup ułatwia duży wybór takich aut, nie powinno być problemów ze znalezieniem zadbanego egzemplarza z krajowego salonu.
Auta z silnikami benzynowymi w zdecydowanej większości zostały sprowadzone z Ameryki. Często są to pojazdy po poważnych naprawach powypadkowych. Znalezienie wartego uwagi egzemplarza z poszukiwanym na rynku silnikiem 5.7 Hemi jest niezwykle trudne. Wśród najmłodszych aut łatwiej nawet trafić na wersję SRT8, napędzaną silnikiem 6.1 Hemi. Takie auto rozpędza się do 100 km/h w 5 sekund!
Niezależnie od wersji, silniki benzynowe nie grzeszą oszczędnością, stąd częstym wyposażeniem są instalacje LPG.
Podsumowanie
Czas poświęcony na szukanie porządnego egzemplarza to najlepsza inwestycja przy kupowaniu używanego Grand Cherokee. Ryzyko trafienia na egzemplarz "po przejściach", który później będzie sprawiał kosztowne problemy w użytkowaniu jest duże. Jednak większość użytkowników musi borykać się głównie z drobnymi usterkami, które nie powodują znacznego podniesienia kosztów eksploatacji.
Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010)
Używany Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010) - czytaj artykuł
Jeep Grand Cherokee WK: historia modelu2004: zakończenie produkcji serii WJ, premiera serii WK.2005: debiut wersji SRT8.2007: minimalny lifting.2008: mocniejsze silniki benzynowe.2010: debiut nowej generacji.
Jeep Grand Cherokee WK: typowe usterki i problemy
Auto obecne jest na rynku niedługo, zatem awarie nie wynikają z nadmiernego zużycia podzespołów. Pomijając auta po poważnych naprawach, Grand Cherokee rzadko psuje się niespodziewanie, uniemożliwiając jazdę. Czasami zdarzają się usterki:
- Skrzyni biegów w silnikach 4.7 i 5.7 objawiające się szarpaniem przy zmianie biegów.
- Tarczy hamulcowych, z powodu dużej masy auta są podatne na zwichrowanie.
- Zawieszenia, powodując trudności z utrzymaniem właściwej zbieżności kół.
- Siłowników podtrzymujących pokrywę silnika czy drzwi bagażnika w najstarszych autach.
Jeep Grand Cherokee WK: warto poszukać
- Egzemplarza napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Dobre osiągi połączone z umiarkowanym zużyciem paliwa.
- Samochodów, w których działają wszystkie elektroniczne gadżety, które znajdują się na wyposażeniu. Oszczędność wydatków i nerwów.
Jeep Grand Cherokee WK: tego unikaj
- Aut z instalacją LPG. W wielu odsprzedawanych Grand Cherokee fachowość wykonania budzi wątpliwości. Lepiej zlecić jej montaż samemu.
- Samochodów z tylnym napędem - sporadycznie zdarzają się takie wersje sprowadzone z USA. W Jeepie napęd 4x4 jest koniecznością.
Polecane silniki | 3.7 | 4.7 | 5.7 HEMI | 6.1 HEMI | 3.0 CRD |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 3700 cm3 | 4701 cm3 | 5654 cm3 | 6059 cm3 | 2987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/12 | V8/16 | V8/16 | V8/16 | V6/24 |
Moc maksymalna | 201 KM | 303 KM | 334 KM | 426 KM | 218 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 315 Nm | 445 Nm | 509 Nm | 569 Nm | 510 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 205 km/h | 208 km/h | 245 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 9,0 s | 7,4 s | 5,0 s | 9,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 13,1 | 13,9 | 15,6 | 16,0 | 10,3 |
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała