Używany Jeep Grand Cherokee (1999-2004)

Chociaż w nazwie ma "Grand", jest mniejszy niż klasowi rywale. Dzięki swojej solidnej konstrukcji Grand Cherokee zyskał wielką popularność w Polsce.

Najlepszy wybór to 2.7 CRD z Mercedesa, najgorszy - bez wątpienia włoski diesel 3.1 TD.
Najlepszy wybór to 2.7 CRD z Mercedesa, najgorszy - bez wątpienia włoski diesel 3.1 TD.Motor

Trudno zaszufladkować Jeepa Grand Cherokee WJ do konkretnego segmentu. Z jednej strony jest większy niż kompaktowe SUV-y japońskie (ale mniejszy niż Outlander II), z drugiej - mniejszy niż typowe pełnowymiarowe samochody tej klasy, jak VW Touareg. Wreszcie - chociaż nie ma ramy, jest prawdziwą, solidną terenówką.

Terenowy Jeep był chętnie kupowany w Polsce jako "samochód dla biznesmena" - wśród egzemplarzy z polskiego salonu większość ma kratkę typu VAT-1. Dominują jednak oferty ze Szwajcarii i Niemiec, a także z USA. Zwłaszcza te ostatnie to propozycja dyskusyjna. Pomijając już zupełnie niewarte zainteresowania samochody bez napędu 4x4, większość Jeepów zza Oceanu to dość ubogo wyposażona odmiana Laredo z wyraźnie mniej atrakcyjnym wykończeniem wnętrza i bez klimatyzacji automatycznej. W dodatku zwykle ich historia sprawdzona w internetowej bazie danych o samochodach z USA (AutoCheck.com) jeży włosy na głowie.

Zawieszenie i napęd

Nie jest może szczytem finezji, ale jak na amerykańskie auto, została w miarę dobrze wykonana: deska rozdzielcza Grand Cherokee (na zdjęciu odmiana Limited). Wszystkie auta mają "automat".Motor

W Grand Cherokee WJ stosowano kilka rodzajów napędu: 2WD (na tylne koła, niedostępny w Europie), Selec-Trac i Quadra-Drive. W tym pierwszym możemy wybrać rodzaj napędu: tylko na tył, stały na cztery koła z możliwością jazdy po asfalcie i stały na cztery koła z zablokowanym mechanizmem różnicowym.

Quadra-Drive takiego wyboru nam nie daje: moc jest stale przenoszona na tylne koła, ale hydrauliczna pompa utrzymuje w układzie ciśnienie, które w razie potrzeby w ciągu niecałej sekundy dołącza napęd kół przednich. W Quadra-Drive nie mamy możliwości załączenia blokady mechanizmu centralnego w innej pozycji niż 4LO (reduktor). Odróżnienie napędów jest proste, wystarczy spojrzeć na wybierak trybu napędów obok dźwigni automatu. Jeśli ma tylko trzy pozycje: 4H, Ni 4L - mamy do czynienia z Quadra-Drive.

Samonośne nadwozie ma zintegrowaną ramę i dzięki temu nie trzeba bać się nawet ciężkiego terenu. Zastosowanie dwóch sztywnych mostów to nietypowe rozwiązanie znane raczej z typowo użytkowych pojazdów terenowych. Nawet w samochodach z rynku europejskiego zawieszenie było dość miękkie, a w autach z USA jest to dla wielu osób wręcz nie do zniesienia - samochód buja się przy zmianie pasa jak statek. Pomaga wymiana elementów gumowych na wykonane z poliuretanu. W kwestii wahaczy polecane są elementy SuperPro i MOPAR, ewentualnie Moog.

Silniki

Podstawowa jednostka benzynowa 4.0 wywodzi się wprost z lat 80. Ma sześć cylindrów w rzędzie i wałek rozrządu w kadłubie - na wysoką kulturę pracy nie ma co liczyć, ale co gorsza, spala prawie tyle samo paliwa, co delikatnie traktowany V8. Jej zaleta: bardzo duża wytrzymałość i możliwość współpracy z tanią instalacją LPG. Z gazem dobrze spisują się zresztą wszystkie silniki benzynowe, również V8 w wersji standardowej i High Output (258 KM). Oczywiście zwolennicy gazu - a jest ich w przypadku użytkowników WJ znacząca większość - mają problem z umiejscowieniem koła zapasowego. Zwracamy uwagę, że nawet z LPG Jeep nie należy do tanich w utrzymaniu, bo zużycie gazu w V8 sięga 28 l/100 km. Z drugiej strony, proste amerykańskie silniki V8 praktycznie się nie psują.

Osobny temat to diesle. Stosowano dwa zupełnie różne silniki, obydwa 5-cylindrowe. Włoski diesel VM 3.1 TD to archaiczna konstrukcja z wałkiem rozrządu w kadłubie, pompą wtryskową i wtryskiem pośrednim. Jego jedyną zaletą są atrakcyjne ceny na rynku wtórnym, ale z pewnością trudno nazwać go niezawodnym. Pracuje głośno, przegrzewa się i ma awaryjny zespół głowic (oddzielnych dla każdego cylindra). Krótko mówiąc: od 3.1 TD trzymamy się z daleka. Jeśli diesel, to tylko mercedesowski 2.7 CRD z common rail, który pracuje cicho, bardzo kulturalnie i zużywa niewiele paliwa. Niestety, jeżeli kupimy samochód zaniedbany, wygeneruje ogromne wydatki na naprawę.

Wyposażenie

Podstawowa wersja Laredo występuje głównie w przypadku samochodów sprowadzonych z USA. Optymalna odmiana to Limited z klimatyzacją automatyczną i skórzaną tapicerką. Topową wersję Overland wyposażono już we wszystkie możliwe dodatki (ESP, fotele z pamięcią, efektowne felgi aluminiowe). Nasz typ: Limited z silnikiem CRD.

PodsumowanieChoć jest na wskroś amerykański, Grand Cherokee ma rozsądne rozmiary, sprawiające, że dobrze nadaje się do eksploatacji także w Europie. Warunkiem jest jednak wybór odpowiedniej wersji: polecamy odmianę 2.7 CRD i opcję wyposażeniową Limited lub Overland. Niezależnie od wersji, Jeep nie jest autem dla oszczędnych: dużo pali i ma dość skomplikowaną konstrukcję, której nie naprawi byle warsztat.Jeep Grand Cherokee: historia modelu1999: zakończenie produkcji modelu Grand Cherokee ZJ, prezentacja nowej generacji WJ.2001: stary diesel 3.1 TD wycofany, jego miejsce zajmuje nowoczesny silnik 2.7 z Mercedesa.2004: mały lifting, wkrótce później koniec produkcji WJ. Nowy model to WK.Jeep Grand Cherokee: typowe usterki i problemy

  • Problemy z elektroniką - często coś nie działa, np. czujnik deszczu albo tempomat.
  • Przegrzewający się silnik 3.1 TD. Nie polecamy go.
  • Niedziałające podgrzewanie foteli (maty grzewcze w siedziskach).
  • Wycieki z układu napędowego.
  • Stuki w zawieszeniu - zazwyczaj winne są elementy z gumy, a zatem to nic poważnego.

Jeep Grand Cherokee: warto poszukać

  • Aut z europejskiej sieci sprzedaży, zwłaszcza w wersji Limited i Overland.
  • Wersji 4.7 HO z sekwencyjną instalacją gazową.
  • Wersji 2.7 CRD: to silnik od Mercedesa.

Jeep Grand Cherokee: tego unikaj

  • Samochodów z USA w wersji Laredo, mają za miękkie zawieszenie i niezadowalający poziom wyposażenia. Często brak im napędu 4x4.
  • Silnika 3.1 TD: jest jednoznacznie nieudany.
Wersja
4.0
4.7
4.7 HO
2.7 CRD
3.1 TD
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
3956 cm3
4701 cm3
4701 cm3
2688 cm3
3124 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/12
V8/16
V8/16
R5/20
R5/10
Moc maksymalna
190 KM
220 KM
258 KM
163 KM
140 KM
Maks. moment obrotowy
295 Nm
390 Nm
425 Nm
400 Nm
380 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
180 km/h
200 km/h
207 km/h
190 km/h
160 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,0 s
9,0 s
8,3 s
11,2 s
12,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
14,7
15,6
15,8
9,7
11,7

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas