Używany Jeep Cherokee KJ (2001-2008)

Jeep trzymał się starych zasad, budując Cherokee 3. generacji. To prawdziwa terenówka o niezawodnej konstrukcji, a jej jedyny problem to ciasne wnętrze.

W Europie nazwano go Cherokee III. W USA - Liberty. Technicznych różnic brak.
W Europie nazwano go Cherokee III. W USA - Liberty. Technicznych różnic brak.Motor

Segment "małych terenówek" zmniejsza się na rzecz coraz kompaktowych SUV-ów, które w rzeczywistości do jazdy w terenie się nie nadają. Jeep Cherokee drugiej generacji jest jednym z najczęściej modyfikowanych pod kątem jazdy terenowej aut w Polsce - opisywana trzecia generacja nie ustępuje mu off-roadowymi zdolnościami, ale jest zdecydowanie nowocześniejsza i bardziej komfortowa.

Wnętrze ma prosty wygląd i jest łatwe w czyszczeniu: zaleta w samochodzie terenowym. Na zdjęciu wersja z rynku europejskiego. Wybierak napędów przypomina dźwignię hamulca ręcznego.Motor

Dziwny podziałW USA ten model został nazwany Jeep Liberty (wolność), w Europie pozostano przy nazwie Cherokee. Sprawia to, że rozróżnienie wersji europejskiej i amerykańskiej jest banalnie proste, jednak wprowadza chaos dla osób poszukujących używanego auta - portale ogłoszeniowe zbytecznie dzielą kategorię na "Cherokee III" i  "Liberty".

Wydawałoby się, że konstrukcja Cherokee III nie pozwala na wiele - auto ma samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednie zamiast sztywnego mostu. Jednak okazuje się, że te szczegóły techniczne nie umniejszają jego sprawności w terenie. Ze względu na niewielkie rozmiary (długość zaledwie 443 cm), Jeep bardzo dobrze radzi sobie poza drogą asfaltową, nie zawiesza się na przeszkodach terenowych, co jest przypadłością pick-upów, a jego napęd cechuje duża wytrzymałość.

W zależności od wersji i rynku przeznaczenia stosowano dwa rodzaje napędów 4x4: Command-Trac lub Selec-Trac. Pierwszy z nich to typowy napęd dołączany bez centralnego mechanizmu różnicowego. W trybie 2HI napędzana jest oś tylna, gdy zachodzi potrzeba - włączamy tryb 4HI iuzyskujemy napęd 4x4 z zablokowanym podziałem momentu obrotowego między osie (nie wolno na nim jeździć po asfalcie). 4LO to reduktorterenowy. Selec-Trac dodaje jeszcze jedno położenie: 4WD Full-Time. W tej sytuacji napęd jest rodzielany między osie w proporcji 48:52, ale gdy jedna oś ślizga się - druga nie dostanie napędu, ponieważ centralny dyferencjał jest otwarty. Tryby napędu zmienia się dźwignią po lewej stronie wybieraka biegów. Nieliczne egzemplarze z USA miały tylko tylny napęd.

Wszystkie samochody dostępne w Europie były produkcji amerykańskiej, a nie jak się często sądzi - austriackiej. Ciekawostkę stanowi dostępność diesli z USA: na krótko wprowadzono tam do sprzedaży model CRD, ale skonstruowane w zadziwiający dla Europejczyków sposób amerykańskie normy emisji spalin zmusiły Jeepa do jego wycofania już po 2 latach.

Jeep Cherokee KJ/Liberty

Używany Jeep Cherokee KJ (2001-2008) - czytaj artykuł

...jak i następca (Cherokee KK) mają zdecydowanie bardziej kanciaste linie nadwozia.Motor
Zarówno poprzednik (Cherokee XJ)...Motor
Lampy dachowe miała m. in. uterenowiona wersja Renegade.Motor
Nie da się ukryć, że Cherokee III to samochód kompaktowy. Nie ma tu zbyt dużo miejsca.Motor
Podnośniki szyb tylnych umieszczono pośrodku między fotelami.Motor
Według amerykańskiej normy pomiaru (do dachu), pojemność bagażnika wynosi 820 litrów. Według europejskiej - mniej niż połowę tej wartości. Drzwi są otwierane na lewą stronę.Motor
Stukanie w układzie napędowym jest dość powszechne. To zazwyczaj "suma wszystkich luzów".Motor
Sześciocylindrowy silnik 3.7 ma spory apetyt na paliwo.Motor
Wnętrze ma prosty wygląd i jest łatwe w czyszczeniu: zaleta w samochodzie terenowym. Na zdjęciu wersja z rynku europejskiego. Wybierak napędów przypomina dźwignię hamulca ręcznego.Motor
Rozróżnienie wersji europejskiej i amerykańskiej jest banalnie proste, jednak wprowadza chaos dla osób poszukujących używanego auta.Motor
W Europie nazwano go Cherokee III. W USA - Liberty. Technicznych różnic brak.Motor

Czterech wspaniałychZaoferowano cztery silniki: dwa benzynowe i dwa diesle. Podstawowa jednostka benzynowa 2.4 pojawia się rzadko, a szkoda, ponieważ wyróżnia się niezawodnością i małym zużyciem paliwa. Klienci, zwłaszcza w USA, częściej wybierali model 3.7 V6. Zapewnia on bardzo dobre osiągi i praktycznie się nie psuje, ale jego spalanie na poziomie powyżej 15 l/100 km studzi zainteresowanie klientów z rynku wtórnego. LPG wydaje się dobrą alternatywą tylko do momentu, gdy zdamy sobie sprawę, że butla zajmie nam prawie cały - i tak bardzo niewielki - bagażnik.

W tej sytuacji polecamy diesle: czterocylindrowe jednostki VM mają wtrysk common rail i pojemność 2,5 lub 2,8 l (od 2004 r.). To już zupełnie inne (zdecydowanie ulepszone) jednostki niż stare turbodiesle VM znane z Cherokee II i Voyagera. Łączono je ze skrzynią manualną o 5 lub 6 biegach lub automatem (5-biegowym tylko w wersji 2.8). Jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność wymiany koła dwumasowego i turbosprężarki, nic przykrego poza tym nie powinno nas spotkać.

Co kupić?Odradzamy auta, które długo jeździły na gazie - ich niskie przebiegi to bajki. Dobra konfiguracja to 2.8 CRD ze skrzynią manualną. Atrakcyjnie prezentują się wersje Renegade z dodatkowymi lampami na dachu. Do jazdy w terenie polecamy odmiany bez lakierowanych poszerzeń -  są znacznie mniej podatne na zarysowania.

PodsumowanieUżytkownicy Cherokee III są z niego zazwyczaj bardzo zadowoleni, jednak potencjalnych klientów ostrzegamy: nie jest to auto rodzinne, raczej rekreacyjna terenówka. Silniki V6 zużywają dużo paliwa, a miejsca na instalację LPG nie ma, zatem polecamy udane włoskie diesle. Jeśli własności terenowe Toyoty RAV4 czy Hondy CR-V są dla nas za słabe, Jeep to dobry wybór.

Jeep Cherokee KJ/Liberty: historia modelu2001: zakończenie produkcji Cherokee XJ, wytwarzanego od 1984 r. Prezentacja nowego modelu Cherokee KJ jako model roku 2002.2004: mikrolifting, nowy diesel 2.8 CRD, dostępny także w USA.2006: wycofanie wersji 2.4 i diesla z rynku amerykańskiego.2008: zakończenie produkcji.

Jeep Cherokee KJ/Liberty: typowe usterki i problemy

  • Rdza - atakuje dolne części drzwi ukryte pod plastikiem (do 2005 r.).
  • Usterki automatycznych skrzyń biegów - uszkodzone tarcze i elektrozawory.
  • Stuki z układu napędowego.

UWAGA: wiele błędów można zdiagnozować samemu dzięki tzw. "kluczykowaniu". Pomoże w tym forum www.jeep.org.pl.Jeep Cherokee KJ/Liberty: warto poszukać

  • Uterenowionych wersji Renegade.
  • Europejskich egzemplarzy z dieslem 2.8 CRD i skrzynią manualną.
  • Samochodów bez lakierowanych poszerzeń nadwozia - nie żal jechać w teren!

Jeep Cherokee KJ/Liberty: tego unikaj

  • Najtańszych aut sprowadzonych z USA, czasem nie mają nawet napędu 4x4.
  • Wersji V6 z LPG "do lekkiej regulacji" - zazwyczaj chodzi o poważne zużycie głowic.
  • Aut z początku produkcji - rdzewieją w nich drzwi.
Wersja
2.4
3.7 V6
2.5 CRD
2.8 CRD
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2429 cm3
3700 cm3
2499 cm3
2776 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/24
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
147 KM
211 KM
150 KM
163 KM
Maks. moment obrotowy
224 Nm
319 Nm
340 Nm
400 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
167 km/h
180 km/h
164 km/h
174 km/h
Przysp. 0-100 km/h
13,9 s
10,4 s
13,5 s
12,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
10,5
13,0
9,0
9,9

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas