Używany Jaguar XJ X350 (2003-2009)
Wprawdzie dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, ale w przypadku zakupu używanego Jaguara XJ nie da się przemilczeć wysokich kosztów utrzymania.
W roku 2002 model XJ stanowił dla Jaguara spory problem - był już mocno przestarzały, bo w nieznacznie zmienionej formie pozostawał w produkcji od 16 lat. Nową generację o oznaczeniu X350 zaprezentowano w 2003 r. Mimo zewnętrznych podobieństw, samochód jest zupełnie inny od poprzednika, zarówno pod względem nadwozia, jak i gamy silników. Na szczęście oryginalny styl nie został zatracony. Na miejscu pozostał nawet charakterystyczny wybierak biegów J-Gate, chociaż produkowana przez firmę ZF automatyczna skrzynia 6-biegowa była zupełną nowością.
Wreszcie więcej miejsca
Sporym zarzutem w stosunku do poprzednich wersji Jaguara XJ (X300, X308) była ciasnota we wnętrzu. X350 takiego zarzutu już nie usłyszy. W wersji długiej Jaguar XJ liczy sobie 316 cm rozstawu osi. To więcej niż Audi A8 w dłuższej odmianie. Jednak z Audi największy model Jaguara ma coś wspólnego, mianowicie nadwozie wykonane z aluminium. Na skutek tego wszelkie naprawy powypadkowe stają się o wiele trudniejsze, ponieważ blachy są ze sobą sklejane bądź nitowane. W dodatku klapa bagażnika potrafi korodować i nie są to przypadki sporadyczne!
Każdy XJ w standardzie ma samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne, dzięki któremu jazda jest niesłychanie komfortowa. Standardem jest też system CATS - Computer Assisted Technology Suspension (zawieszenie sterowane komputerem), które samoczynnie dobiera siłę tłumienia amortyzatorów do rodzaju drogi i prędkości jazdy. W lepszych wersjach znajdował się aktywny tempomat z funkcją Forward Alert, ostrzegający o zbliżaniu się do przeszkody. Zawieszenie czasem poddaje się w starciu z polskimi drogami. Najczęściej przydarza się konieczność wymiany tulejek w wahaczach, oczywiście o tanich zamiennikach nie ma mowy. W przypadku aut powypadkowych właściwe ustawienie zawieszenia i przywrócenie jego szczelności okazuje się wyjątkowo trudne.
Autoryzowane stacje obsługi zalecają przeglądy co 24 tys. km, przy czym podstawowy koszt przeglądu gwałtownie rośnie w przypadku np. konieczności wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Na szczęście hamulce są jedynym układem XJ-a, do którego dostaniemy w miarę tanie zamienniki (klocki od 150 zł, tarcze na przód ok. 650 zł).
Silniki
Najmniejszym "benzyniakiem" w gamie XJ jest 3.0 V6 (wersja oznaczona XJ6). Ten silnik znamy doskonale z mniejszych modeli, a także z Forda Mondeo ST. Jako najbardziej oszczędny i pozbawiony nietypowych rozwiązań, może być rekomendowany użytkownikom, którzy chcą z XJ-a korzystać na co dzień. Drugą "budżetową" propozycję stanowi diesel 2.7 biturbo, opracowany przez Peugeota w kooperacji z Fordem. Jego kultura pracy jest niebywała. W kabinie nie są odczuwalne żadne wibracje, m. in. za sprawą elektronicznie sterowanych poduszek silnika. Za sprawą prezentacji dopiero w 2005 r. XJ TDVi wciąż jest drogi. Silniki 3.0 i 2.7 były dostępne tylko w Europie. Amerykanie otrzymali do wyboru trzy silniki V8: 3.5, 4.2 i 4.2 S. Są one spokrewnione konstrukcyjnie, jednak ten ostatni ma mechaniczne doładowanie, dzięki czemu osiąga aż 400 KM. Dostępny był w modelach XJR i Super V8.
Niestety na rynku zdarzają się samochody z instalacją gazową. Warsztaty wyspecjalizowane w Jaguarach jednogłośnie je odradzają.
Wersje specjalne
Oprócz standardowego XJ-a (krótki rozstaw osi, silnik wolnossący lub diesel), produkowano również wersje specjalne. Przedłużony XJ z doładowanym V8 nazywał się Jaguar Super V8 Vanden Plas, a w 2005 r. nazwę zmieniono na Daimler Super Eight (z wyjątkiem rynku amerykańskiego). Wyprodukowano także limitowaną wersję Super V8 Portfolio.
Jaguar XJ X350 (2003-2009)
Używany Jaguar XJ X350 (2003-2009) - czytaj więcej
Jaguar XJ X350 (2003-2009) - podsumowanie
Jaguar to nadal pojazd dla konesera brytyjskiej motoryzacji. Model X350 został znacząco poprawiony w stosunku do poprzednika, ale aluminiowe nadwozie nie oznacza braku problemów z korozją, natomiast utrudnia naprawy. Koszty utrzymania są bardzo wysokie. Najtaniej wychodzi model 3.0 i 2.7 TDVi, ale do charakteru XJ najlepiej pasuje 4.2 V8.
4.2 V8
2.7 TDVi
Jaguar XJ X350: historia modelu1986: model XJ40 zapoczątkowuje linię współczesnych XJ-ów.1995: nowy model - Jaguar XJ X300. Pod maską wciąż silniki rzędowe o 6 cylindrach.2002: premiera modelu X350.2005: nowy silnik - diesel 2.7 TDVi biturbo.2010: prezentacja nowego modelu XJ X351.
Jaguar XJ X350: typowe usterki i problemyJaguar XJ X350 nie jest samochodem awaryjnym, jednak nie oznacza to niższych kosztów utrzymania. Praktycznie wszystkie części trzeba kupować w oryginale, bo zamienników brak.
- Nieszczelne zawieszenie pneumatyczne sprawia sporo problemów, zwłaszcza w samochodach powypadkowych. Warto zwrócić uwagę, czy samochód na pewno stoi prosto.
- Nietrwałe elementy gumowe w zawieszeniu. Niewiele samochodów ma szansę w starciu z polskimi drogami, więc konieczność wymiany gumek w wahaczach przydarza się dość często.
- Skrzynie automatyczne ZF nie są bardzo awaryjne, ale wymagają zabiegu programowania co jakiś czas. Uwaga! Zalecany olej to Shell 1375.4.
- Czujniki parkowania dość często się psują, ale ich wymiana nie jest bardzo trudna.
- Korozja pojawia się mimo aluminiowego nadwozia na klapie bagażnika i drzwiach.
- Zużyte turbosprężarki w 2.7.
Jaguar XJ X350: warto poszukać
- Wbrew pozorom, warto zainteresować się dieslem 2.7. Jest naprawdę bardzo cichy, a wszystkie diesle pochodzą z rynku europejskiego.
- Egzemplarzy w opcji Vanden Plas - mają najbogatsze wyposażenie łącznie z monitorami w zagłówkach.
Jaguar XJ X350: tego unikaj
- Samochodów z początku produkcji, w których może pojawiać się korozja.
- Egzemplarzy z rynku amerykańskiego, jeśli sprzedawca ma opory przed podaniem numeru VIN.
- XJ-ów przerobionych na LPG. Problemy murowane!
Wersja | 3.0 | 3.5 | 4.2 | 4.2 S | 2.7 TDVi |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz. kompresor | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 | 3555 cm3 | 4196 cm3 | 4196 cm3 | 2720 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 | V8/32 | V8/32 | V8/32 | V6/24 |
Moc maksymalna | 238 KM | 258 KM | 298 KM | 395 KM | 207 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 293 Nm | 335 Nm | 411 Nm | 541 Nm | 435 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 233 km/h | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 7,6 s | 6,6 s | 5,3 s | 8,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 10,1 | 10,7 | 10,9 | 12,3 | 8,1 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski