Używany Chevrolet Aveo I (2003-2011)
Pierwsza generacja Chevroleta Aveo imponuje wyłącznie niską ceną. W pozostałych kategoriach samochód zasługuje na przeciętne noty. Czy warto go kupić?
Ten model został zaprojektowany jeszcze za czasów Daewoo. Na wybranych rynkach, w tym polskim, auto było już jednak oferowane jako Chevrolet.
Nadwozie
Samochód występuje w trzech wersjach nadwozia: 3d, 5d oraz sedan. Tę ostatnią zmodernizowano w 2006 r. Pozostałe - 2 lata później. Stylistom nie udało się jednak ukryć faktu, że cała konstrukcja jest przestarzała. Dobitnym dowodem takiego stanu rzeczy są wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP. Badano sedana (w wersji po liftingu). Auto zdobyło zaledwie dwie gwiazdki, które po zaostrzeniu kryteriów zredukowano do jednej. Na pociechę można jednak zaznaczyć, że samochód jest poprawnie zabezpieczony przed korozją. W wielu egzemplarzach odpryskuje co prawda lakier, ale nie powoduje to powstawania rdzawych ognisk. Wyjątkiem jest tylna klapa w wersji hatchback - tam brązowe plamki pojawiają się w okolicach zamka oraz pod odbojnikami.
Wyposażenie
Wszystkie Aveo są seryjnie wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy, dzielone i składane tylne siedzenia oraz regulowaną kolumnę kierownicy (w jednej płaszczyźnie). Wspomaganie kierownicy było już niestety opcją (na szczęście bardzo popularną). Klimatyzacja występuje najczęściej w najbogatszej wersji LT (pozostałe specyfikacje noszą nazwy Base, Base+, LS). W uboższych wymagała dopłaty ok. 3 tys. zł. W chwili premiery nowej generacji modelu, Aveo I otrzymało przydomek Classic, a liczbę pakietów wyposażenia zredukowano do dwóch: Base i Base+. Polecamy drugi z wymienionych - obejmuje 4 poduszki powietrzne, zestaw muzyczny odtwarzający pliki MP3, wspomaganie kierownicy, centralny zamek i elektrycznie
sterowane szyby przednie. Większość aut z
końcówki produkcji ma klimatyzację (wymagała dopłaty niespełna 1000 zł).
Zawieszenie
Użytkownicy narzekają na niską żywotność elementów zawieszenia. Trzeba jednak podkreślić, że ma ono bardzo prostą konstrukcję (z przodu układ McPherson, a z tyłu belka skrętna), a części do jego napraw są wyjątkowo tanie. Kompletny wahacz przedni kosztuje ok. 170 zł. Zestaw dwóch amortyzatorów przednich można kupić już za niespełna 250 zł, a tylnych za ok. 100 zł. Z zaopatrzeniem nie ma problemów - ofertą zamienników i części oryginalnych dysponują wszystkie duże hurtownie.
Silniki
Chevrolet Aveo oferowany był wyłącznie z silnikami benzynowymi. Niestety - żaden nie jest propozycją ekonomiczną. Nawet najsłabsza jednostka 1.2 o mocy 72 KM w mieście zużywa ok. 8,5 l benzyny. Warto zatem sięgnąć po wersję 1.4 lub 1.6 (obie zapewniają przynajmniej wystarczającą dynamikę) i założyć instalację gazową. Jak pokazuje praktyka, w przypadku tego modelu przeróbki na LPG zdają egzamin. Bardzo popularna na rynku wtórnym jest odmiana 1.2 16V z sekwencyjną instalacją wtryskową montowaną przez importera. W naszej redakcji testowaliśmy taki samochód - w korkach zużywał średnio ok. 8 l LPG/100 km. Do przeróbek polecamy prosty silnik 1.4 8V z jednym wałkiem rozrządu. Jest bardzo popularny na rynku wtórnym i tani w naprawach.
Wszystkie jednostki napędowe Aveo mają hydrauliczną regulację luzu zaworowego, a wersja 1.2 16V także łańcuch rozrządu. Zdecydowana większość użytkowników nie narzeka na ich trwałość (drobne problemy z układem zapłonowym można pominąć). Zdecydowanie więcej problemów przysparza delikatne sprzęgło (koszt nowego to na szczęście tylko 300 zł) oraz szybko zużywające się łożyska w skrzyni biegów. W tym wypadku alternatywą dla naprawy jest zakup używanej skrzyni za ok. 400 zł.
Pierwsza generacja Chevroleta Aveo nie zasługuje na to, aby ją w sposób szczególny polecać. Konkurencyjne modele gwarantują lepsze bezpieczeństwo jazdy i wyższy komfort. Ale jeśli ktoś szuka taniego, zadbanego auta, nie powinien go skreślać. Na zadbane Aveo z małym przebiegiem, od pierwszego właściciela i w atrakcyjnej cenie można się skusić.
Sedan
Hatchback 3D
Chevrolet Aveo I: historia modelu
2002: prezentacja pierwszej generacji (produkcja od 2003 r.).
2006: lifting wersji sedan.
2008: lifting wersji hatchback; zarówno sedan jak i hatchback po liftingu noszą fabryczne oznaczenie T250.
2011: nowy model (T300).
Chevrolet Aveo I: typowe usterki i problemy
- Szybkie zużycie elementów zawieszenia. Na szczęście naprawy są wyjątkowo tanie.
- Często przepalają się żarówki. Problem dotyczy głównie świateł mijania i pozycyjnych. W sedanie jest do nich trudny dostęp - najłatwiej wyjąć cały reflektor.
- Niska jakość powłoki lakierniczej. Lakier szybko odpryskuje, na szczęście nadwozie nie rdzewieje.
- Zużycie wykładziny podłogowej.
Jacek Ambrozik