Używane Suzuki SX4 (2006-)

Suzuki SX4 powstało w mariażu z Fiatem i zastąpiło model Liana. Od jego debiutu minęło już sześć lat, czas więc sprawdzić, jak się sprawuje.

SX4 w wersji z przednim napędem (na zdjęciu) ma mniejszy prześwit i błotniki bez osłon.
SX4 w wersji z przednim napędem (na zdjęciu) ma mniejszy prześwit i błotniki bez osłon.Motor

Wiek XXI na globalnym rynku motoryzacyjnym obfituje w samochody powstałe we współpracy kilku koncernów, co kiedyś byłoby nie do pomyślenia. W ten sposób pojawiają się w sprzedaży samochody, będące w 100% produktami korporacyjnymi, co do których nie da się określić kraju pochodzenia. Suzuki SX4 jest produkowane częściowo na Węgrzech, częściowo w Japonii, Fiat Sedici zjeżdża również z węgierskich linii produkcyjnych.

Nadwozie i wnętrzeSX4 został zaprojektowany jako następca modelu Liana. Podobnie jak w Lianie, zaproponowano dwa nadwozia: hatchbacka z napędem przednim lub 4WD i sedana, przez krótki czas sprzedawanego w Europie (obecnie tylko w USA).

Prosta tablica przyrządów nie rozprasza kierowcy nadmierną liczbą wyświetlaczy, jednak w egzemplarzach z początku produkcji plastiki skrzypią i trzeszczą.Motor

Kabina SX4 jest wystarczająco przestronna jak na potrzeby trzyosobowej rodziny, natomiast kierowcy mocno będą przeszkadzać szerokie słupki przednie. Jak na razie, większość samochodów ma niewielkie przebiegi i wnętrze jeszcze nie jest zużyte, chociaż samochody z początku produkcji miały tapicerkę o niewystarczającej trwałości - później została poprawiona. Dotyczy to aut wytwarzanych na Węgrzech. Z początku proponowano dwie wersje wyposażenia: GLX i GS. Wersja GLX miała napęd tylko na przednie koła, GS występowała także jako 4WD. We wszystkich możemy liczyć na dobre wyposażenie: klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę, pełną "elektrykę" i regulację wysokości fotela kierowcy. Silniki i zawieszenieZ początku na polskim rynku dostępny był tylko silnik benzynowy 1.6 o zmiennej fazie zaworowej i z rozrządem napędzanym łańcuchem. Ta 107-konna jednostka wymaga utrzymywania jej na wysokich obrotach, jeżeli chcemy jeździć dynamicznie, ale dla odmiany - spokojna jazda po  mieście oznacza umiarkowane spalanie na poziomie 9 l/100 km. Na niektórych rynkach podstawowym silnikiem był 1.5 o mocy 99 KM, ale w Polsce występuje on raczej rzadko, głównie samochodach sprowadzonych np. z krajów Beneluksu.Gamę uzupełnił 8-zaworowy diesel z paskiem rozrządu pochodzący z Fiata. Jego mocne strony to duży moment obrotowy i niskie zużycie paliwa, ale szukając SX4 czy Sedici z dieslem trzeba liczyć się ze sporymi już przebiegami i ewentualnymi awariami turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego. Zupełną nowością w gamie modelowej jest 2,0-litrowy diesel z filtrem DPF. Zawieszenie, ze względu na swoją prostą konstrukcję, okazuje się trwałe. Z tyłu nie zastosowano konstrukcji wielowahaczowej, tylko  standardową belkę skrętną, z przodu zaś kolumny McPherson. Większość aut jeszcze nie przejechało przebiegów, przy których trzeba wymieniać istotne elementy podwozia, ale warto wspomnieć, że jak na razie brak tanich zamienników i w większości przypadkach trzeba korzystać z części oryginalnych. Sytuacja powoli się poprawia. Przy mrozach zdarzają się trzeszczące łączniki stabilizatora.Mały i czteronapędowyWarto poszukać wersji 4WD z napędem na obie osie. Ma prześwit 19 cm i pseudoterenowe osłony. Nie trzeba w niej bać się krawężników, progów zwalniających i gruntowych dróg. Możemy wybrać tu automatycznie  dołączany napęd 4WD lub ustawienie Lock, w którym moc przekazywana jest równo między obie osie. Ta opcja samoczynnie rozłączy się przy 60 km/h. Zdarza się, że napęd w ekstremalnych warunkach potrafi się przegrzać (migająca zielona dioda). To na szczęście przypadki niezbyt powszechne.Fiat Sedici - bliźniak SX4Fiat sedici na rynku wtórnym występuje znacznie rzadziej od SX4. Tylko pięciodrzwiowy hatchback. Różnice zewnętrzne ograniczają się do innego grilla. Brak silnika 1.5 i 1.6 diesel.Wersje nadwoziowe Suzuki SX4Suzuki SX4 występowało jako 5-drzwiowy hatchback (nadal w ofercie) z napędem na przód lub 4WD. Tę drugą odmianę rozpoznamy po pseudoterenowych osłonach błotników (na zdjęciu po lewej). Po prawej - SX4 w wersji sedan. Ta wersja w Europie nie zdobyła uznania - obecnie w Polsce jest niedostępna. Sedan miał napęd tylko na przednią oś.Typowe usterkiChociaż SX4 i Sedici są na rynku od niedawna, można już pokusić się o zebranie najczęściej zgłaszanych usterek.

  • Słabe hamulce to nieustający problem. W początkowych egzemplarzach klocki piszczały i były nieskuteczne, a tarcze hamulcowe wymagały wymiany już po 10 tys. km. Sporo samochodów naprawiono na gwarancji, ale i tak kupując SX4 z początku produkcji zwróćmy uwagę na pracę hamulców.
  • Skrzypiący fotel kierowcy.
  • Odpadające i skrzypiące plastiki we wnętrzu - w samochodach z pierwszej partii produkcyjnej.
  • Zgrzytające biegi - problem dotyczy tylko silnika 1.9 DDiS/1.9 JTD, gdzie zastosowano skrzynię manualną o 6 przełożeniach.
  • Zgrzytające biegi - dotyczy samochodów z silnikiem Diesla.
  • Skrzypienie plastików i foteli - na początku produkcji.

PodsumowanieTakich pojazdów do niedawna na rynku brakowało: niewielkich, ale przestronnych w środku, a w dodatku wyposażonych w napęd na cztery koła. Minusy to słaba widoczność na boki i przeciętne plastiki. Nasz typ: 1.9 DDiS/JTD, oczywiście w wersji 4WD.Tymon Grabowski

Dane techniczne: Suzuki SX4

Wersja
1.5 16V
1.6 16V
2.0 16V
1.6 DDiS
1.9 DDiS
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1490 cm3
1586  cm3
1995 cm3
1560 cm3
1910 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/8
Moc maksymalna
99 KM
107 KM
143 KM
90 KM
120 KM
Maks. moment obrotowy
133 Nm
145 Nm
193 Nm
215 Nm
280 Nm
Osiągi
 
Prędkość maksymalna
175 km/h
180 km/h
b.d.
175 km/h
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
11,5 s
9,2 s
12,2 s
11,2 s
Średnie zużycie paliwa
6,8 l/100 km
7,1 l/100 km
8,4 l/100 km
4,9 l/100 km
6,6 l/100 km