Używane SUVy - które są najbardziej niezawodne?

Samochody z segmentu SUV od lat cieszą się ogromną popularnością. Łączą komfort auta osobowego z możliwościami lekkiej terenówki. Takie było przynajmniej założenie, gdy powstawał pierwszy SUV na świecie — Toyota RAV4.

Toyota RAV4 II generacji
Toyota RAV4 II generacjiInformacja prasowa (moto)

Lekka karoseria samonośna, wysoki standard wyposażenia, podwyższony prześwit i napęd na wszystkie koła gwarantowały dobrą zabawę tym, którzy lubią aktywny styl życia — zgodnie z nazwą modelu RAV4, tj. Recreational Active Vehicle with 4 Wheel Drive. Obecnie nie wszystkie SUV-y mają napęd na 4 koła, ale wrażenie swobody i górowania nad innymi użytkownikami dróg pozostaje.

SUV-y mają też wiele do zaoferowania kierowcom szukającym samochodu na rynku wtórnym. Przy zakupie auta używanego jednym z ważniejszych kryteriów jest stan kupowanego pojazdu oraz jego trwałość. Stan konkretnego egzemplarza pomoże ocenić zaufany mechanik, ale o niezawodności danego modelu możemy się wiele dowiedzieć, nie wychodząc z domu — czytając opinie użytkowników i przeglądając rankingi awaryjności, takie jak TUV czy Consumer Reports. W raporcie TÜV 2015 wśród samochodów 8-11-letnich uwzględniono 6 średniej wielkości SUV-ów.

Toyota RAV4

W kategorii aut 8-9-letnich RAV4 wykazała usterkowość na poziomie 16,6 %, zaś egzemplarze w wieku 10-11 lat na poziomie 20,2 %. W obu kategoriach model zajął 3. miejsce. W 2007 roku został wybrany kanadyjskim samochodem roku w kategorii SUV.

Toyota RAV4 z 2004 i 2005 roku (II generacja po liftingu)

W sierpniu 2000 roku pojawiła się druga generacja RAV4 ze znacznie zmienioną stylistyką. Pozostawiono wersję trzydrzwiową (krótką) i pięciodrzwiową (długą). Podobnie jak jego poprzednik, model został zbudowany na platformie podłogowej Toyoty Corolli. 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy został wzmocniony do 150 KM.

W drugiej generacji pojawiła się wersja RAV4 bez napędu na wszystkie koła. 1,8-litrowy 4-cylindrowy silnik benzynowy (125 KM) przekazywał moc tylko na przednią oś. Był dostępny zarówno w wersji trzydrzwiowej, jak i pięciodrzwiowej.

W lipcu 2003 roku wszedł model z przeprojektowanym wnętrzem i przodem samochodu.

Ceny roczników 2004 i 2005 wahają się od 19 tys. zł do 39 tys. zł. Najwięcej ofert mieści się w przedziale 20-30 tys. zł.

Toyota RAV4 z 2006 i 2007 roku (III generacja)

Toyota RAV4 III generacjiInformacja prasowa (moto)

Trzecia generacja modelu była produkowana w latach 2006-2012. RAV4 został tym razem zbudowany na zupełnie nowej platformie podłogowej. Od poprzednika zdecydowanie różnił się też rozmiarami, zaś jego sylwetka została solidnie przeprojektowana. Długość zwiększyła się o 12 cm. Zrezygnowano z wersji 3-drzwiowej oraz z napędu na przednią oś, który nie spotkał się z zainteresowaniem klientów. Samochód wyposażony był w aktywną regulację momentu obrotowego i system stabilizacji toru jazdy VSC+.

Klienci mogli wybierać między silnikiem benzynowym 2.0 l o mocy 152 KM, oraz dieslem 2.2 l, rozwijającym 136-177 KM.

Ceny wahają się od 27 tys. zł do 55 tys. zł, a najwięcej ofert mieści się w przedziale 30-45 tys. zł.

Subaru Forester

Subaru Forester z 2004 rokuInformacja prasowa (moto)

W kategorii aut 8-9-letnich Forester wykazał usterkowość na poziomie 21,3 % (10. miejsce), zaś egzemplarze w wieku 10-11 lat na poziomie 19,3 % (2. miejsce). Auto zdobyło trzy razy nagrodę Najlepszego SUV-a według magazynu Car and Driver w latach 2004, 2005 i 2006.

Subaru Forester z 2004 i 2005 roku (II generacja)

Forester II generacji z napędem Symmetrical AWD został mocno zmieniony stylistycznie w stosunku do poprzedniego modelu, tak na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Do znanych wcześniej silników 125 KM i 177 KM dodano trzeci, 2.5 l z turbodoładowaniem, o mocy 210 KM. 5-biegowa skrzynia manualna otrzymała centralny mechanizm różnicowy, zaś dla skrzyni automatycznej rozdział napędu regulowało sprzęgło wielopłytkowe.

Ceny tego modelu wahają się od 16 tys. zł do 34 tys. zł.

Subaru Forester z 2006 i 2007 roku (II generacja po liftingu)

Lifting objął przede wszystkim reflektory, grill i zderzaki. W lusterkach bocznych umieszczono kierunkowskazy. Do wyboru były silniki benzynowe 2.0 l 158 KM i 2.5 l 230 KM. Większy z nich przyspieszał do 100 km/h w 6 s.

Ceny wahają się od 21 tys. zł do 37 tys. zł.

Honda CR-V

Honda CR-V z 2007 rokuInformacja prasowa (moto)

W kategorii aut 8-9-letnich CR-V wykazała usterkowość na poziomie 21,3% (16. miejsce), zaś egzemplarze w wieku 10-11 lat na poziomie 25,8% (15. miejsce).

Honda CR-V z 2004 i 2005 roku (II generacja przed liftingiem i po nim)

CR-V drugiej generacji został zbudowany na platformie Hondy Civic. W 2004 roku oferowana była wyłącznie jednostka 2.0 l 150 KM, zaś w 2005 roku przy okazji liftingu dołączył silnik Diesla 2.2 i-CDTi o mocy 140 KM. Napęd 4x4 był dołączany automatycznie. Systemy bezpieczeństwa obejmują ESP, ABS i 6 poduszek powietrznych.

Ceny wahają się od 19 tys. zł do 35 tys. zł.

Honda CR-V z 2006 i 2007 roku  (III generacja)

Trzecia generacja została także zbudowana na platformie Civica, mimo to wymiary zostały nieco zmniejszone w stosunku do poprzedniej generacji. Rozstaw osi się nie zmienił, podobnie jak silnik Diesla. Nowa natomiast była jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów.

Ceny wahają się od 26 tys. zł do 60 tys. zł. Najwięcej ofert mieści się w przedziale 34-51 tys. zł.

BMW X3

BMW X3 z 2005 rokuInformacja prasowa (moto)

W kategorii aut 8-9-letnich BMW X3 wykazała usterkowość na poziomie 24,2% (34. miejsce). Model nie został uwzględniony w kategorii wiekowej 10-11 lat. W 2005 roku został on wybrany w Kanadzie samochodem roku w kategorii SUV, choć był też krytykowany za niekomfortowe zawieszenie, surowe wnętrze, marne możliwości offroadowe i wysoką cenę.

BMW X3 z 2004 i 2005 roku (I generacja przed liftingiem)

X3 jest oparty na platformie BMW serii 3. Automatycznie działający napęd 4x4 wykorzystywał kontrolowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe. Moment obrotowy mógł być rozkładany między obie osie w dowolnych proporcjach. Samochód łączył kompaktowe rozmiary z rozwiązaniami znanymi z większego modelu X5.

X3 I generacji oferuje szeroką gamę silników - benzynowe to: 2.0 l (150 KM), 2.5 i (192 KM) i 3.0 l (231 KM), a wysokoprężne: 2.0 l (150 KM) i 3.0 l (204 KM).

Ceny wahają się od 26 tys. zł do 52 tys. zł. Najwięcej ofert mieści się w przedziale 30-40 tys. zł.

BMW X3 z 2006 i 2007 roku (I generacja po liftingu)

Lifting przyniósł odświeżenie stylizacji nadwozia, głównie zderzaków, a także wyglądu wnętrza. Zmiany objęły też zawieszenie oraz silniki. Jednostki benzynowe zyskały więcej mocy, zaś silniki Diesla wyposażone zostały w filtr cząstek stałych. Pojawił się też nowy motor wysokoprężny 3.0sd z dwiema turbosprężarkami.

Ceny wahają się od 28 tys. zł do 74 tys. zł. Najwięcej ofert mieści się w przedziale 30-50 tys. zł.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson z 2005 rokuInformacja prasowa (moto)

W kategorii aut 8-9-letnich Tucson wykazał usterkowość na poziomie 28,5% (58. miejsce), co jest wynikiem poniżej średniej. Model nie został uwzględniony w kategorii wiekowej 10-11 lat.

Hyundai Tucson z 2004 i 2005 roku (I generacja)

Pierwsza generacja Tucsona zbudowana jest na platformie Elantry, podobnie jak bliźniacza Kia Sportage. Do silników benzynowych 2.0 l (141 KM) oraz V6 2.7 l (175 KM) w 2005 roku doszły dwa diesle 2.0 CRDi o mocy 112 KM i 140 KM. Auto dostępne jest z napędem na przednią oś lub 4x4, z którym współpracuje sterowane elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe. Pomimo obecności napędu na wszystkie koła samochód ma niewielkie możliwości terenowe.

Tucson jest krytykowany za nijaką stylistykę, słabej jakości materiały we wnętrzu i niewielką przestrzeń dla pasażerów i bagażu.

Ceny wahają się od 15 tys. zł do 27 tys. zł.

Hyundai Tucson z 2006 i 2007 roku (I generacja po drobnych zmianach)

Kosmetyczne zmiany wpłynęły głównie na wzbogacenie wyposażenie poszczególnych wersji.

Ceny wahają się od 14 tys. zł do 29 tys. zł. Najwięcej ofert mieści się w przedziale 20-27 tys. zł.

Mercedes klasy M

Mercedes klasy M z 2006 rokuInformacja prasowa (moto)

W obu kategoriach wiekowych klasa M znajduje się na ostatnim miejscu rankingu TÜV. W kategorii aut 8-9-letnich SUV Mercedesa wykazał usterkowość na poziomie 43,2% (95. miejsce), zaś w kategorii aut 10-11-letnich na poziomie 44,8% (78. miejsce). W 2006 roku został wybrany w Kanadzie samochodem roku w kategorii SUV.

Mercedes-Benz M Klasa z 2004 roku (I generacja) oraz z 2005 roku (II generacja)

W kategorii samochodów 10-11-letnich mieszczą się tak naprawdę dwa modele Mercedesa klasy M. Do kwietnia 2005 sprzedawana była I generacja, odświeżona w 2001 i 2002 roku. Do wyboru jest wiele silników benzynowych: 2.3 (150 KM), 3.2 V6 (218 KM), 3.7 V6 (235 KM), 4.3 V8 (272 KM), 5.0 V8 (292 KM), 5.4 V8 (55 AMG) (347 KM) oraz dwa wysokoprężne: 2.7 CDI (163 KM) i 4.0 V8 CDI (250 KM). Model był dostępny także w wersji 7-osobowej, jednak miejsca w trzecim rzędzie były trudno dostępne i nieprzeznaczone dla dorosłych pasażerów.

Druga generacja była niemal całkowicie nowym samochodem, bardziej sportowym i aerodynamicznym. Samochód urósł o 15 cm na długość  i 7 cm na szerokość. Mimo to zrezygnowano z wersji 7-miejscowej.

W drugiej generacji wzrosła liczba silników Diesla do sześciu:  3.0 V6  CDI (224 KM), 3.0 V6 CDI BlueEFFICIENCY (204 KM), 3.0 V6 CDI (190 KM), 3.0 V6 CDI (231 KM), 4.0 V8 CDI (306 KM). Wszystkie były turbodoładowane. Benzynowe silniki to: 3.5 V6 (272 KM), 5.0 V8 (306 KM), 5.5 V8 (388 KM), 6.2 V8 AMG (510 KM), 3.0 V6 BlueTEC (211 KM).

Ceny rocznika 2004 i 2005 I generacji  wahają się od 20 tys. zł do 35 tys. zł. Ceny rocznika 2005 II generacji wahają się od 40 tys. zł do 70 tys. zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas