Używane Renault Koleos (2008-)
Pierwszy SUV Renault nazywał się Scenic RX4. Nietypowe skrzyżowanie VAN-a z terenówką nie odniosło specjalnego sukcesu. Koleos to druga, znacznie bardziej konwencjonalna próba.
Renault Koleos jest konstrukcją nową, ale bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach Nissana X-Traila. Właśnie z tego modelu pochodzą płyta podłogowa oraz układ przeniesienia napędu. Na niektórych rynkach Koleos jest sprzedawany pod marką Samsung (jako Samsung QM5). Wynika to z prostej przyczyny: w przeciwieństwie do innych modeli Renault, akurat ten jest produkowany w Korei w zakładach Samsung Motors, których strategicznym współwłaścicielem od 2000 roku jest właśnie francuski koncern.
Nadwozie
Nadwozie jest wykonane starannie i nie rdzewieje. W niektórych egzemplarzach korozja pojawia się natomiast na ramie pomocniczej pod silnikiem. Jest to jednak zjawisko nieszkodliwe.
Najtańszą wersją wyposażenia jest Expression, pośrednią Dynamique, a najbogatszą Privilege (także Privilege Plus). Na szczęście wszystkie mają niezbędne minimum w tej klasie, czyli klimatyzację. Polecamy odmianę Bose Edition z bardzo dobrym zestawem audio.
W 2011 roku Renault przeprowadziło niewielki lifting Koleosa. Zmieniła się głównie przednia część auta. We wnętrzu modyfikacje były wyłącznie kosmetyczne. Nie poprawiono natomiast głównych wad modelu: małego bagażnika i przykrótkich siedzisk tylnej kanapy.
Zawieszenie
Podwozie Koleosa nie kryje żadnych niespodzianek. Z przodu producent zastosował popularny układ McPherson. Z tyłu - konstrukcję wielowahaczową. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności nawierzchni, nieźle pracuje w terenie, ale podczas jazdy na zakrętach ma problemy z utrzymaniem nadwozia, które mocno się przechyla.
Najczęściej wymieniane elementy to łączniki stabilizatora (cena ok. 70 zł), amortyzatory (niespełna 300 zł za komplet na jedną oś) oraz zestawy łożysk na koła tylne (od 350 zł w górę). Elementy są łatwo dostępne, ponieważ pasują także do Nissana X-Traila, Qashqaia oraz Juke'a.
Napęd
Na rynku występują dwie wersje Koleosa: napędzane wyłącznie na przednią oś oraz z napędem na cztery koła. W tej drugiej odmianie podczas jazdy kierowca za pomocą przełącznika na konsoli centralnej może wybrać jeden z trzech trybów: "Auto", "2WD" oraz "Lock". Pierwsze dwa działają w każdych warunkach drogowych i w całym zakresie prędkości. Ostatni - tylko do 40 km/h.
Koleos, jak większość aut w tej klasie, znakomicie sprawdza się w codziennej eksploatacji, także zimą, na ośnieżonych drogach. Auto nie ma jednak reduktora i z tego względu w teren lepiej się nim nie zapuszczać, ponieważ można doprowadzić do przegrzania elementów odpowiedzialnych za rozdział napędu lub uszkodzić sprzęgło.
Silniki
Na rynku wtórnym samochód jest dostępny w trzech wersjach silnikowych: trwałej, ale paliwożernej, benzynowej 2.5 (czterocylindrowa rzędówka) oraz dwóch wysokoprężnych 2.0 dCi (150 oraz 172 KM). Największym zainteresowaniem cieszą się oczywiście turbodiesle. Wynika to nie tylko z faktu, że są bardzo oszczędne (średnie zużycie paliwa ok. 6-7 l/100 km), ale także ciche i elastyczne. Oba cieszą się dobrą opinią mechaników. To jednostki bezobsługowe, wyposażone w łańcuch rozrządu. Niestety - mają także filtr cząstek stałych. Jeśli auto przejechało już ponad 100 tys. km, trzeba sprawdzić, w jakim stanie jest ten element (najlepiej w ASO). Koszt regeneracji to ponad 2 tys. zł.
Nie polecamy automatycznej skrzyni biegów. Nie psuje się, ale dość wyraźnie spowalnia samochód.
W raporcie GTU - niemieckiej organizacji nadzoru technicznego - Koleos wypada całkiem nieźle. Eksperci mają zastrzeżenia jedynie do instalacji elektrycznej i szczelności silników (wycieki oleju). Reszta podzespołów wypada dobrze (zawieszenie) lub bardzo dobrze (ukł. kierowniczy, hamulcowy, wydechowy i karoseria).
Podsumowanie
Największym problemem Koleosa jest stylizacja nadwozia oraz... francusko-koreański rodowód. W codziennym użytkowaniu auto nie sprawia problemów. Jeśli ktoś nie potrzebuje terenówki z prawdziwego zdarzenia lub masywnego SUV-a z bardzo mocnym silnikiem, powinien wziąć Koleosa pod uwagę - to ciekawa propozycja w swojej klasie.
Renault Koleos: historia modelu2008: prezentacja modelu w Europie. Do wyboru dwie wersje układu napędowego oraz dwa silniki (2.0 dCi oraz 2.5 i).2011: lifting. Zmienił się głównie przód samochodu. Wewnątrz uwagę zwraca nowa konsola centralna.
Renault Koleos: typowe usterki i problemy
- Drobne problemy z elektroniką pokładową: czasem szwankuje centralny zamek.
- Wycieki oleju: w niektórych używanych egzemplarzach pojawiają się pierwsze wycieki oleju z silnika (najczęściej z tylnego uszczelnienia wału).
- Zużycie drobnych elementów zawieszenia: dość szybko zużywają się silentbloki oraz łączniki stabilizatora.
- Korozja ramy pomocniczej pod silnikiem: w niektórych egzemplarzach była wymieniana na gwarancji.
Renault Koleos: sytuacja rynkowaWybór egzemplarzy używanych jest niewielki, ale przeważają bezwypadkowe auta w dobrym lub bardzo dobrym stanie. Jeśli ktoś dysponuje budżetem większym niż 60 tys. zł, dość łatwo trafi na Koleosa z pierwszej ręki, z autentycznym przebiegiem rzędu 60-100 tys. km.
Model | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
2.5 i | 65 000 | 51 000 | 48 000 | 43 000 |
2.0 dCi | 70 000 | 55 000 | 50 000 | 45 000 |
Wersja | 2.5 i | 2.0 dCi | 2.0 dCi |
Silnik | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2488 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 170 KM | 150 KM | 172 KM |
Maks. moment obrotowy | 226 Nm | 320 Nm | 360 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 186 km/h | 183 km/h | 189 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,1 s | 10,0 s | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 9,6 | 6,8 | 7,5 |
Jacek Ambrozik