Używane Renault Avantime (2001-2003)

Nie ma drugiego takiego samochodu jak Renault Avantime. To jeżdżący prototyp. Jego ceny na razie są niskie, ale już można być pewnym, że wkrótce zaczną rosnąć.

Wyprodukowano 8720 sztuk Avantime’ów. To już pojazd kolekcjonerski.
Wyprodukowano 8720 sztuk Avantime’ów. To już pojazd kolekcjonerski.Motor

Nieczęsto zdarza się, żebyśmy poświęcali obszerniejszą publikację samochodowi używanemu, który powstał w tak małej liczbie sztuk jak Renault Avantime. Jednak kombi-coupe-van od Renault jest tak wyjątkowy, że nie da się opisać go w kilku słowach.

Historia tego pojazdu zaczyna się od prototypu, który zaprezentowano w Genewie w 1999 roku. Jedyne, co poważnie zmieniono w wersji seryjnej, to tablica przyrządów, która upodobniła się do tej znanej z Espace. Jednak dostosowywanie karoserii pozbawionej ramek drzwiowych i słupka środkowego do wymogów bezpieczeństwa zajęło dwa lata i Avantime trafił do produkcji dopiero w roku 2001.

Nadwozie

Nietypowa tablica przyrządów przypomina tę z Renault Espace. Nawigacja – tylko w bogatych wersjach. Problem – mało schowków.Motor

Przed zakupem Avantime’a warto wiedzieć jedną rzecz: samochód jest niemal w całości wykonany z plastikowych paneli mocowanych do stalowej ramy. W związku z tym sprawdzenie grubości lakieru standardowym czujnikiem nie jest możliwe. Jedyny element metalowy to maska silnika. Konstrukcja z tworzyw sztucznych to takie samo rozwiązanie, jakiego użyto w bardziej popularnym modelu Espace. Wprawdzie obniża ono masę i zmniejsza groźbę wystąpienia korozji, ale w przypadku jakichkolwiek kolizji naprawy są bardzo trudne. Co ciekawe, w internecie można kupić używane części nadwozia w zupełnie rozsądnych cenach (np. drzwi - 600 zł, maska - 400-500 zł). Jednak blacharze z niechęcią podchodzą do konieczności naprawy tego pojazdu, a w przypadku zakupu części fabrycznie nowychnależy liczyć się z cenami rzędu kilku tysięcy złotych.

Produkcji Avantime’a podjęła się firma Matra, która od wielu lat współpracowała z Renault w kwestii nadwozi. Przez niecałe trzy lata wyprodukowano jedynie 8720 Avantime’ów, co sprawia, że ten pojazd już zyskał status kolekcjonerski, a w najbliższej przyszłości można spodziewać się wzrostu cen. W Polsce Avantime kosztuje ok. 20 tys. zł, w Niemczech jest droższy (ok. 8 tys. euro), lecz u naszych zachodnich sąsiadów wybór jest znacznie większy, a samochody w lepszym stanie technicznym.

Renault Avantime (2001-2003)

Używane Renault Avantime (2001-2003) - czytaj artykuł

Nietypowa tablica przyrządów przypomina tę z Renault Espace. Nawigacja – tylko w bogatych wersjach. Problem – mało schowków.Motor
Radio, CD i sterowanie nawigacją są ukryte pod klapką na konsoli środkowej.Motor
Szuflada pośrodku konsoli jest bardzo pojemna, ale ma tendencję do wypadania.Motor
Panel sterowania klimatyzacją i nawiewami znajduje się po lewej stronie kierownicy.Motor
U góry pośrodku: przycisk Grand Air otwiera wszystkie drzwi i dach równocześnie.Motor
Drzwi mają łamane zawiasy i są nadzwyczaj ciężkie. Szyby boczne pozbawiono ramek.Motor
Niezwykle wygodne wnętrze – nawet wsiadanie na tylne siedzenia jest dość łatwe. Niestety jakość wykończenia jest tylko przeciętna.Motor
Używane Renault Avantime (2001-2003)Motor
Wyprodukowano 8720 sztuk Avantime’ów. To już pojazd kolekcjonerski.Motor
Używane Renault Avantime (2001-2003)Motor

Wnętrze i jazda próbna

Tu wszystko jest nietypowe. Gigantyczne drzwi mają podwójne, łamane zawiasy i otwierają się pod bardzo małym kątem. Za sprawą braku słupka środkowego, pasy bezpieczeństwa są zamocowane w siedzeniach. Kierowca czuje się, jakby siedział w oszklonej kapsule - przednia szyba oddalona jest bardzo daleko, nad głową mamy szklany dach, a szyby boczne nie mają ramek. Przed kierowcą znajduje się tylko cyfrowy obrotomierz, a wszelkie inne wskazania są wyświetlane pośrodku tablicy przyrządów. W lepszych wersjach poniżej wyświetlacza centralnego znajdował się jeszcze ekran nawigacji.

Avantime’a otwiera się i uruchamia tradycyjnym kluczykiem. Kiedy już przywykniemy do ogromnej i oddalonej od kierowcy przedniej szyby, jazda będzie naprawdę bardzo komfortowa. Niestety, trwałość wnętrza nie prezentuje zbyt dobrego poziomu. Samochody z przebiegiem ok. 200 tys. km mają już wyrobione mechanizmy siedzeń, podczas jazdy elementy skrzypią, a klapki w desce rozdzielczej otwierają i zamykają bez powodu.

Silniki i zawieszenie

W ofercie występowały trzy jednostki napędowe: dwie czterocylindrowe i jedna V6. Mniejszym silnikiem benzynowym był 2.0 Turbo (163 KM), znany choćby z Laguny II. Większą i znacznie częściej spotykaną jednostką w Avantime była V6 3.0/207 KM,także znana z Laguny. Najrzadziej wybierany był 4-cylindrowy diesel 2.2 dCi.

Jeśli chodzi o zawieszenie i układ hamulcowy, niektóre jego elementy są wspólne z Espace. Klocki hamulcowe to koszt około 160 zł, można też kupić wahacz przedni za 600 zł, a także zamówić kompletne sprzęgło do 2.0 lub 3.0 jako zamiennik za 1100-1200 zł. Dopóki mamy do czynienia z częściami wspólnymi z innymi modelami Renault, dostęp do nich nie stanowi problemu.

Renault Avantime Concept

Avantime Concept z 1999 r. w niemal niezmienionej formie wszedł do produkcji dwa lata po prezentacji.Renault

Inne samochody bliskie prototypom

Citroen C3 Pluriel

C3 Pluriel może zmienić się z hatchbacka w kabriolet.Citroen

Model C3 Pluriel został przedstawiony na przełomie lat 2002 i 2003. Od standardowego C3 różni się zasadniczo: ogromne pałąki można zdemontować (niestety nie można ich nigdzie ukryć) i otrzymać kabrioleta. Po otwarciu tylnej burty i złożeniu foteli otrzymujemy mini-pickupa. Silniki to 1.4 i 1.6 oraz 1.4 HDi. Wersja 1.6 występowała ze skrzynią zautomatyzowaną SensoDrive.

Smart ForFour

Ten pojazd na bazie Mitsubishi Colt produkowano 2 lata.Motor

Smart ForFour był produkowany w holenderskiej fabryce Mitsubishi w latach 2004-2006. Technicznie bazuje na modelu Mitsubishi Colt, a paleta silników obejmowała jednostki 3- i 4-cylindrowe, w tym oryginalnego, 3-cylindrowego diesla 1.5 produkcji Mercedesa. Podobnie jak Avantime, ForFour bazuje na stalowym szkielecie, do którego mocowane są kolorowe panele ze sztucznego tworzywa.

Volkswagen New Beetle

New Beetle był przebojem w USA, w Europie się nie przyjął.Volkswagen

VW Garbus z silnikiem z przodu, w dodatku chłodzonym cieczą? Brzmi trochę absurdalnie, a mimo to Amerykanie pokochali nowoczesną wariację na temat klasycznego VW. W Europie to propozycja niszowa. Pod maską gama znanych silników VW - od 1.4 do 2.3 V5, a także diesle TDI. Obecnie chyba najbardziej przystępny i sensowny sposób na bardzo oryginalny pojazd.

Renault Avantime - dane techniczne

Wersje
2.0 T
3.0 V6
2.2 dCi
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2946 cm3
2188 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/24
R4/16
Moc maksymalna
163 KM
207 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
250 Nm
285 Nm
320 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
202 km/h
220 km/h
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
8,6 s
11,0
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
9,2
11,3
7,3

Renault Avantime - podsumowanie

Nie da się ocenić tego samochodu tradycyjnymi kryteriami. Jest niesłychanie oryginalny i rzadki, powoli zyskuje też charakter kolekcjonerski. Jazda Avantime’em relaksuje, niestety jakość wykonania wnętrza nie zachwyca. Polecamy go jako drugie auto, koniecznie z silnikiem V6, ale nie skażonym LPG. Dostęp do części wciąż jest zadowalający.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Ra fał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas