Używane Porsche Boxster (986)

Nie jest to tani substytut 911. Pierwszy Boxster daje mnóstwo przyjemności z jazdy, ale może być bardzo drogi w serwisie.

PORSCHE BOXSTER (986)
lata produkcji: 1996-2004
ceny od: 37 000 zł

W gamie producenta z Zuffenhausen Boxster zastąpił przedniosilnkowe 968, ale ze względu na centralnie umieszczony silnik zdecydowanie bardziej nawiązuje charakterem do niedocenionego 914 oraz ikonicznych modeli 550 i 718.

Dzięki swojej budowie jest bardziej neutralny w prowadzeniu niż tylnosilnikowe 911 (996). Jest też znacznie tańszy w zakupie, ale to pewnego rodzaju pułapka.

Ograniczony resurs

Za wyraźnie niższymi cenami nie idą w parze mniejsze koszty serwisu. A to szczególnie istotne w odniesieniu do jednostek napędowych.

Reklama

Pochodzą one z rodziny M96, tej samej, która napędzała pierwsze chłodzone cieczą 911. I niestety w Boxsterach też nie należą do trwałych, wytrzymują z reguły 200-250 tys. km. Co gorsza, nie dają zawczasu żadnych szczególnych objawów, nie spalają dużo oleju.

Specjaliści dla wydłużenia żywotności zalecają przy większych przebiegach wymianę panewek, a w silnikach 2.5 - napędu rozrządu. Ewentualny remont silnika będzie kosztował 25-40 tys. zł. Chyba że wymienić trzeba będzie także wał korbowy. Używany kosztuje 5 tys. zł, nowy 5 tys. euro. O warte uwagi silniki z drugiej ręki jest już niezwykle trudno.

Trzeba pamiętać, że były to pierwsze sześciocylindrowe boxery Porsche bez suchej miski olejowej. Z tego powodu mogą mieć problemy ze smarowaniem podczas używania ich na torze, szczególnie gdy zamontuje się bardzo przyczepne opony typu slick.

Trwalsze na pewno są przekładnie, chociaż czasami poddają się w nich synchronizatory drugiego biegu. Twarda praca sprzęgła oznacza, że zużyta jest już okładzina. Bardzo często ciekną uszczelniacze wału korbowego. Za to specjaliści uważają, że problem z łożyskiem wałka pośredniego (IMS) jest trochę rozdmuchany.

Dotkliwe mogą być konsekwencje nawet drobnej nieszczelności dachu i zatkanych odpływów. Zalanie nisko umieszczonego komputera alarmu może się skończyć tym, że trzeba będzie dorobić kluczyki i zaprogramować nowy komputer (ok. 3 tys. zł).

Tu nie ma okazji

Świetnie pracujące i pozwalające na wiele zawieszenie ma przeciętną trwałość. Słabym ogniwem są aluminiowe wahacze, kosztujące 1,7 tys. zł za sztukę. O jakiekolwiek porządne zamienniki jest trudno.

Weryfikację Boxsterów trzeba zacząć od sprawdzenia stanu nadwozia. Konstrukcję nośną dla silnika tworzą m.in. miejsca mocowania tylnych wahaczy. Kąty tolerancji w przednim zawieszeniu są tak małe, że jeśli dany egzemplarz miał uszkodzone podłużnice, nie warto w ogóle brać go pod uwagę.

Niestety większość tanich Boxsterów to auta wymagające dużych nakładów. Z tego powodu przy zakupie warto skorzystać z pomocy ekspertów.

Porsche Boxster (986): dane techniczne i osiągi

 2.5
2.7
3.2 s
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa2480 cm32687 cm33179 cm3
Układ cylindrów/zaworyB6/24VB6/24VB6/24V
Moc maksymalna204 KM/6000220 KM/6400252 KM/6250
Maksymalny moment obrotowy245 Nm/4500260 Nm/4750305 Nm/4500
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna240 km/h250 km/h260 km/h
Przysp. 0-100 km/h6,9 s6,6 s5,9 s
Średnie zużycie paliwa9,5 l/100 km9,9 l/100 km10,8 l/100 km

PORSCHE BOXSTER (986): HISTORIA MODELU

1993: Pierwszy koncept Boxstera, nawiązujący do modelu 550 Spyder

1996: Początek produkcji wersji 2.5

1999: Pojawiają się silniki 2.7 i 3.2

2002: Lifting nadwozia i kabiny, zmodyfikowany wydech oraz układ dolotowy, szklana tylna szyba zamiast rysującej się plastikowej

2004: Koniec produkcji I generacji

2005: pojawia się następca - model 987 (fot. poniżej), a wraz z nim odmiana z zamkniętym nadwoziem, czyli Cayman

UŻYWANE PORSCHE BOXSTER (986): TYPOWE USTERKI

  • Problemy z geometrią zawieszenia w powypadkowych autach.
  • Zużycie jednostek napędowych. Ich trwałość to ok. 200-250 tys. km.
  • Łańcuszki rozrządu oraz ślizgi pomiędzy wałkami w silnikach 2,5-litrowych rzadko kiedy wytrzymują więcej niż 120 tys. km przebiegu.
  • Drążki kierownicze nie są trwałe, kosztują ok. 200 zł za sztukę.
  • Zużyte łożysko wałka pośredniego może generować opiłki.

UŻYWANE PORSCHE BOXSTER (986): PODSUMOWANIE

Patrząc na to, co się dzieje z cenami innych Porsche, można być pewnym, że Boxstery będą już tylko drożały. To świetne w prowadzeniu, dające mnóstwo radości roadstery. To też jeden z tańszych sposobów na wejście do elitarnego świata właścicieli Porsche. Trzeba tylko unikać "skarbonek" i być przygotowanym na bardzo duże koszty serwisu.

OCENA 3,5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Rafał Andrzejewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 40/2018

Porsche Boxster GTS PDK - test – TESTY I PORÓWNANIA

Porsche 718 Boxster S - test – TESTY I PORÓWNANIA

Używane Porsche 944 – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy