Używane Porsche Boxster (986)

Nie jest to tani substytut 911. Pierwszy Boxster daje mnóstwo przyjemności z jazdy, ale może być bardzo drogi w serwisie.

Nadwozie 986 jest zdecydowanie bardziej sztywne niż 911 (996) Cabrio. Bardzo dobrze zabezpieczono je przed korozją.
Nadwozie 986 jest zdecydowanie bardziej sztywne niż 911 (996) Cabrio. Bardzo dobrze zabezpieczono je przed korozją. Motor

PORSCHE BOXSTER (986)lata produkcji: 1996-2004ceny od: 37 000 zł

W gamie producenta z Zuffenhausen Boxster zastąpił przedniosilnkowe 968, ale ze względu na centralnie umieszczony silnik zdecydowanie bardziej nawiązuje charakterem do niedocenionego 914 oraz ikonicznych modeli 550 i 718.

Dzięki swojej budowie jest bardziej neutralny w prowadzeniu niż tylnosilnikowe 911 (996). Jest też znacznie tańszy w zakupie, ale to pewnego rodzaju pułapka.

Ograniczony resurs

Za wyraźnie niższymi cenami nie idą w parze mniejsze koszty serwisu. A to szczególnie istotne w odniesieniu do jednostek napędowych.

Pochodzą one z rodziny M96, tej samej, która napędzała pierwsze chłodzone cieczą 911. I niestety w Boxsterach też nie należą do trwałych, wytrzymują z reguły 200-250 tys. km. Co gorsza, nie dają zawczasu żadnych szczególnych objawów, nie spalają dużo oleju.

Linie tablicy przyrządów przypominają te z 911 (996), jakość wykończenia jest bardzo dobra, a ergonomia stoi na wysokim poziomie. Kabina jest oczywiście dwuosobowa, ale nie tak klaustrofobiczna jak w wielu innych roadsterach. Automatyczne skrzynie Tiptronic są trwałe, ale niestety dosyć powolne.
Fotele nie wyglądają na mocno wyprofilowane, ale świetnie trzymają, a do tego są wygodne.Motor

Specjaliści dla wydłużenia żywotności zalecają przy większych przebiegach wymianę panewek, a w silnikach 2.5 - napędu rozrządu. Ewentualny remont silnika będzie kosztował 25-40 tys. zł. Chyba że wymienić trzeba będzie także wał korbowy. Używany kosztuje 5 tys. zł, nowy 5 tys. euro. O warte uwagi silniki z drugiej ręki jest już niezwykle trudno.

Trzeba pamiętać, że były to pierwsze sześciocylindrowe boxery Porsche bez suchej miski olejowej. Z tego powodu mogą mieć problemy ze smarowaniem podczas używania ich na torze, szczególnie gdy zamontuje się bardzo przyczepne opony typu slick.

Porsche BoxsterMotor

Trwalsze na pewno są przekładnie, chociaż czasami poddają się w nich synchronizatory drugiego biegu. Twarda praca sprzęgła oznacza, że zużyta jest już okładzina. Bardzo często ciekną uszczelniacze wału korbowego. Za to specjaliści uważają, że problem z łożyskiem wałka pośredniego (IMS) jest trochę rozdmuchany.

Dotkliwe mogą być konsekwencje nawet drobnej nieszczelności dachu i zatkanych odpływów. Zalanie nisko umieszczonego komputera alarmu może się skończyć tym, że trzeba będzie dorobić kluczyki i zaprogramować nowy komputer (ok. 3 tys. zł).

[1] To niedroga do usunięcia usterka, ale kłopotliwa – urywają się aluminiowe cięgna klamek. [2] Komplet tarcz i klocków do wersji 2.5 kosztuje 1,3 tys. zł, do odmiany 3.2 S – dwa razy więcej. [3] Trwałość jednostek napędowych jest mocno ograniczona, dostęp do nich lepszy niż w 911.

Tu nie ma okazji

Świetnie pracujące i pozwalające na wiele zawieszenie ma przeciętną trwałość. Słabym ogniwem są aluminiowe wahacze, kosztujące 1,7 tys. zł za sztukę. O jakiekolwiek porządne zamienniki jest trudno.

Weryfikację Boxsterów trzeba zacząć od sprawdzenia stanu nadwozia. Konstrukcję nośną dla silnika tworzą m.in. miejsca mocowania tylnych wahaczy. Kąty tolerancji w przednim zawieszeniu są tak małe, że jeśli dany egzemplarz miał uszkodzone podłużnice, nie warto w ogóle brać go pod uwagę.

Niestety większość tanich Boxsterów to auta wymagające dużych nakładów. Z tego powodu przy zakupie warto skorzystać z pomocy ekspertów.

Oba bagażniki mieszczą w sumie 260 l. Uwaga na wycieki ze zbiorniczków płynu chłodniczego.
 
2.5
2.7
3.2 s
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
2480 cm3
2687 cm3
3179 cm3
Układ cylindrów/zawory
B6/24V
B6/24V
B6/24V
Moc maksymalna
204 KM/6000
220 KM/6400
252 KM/6250
Maksymalny moment obrotowy
245 Nm/4500
260 Nm/4750
305 Nm/4500
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
240 km/h
250 km/h
260 km/h
Przysp. 0-100 km/h
6,9 s
6,6 s
5,9 s
Średnie zużycie paliwa
9,5 l/100 km
9,9 l/100 km
10,8 l/100 km

PORSCHE BOXSTER (986): HISTORIA MODELU

1993: Pierwszy koncept Boxstera, nawiązujący do modelu 550 Spyder

1996: Początek produkcji wersji 2.5

1999: Pojawiają się silniki 2.7 i 3.2

2002: Lifting nadwozia i kabiny, zmodyfikowany wydech oraz układ dolotowy, szklana tylna szyba zamiast rysującej się plastikowej

2004: Koniec produkcji I generacji

2005: pojawia się następca - model 987 (fot. poniżej), a wraz z nim odmiana z zamkniętym nadwoziem, czyli Cayman

Porsche BoxsterPorsche

UŻYWANE PORSCHE BOXSTER (986): TYPOWE USTERKI

  • Problemy z geometrią zawieszenia w powypadkowych autach.
  • Zużycie jednostek napędowych. Ich trwałość to ok. 200-250 tys. km.
  • Łańcuszki rozrządu oraz ślizgi pomiędzy wałkami w silnikach 2,5-litrowych rzadko kiedy wytrzymują więcej niż 120 tys. km przebiegu.
  • Drążki kierownicze nie są trwałe, kosztują ok. 200 zł za sztukę.
  • Zużyte łożysko wałka pośredniego może generować opiłki.
Część elementów dachu pochodzi od BMW. Mechanizmy zawodzą szczególnie często w autach powypadkowych.Motor

UŻYWANE PORSCHE BOXSTER (986): PODSUMOWANIE

Porsche BoxsterMotor

Patrząc na to, co się dzieje z cenami innych Porsche, można być pewnym, że Boxstery będą już tylko drożały. To świetne w prowadzeniu, dające mnóstwo radości roadstery. To też jeden z tańszych sposobów na wejście do elitarnego świata właścicieli Porsche. Trzeba tylko unikać "skarbonek" i być przygotowanym na bardzo duże koszty serwisu.

OCENA 3,5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Porsche Boxster (986)

Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor
Porsche Boxster (986) Motor

Tekst: Rafał Andrzejewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 40/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas