Używane Porsche 944

„944” przypomina prostą prawdę: dobre zawieszenie i odpowiedni rozkład mas zapewniają więcej radości z jazdy niż setki koni mechanicznych. Jak kupić tego youngtimera?

Porsche 944
Porsche 944Motor

PORSCHE 944lata produkcji: 1981-1991ceny: od 10 000 zł

Powodem, dla którego powstało "944", była chęć poprawienia słabego wizerunku bazowego modelu 924 z 1976 r. Krytykowano go za zbyt słaby silnik 2.0.

W odpowiedzi Porsche przedstawiło w 1981 r. auto nazwane "944", które miało poszerzone nadwozie z "924", ale i zupełnie nowy, 2,5-litrowy silnik 4-cylindrowy. W rzeczywistości była to po prostu połowa jednostki V8 znanej z luksusowego Porsche 928.

Deska rozdzielcza najstarszego typu – kierownica jest ogromna i umieszczona niemal idealnie pionowo. Inaczej niż w „911”, obrotomierz nie jest pośrodku.Motor
Stare samochody z klimatyzacją to stały problem – nie sprzedaje się już czynnika, który służy do jej napełniania. Wskaźnik po lewej pokazuje ciśnienie oleju.Motor

Duża pojemność i tylko 4 cylindry zmusiły producenta do zastosowania wałków wyrównoważających. W dodatku na 2,5 litra się nie skończyło - wersja z katalizatorem otrzymała silnik 2.7, a topowa odmiana wolnossąca S2 - jednostkę trzylitrową o mocy 211 KM. To największy benzynowy silnik 4-cylindrowy we współczesnym aucie.

Sportowe fotele ponad 30 lat temu... Uwagę zwraca „ręczny” po lewej stronie siedziska.Motor
Miejsca z tyłu są świetnie wyprofilowane, ale przestrzeń na głowę sprawia, że powinny być wykorzystywane tylko w naprawdę awaryjnej sytuacji.Motor

Podobnie jak 924, także 944 ma układ transaxle: silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu, a wszystko połączone wałem bez przegubów. Aby zredukować wibracje na sprzęgle, zdecydowano się na nietypowy zabieg - zamiast sprężyny w docisku, zastosowano element z gumy. Wciąż są auta, w których pracuje część fabryczna. Wymiana jednak będzie nieunikniona i kosztowna - ok. 4000 zł.

Stworzony do sportu

Układ transaxle oznacza, że rozkład mas w tym samochodzie jest niemal idealny, a do tego dochodzi jeszcze niski środek ciężkości. Efekt: genialne prowadzenie z minimalną skłonnością do nadsterowności.

Najwięcej radości gwarantuje trzylitrowy model S2, jednak jest bardzo trudny do kupienia i drogi, a ponadto dużo trudniej dokupić do niego części. Wariant Turbo przyspiesza z typową "turbodziurą".

Wszystkie „944” mają 4 cylindry. Silnik lekko pochylono.Motor

Silniki Porsche należą do bardzo dopracowanych, ale trzeba zwrócić szczególną uwagę na układ rozrządu: w 8-zaworowych jest on napędzany paskiem, który trzeba wymieniać co 50-60 tys. km, koniecznie razem z pompą wody. Rozrząd jest kolizyjny, więc zerwanie paska oznacza uszkodzenie głowicy.

Wersje S i S2 mają 16-zaworową głowicę i napęd wałków łańcuchem - tu kluczowy jest stan napinacza, na szczęście jego zużycie da się wychwycić "na słuch". Zużycie oleju raczej nie występuje. Prędzej wycieki z uszczelniaczy wału korbowego - zarówno z przodu, jak i z tyłu.

W początkowych egzemplarzach (jak na zdjęciach) zdarzają się pojazdy bez wspomagania kierownicy. Później było ono seryjne, niestety oznacza to także większą szansę na awarię w postaci wycieku z przekładni kierowniczej.

Dostęp do bagażnika – fatalny. Za to pojemność to 250-500 l.Motor

Drożeje, ale nie aż tak...

Ceny części do "944" są bardzo zróżnicowane. Czasem da się trafić w ASO na coś bardzo taniego, innym razem kwota zwala z nóg. Jednak poza sprzęgłem, rozrządem i ewentualnie wahaczami (2000 zł za regenerację przodu), "944" nie ma istotnych słabych punktów. Aby kupić dobre auto, trzeba pojechać do Niemiec i przygotować ok. 10 000 euro (40 000 zł). To Porsche zaczęło już drożeć, ale nie można dać się zwariować - nawet idealne egzemplarze nie są warte 25-30 tys. euro.

INNE WERSJE "944"

944 Cabriolet - na zdjęciu z silnikiem 3.0, czyli S2 (rok 1989).

944 CabrioletMotor

Wersja specjalna: Turbo S (1635 sztuk), lata produkcji 1988-1989.

Porsche 944 Turbo SMotor
 
944 2.5
944 2.7
944 S
944 TURBO
944 S2
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy, turbo
benzynowy
Pojemność skokowa
2479 cm3
2681 cm3
2479 cm3
2479 cm3
2990 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
150 KM/5800
165 KM/5800
190 KM/6000
220 KM/5800
211 KM/5800
aksymalny moment obrotowy
195 Nm/3000
225 Nm/4500
230 Nm/4300
330/3500 Nm
280 Nm/4000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
220 km/h
214 km/h
228 km/h
245 km/h
240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
8,4 s
7,9 s
6,3 s
6,8 s
Średnie zużycie paliwa
8,8 l/100 km
9,0 l/100 km
8,8 l/100 km
9,3 l/100 km
9,1 l/100 km

UŻYWANE PORSCHE 944: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

O dziwo, "944" nie rdzewieje. Jedyne miejsce narażone na korozję to końcówki progów.Motor
  • Sprzęgło z gumowym elementem w docisku: to nietypowe rozwiązanie miało minimalizować wibracje. Wciąż są auta w których nie wymieniono gumy na standardową sprężynę. Guma rozkleja się i sprzęgło nie działa. Naprawa? 4000 zł!
  • Awarie mechanizmu prędkościomierza.
  • Wybite łożyska wału biegnącego od silnika do skrzyni biegów. Objaw to głośne rzężenie.
  • Klekoczące kompensatory luzu zaworowego.

UŻYWANE PORSCHE 944: SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
STAN 1
STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
944 S
-
52 000 zł
32 000 zł
20 000 zł
10 000 zł

Jeszcze parę lat temu w polskich ogłoszeniach było kilkanaście 944, a dziś - jedno. Co się stało? Niektóre samochody wróciły do Niemiec (tam ofert jest ponad 200), inne są trzymane jako lokata kapitału.

UŻYWANE PORSCHE 944: PODSUMOWANIE

Stylistycznie to model 924 z „nadmuchanymi” błotnikami. Z tyłu unosi się sama szyba.Motor

Jakość wykonania tego samochodu zasługuje na najwyższą ocenę. Niestety - części potrafią kosztować krocie, a samo auto wciąż uważa się za "gorsze Porsche", stąd w zaniedbane egzemplarze mało kto inwestuje. Jednak "944" w dobrym stanie gwarantuje wiele pozytywnych doznań i nadaje się do codziennej jazdy (poza okresem zimowym).

OCENA 5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Porsche 944

Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor
Porsche 944Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 43/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas