Używane Mitsubishi Pajero Pinin (2000-2004)
To nie jest miejski SUV, a prawdziwa mała terenówka. Mimo niewielkich rozmiarów Pinin ma wyjątkowe zdolności terenowe.
Małe Mitsubishi było zaprojektowane i produkowane we włoskiej Pininfarinie, ale mimo włoskiego pochodzenia jest solidne jak prawdziwy "japończyk".
Pinin występował w dwóch wersjach nadwoziowych. "Krótki" ma troje drzwi i tylko 373 cm długości, "długi" ma dokładnie o 30 cm więcej. Auto jest dość ciasne, nie zachwyca także pojemnością bagażnika, która wynosi tylko 165 litrów. Prześwit o wartości 20 cm wydaje się niewielki, ale Pinin ma krótkie zwisy i dobrze sprawdza się w terenie.
Do napędu przewidziano tylko silniki benzynowe: 1.8 i 2.0. Ten pierwszy miał dwie wersje - z wtryskiem wielopunktowym pośrednim (ECI) i bezpośrednim (GDI - Gasoline Direct Injection). Jednostka 2-litrowa (129 KM) była dostępna tylko jako GDI. Okazuje się, że ta technologia nie przełożyła się na zmniejszenie zużycia paliwa.
Odmiana 1.8 ma prosty układ napędowy: sprzęgło wiskotyczne VCU działające jako centralny mechanizm różnicowy stale rozdziela napęd w proporcji 50:50 i tego nie można zmienić. Wyłącznie w wersji 2.0 GDI montowano zaawansowany układ SS4-i (Super Select) z możliwością wyboru napędu i reduktorem.
Słabą stroną Pinina jest sprzęgło. Użytkownicy dość często narzekali na jego niestabilną pracę, szarpanie i szybkie zużycie. Zdarzają się także auta, gdzie spód nadwozia został już zaatakowany przez korozję, a elementy blacharskie są na rynku wtórnym spotykane rzadko.
Standardowe części eksploatacyjne Pinina są dostępne od ręki. Komplet amortyzatorów to ok 1000 zł, a klocki hamulcowe kosztują 140-160 zł. Istotniejsze są koszty paliwa: silniki GDI spalą co najmniej 10 l/100 km.
Pinin świetnie sprawdzi się jako samochód dla wędkarzy, myśliwych i innych zwolenników spędzania czasu na łonie natury. Raczej nie nadaje się do dłuższych podróży. Jest wysoki i przy wyższych prędkościach zachowuje się niepewnie, a przy tym sporo pali.
Mitsubishi Pajero Pinin: historia modelu
1998: premiera w Japonii (jako Mitsubishi iO).
2000: rozpoczęcie produkcji w Europie.
2003: silnik 1.8/114 KM.
2004: zakończenie produkcji w Europie, kontynuacja w Brazylii.
Mitsubishi Pajero Pinin: typowe usterki i problemy
- Nietrwałe sprzęgło, które wydaje niepokojące dźwięki.
- Korozja dolnej części nadwozia, czasem dość zaawansowana.
- Problemy z układem wtryskowym w silnikach GDI.
- Awarie sondy lambda.
Mitsubishi Pajero Pinin: plusy
- Dobre własności terenowe.
- Udany napęd Super Select.
- Wysoka niezawodność.
Mitsubishi Pajero Pinin: minusy
- Spore spalanie.
- Niewiele miejsca w kabinie i w bagażniku.
- Brak diesla w ofercie.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Magdziak