Używane: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Suzuki Grand Vitara
Każdy z trójki prezentowanych rywali został zbudowany według innej recepty. Przy bliższym poznaniu okazuje się, że różnice są bardzo wyraźne.
Zacznijmy od najmniejszego i najtańszego w tym zestawieniu Hyundaia Tucsona. Jest tak naprawdę wyrośniętym autem klasy kompakt, które ma podwyższony prześwit i dołączany napęd na koła tylne. Jak pokazuje praktyka, takie rozwiązanie najlepiej sprawdza się w codziennej eksploatacji. Jeśli ktoś szuka samochodu, którym będzie codziennie w miejskich korkach dojeżdżał do pracy, a marzy o SUV-ie, żeby siedzieć wyżej i raz na zawsze zapomnieć o pracy drogowców, trafi z nim idealnie. Tucson z łatwością pokona nieodśnieżony odcinek drogi, bez problemu ruszy na oblodzonym skrzyżowaniu, a kiedy nadarzy się okazja do tego by zjechać na chwilę z utwardzonej drogi - nie przyniesie wstydu.
Byleby teren nie był zbyt grząski, bo wówczas łatwo przegrzać układ napędowy.
Honda CR-V realizuje dokładnie te same cele, co Hyundai, ale jest bez porównania bardziej komfortowa. Trzeba oczywiście za to więcej zapłacić nie tylko w chwili zakupu samochodu, ale także na stacji paliw. Szczególnie dotkliwie odczują to nabywcy wersji benzynowych.
Układ napędowy działa natomiast na tej samej zasadzie jak w Hyundaiu, ale zamiast sterowania elektrycznego, wykorzystuje sprytny mechanizm dwóch pomp hydraulicznych (co w razie awarii dodatkowo podnosi koszty napraw).
Trzecie w zestawieniu, Suzuki Grand Vitara gra w zupełnie innej lidze. Z zewnątrz to oczywiście także bulwarowy SUV. Ale wnętrze, kryje rozwiązana znane z rasowych terenówek. Jako jedyna w zestawieniu ma silnik ułożony wzdłużnie i stały napęd na cztery koła. Oznacza to, że teoretycznie na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności prowadzi się bardziej bezpiecznie od rywali. W praktyce nie jest już tak różowo. Vitara jest dość wysoko zawieszona, a sztywne zestrojenie podwozia i wysoki profil opon nie sprzyjają szybkiej jeździe.
Po wjechaniu w trudny teren Vitara pokazuje na co ją stać. Dotrze znacznie dalej niż Hyundai i Honda razem wzięte. Pytanie jest tylko jedno - ilu potencjalnym nabywcom auta tej klasy jest to faktycznie potrzebne?
Ceny na rynku wtórnymWszelkie plany zakupowe zależą jak zawsze od budżetu. Bardzo wątpliwe, by ktoś, kto dysponuje kwotą ponad 50 tys. zł pozwalającą na swobodny zakup Suzuki i Hondy brał pod uwagę skromnego Hyundaia. Ale jeśli liczy się "każda złotówka", Hyundai będzie najbardziej atrakcyjnym wyborem. Po pierwsze, za ok. 30 tys. zł można kupić egzemplarz w doskonałym stanie technicznym, z dieslem pod maską i bogatym wyposażeniem. Po drugie, to właśnie Hyundai będzie najtańszy w serwisowaniu. Ceny w ASO są najniższe, a na rynku nie brakuje tanich zamienników i części używanych.
Na drugim miejscu w kategorii "koszty" stawiamy Suzuki Grand Vitarę. Jest autem wyjątkowo popularnym na naszym rynku, a zatem żaden użytkownik w potrzebie nie zostanie na lodzie bez pomocy mechanika. Jeśli kogoś interesuje zakup diesla, części do Suzuki będą najłatwiej osiągalne, ponieważ jednostki wysokoprężne pochodzą z Renault.
Najdrożej eksploatuje się Hondę. Z jednej strony jest wyjątkowo mało awaryjna (niezależnie od wersji silnikowej). Z drugiej - jeśli już coś się zepsuje, wydatki będą wyższe niż w przypadku rywali (szczególnie w kwestii napraw silnika wysokoprężnego).
Sytuacja rynkowaNajwiększy wybór będzie miała osoba zainteresowana zakupem Suzuki Grand Vitary. W ogłoszeniach jest ich praktycznie dwukrotnie więcej niż Hond CR-V, czy Hyundaiów Tucsonów. Duży udział w ogólnej liczbie ofert mają samochody sprowadzane w ramach prywatnego importu, odbudowane po wypadkach. Wynika to z faktu, że Vitara cieszy się dobrą opinią na rynku i sprowadzona w atrakcyjnej cenie gwarantuje szybki zarobek.
Znacznie dłużej na nabywców oczekuje CR-V. Fakt, że jest produkowany zaledwie od pięciu lat i w związku z tym sporo kosztuje nie ułatwia mu rywalizacji na rynku. Za równowartość SUV-a Hondy można kupić znacznie bardziej popularne, choć nieco starsze auta, np. BMW X3, Mitsubishi Outlandera czy Toyotę Rav 4.
Hyundai Tucson to dla odmiany taki niszowy rodzynek. Ze względu na ograniczone zainteresowanie modelem, mało kto zadaje sobie trud aby inwestować w naprawy uszkodzonych egzemplarzy celem późniejszej odsprzedaży z zyskiem. Sprowadzane są raczej okazyjnie kupione auta w dobrym stanie, najczęściej z dieslem pod maską, w których co najwyżej cofany jest licznik.
Jaki silnik?Osoba, szukająca oszczędnej wersji benzynowej do której ewentualnie chce założyć później instalację LPG powinna wybrać Hyundaia 2.0 16V (stosunkowo mało pali, dobrze znosi alternatywne paliwo). Dobrym wyborem jest także silnik benzynowy Suzuki 2.4 l, który choć na każde 100 km potrzebuje ok. 10-12 l benzyny, odwdzięcza się wzorową trwałością i niskimi kosztami napraw.
Miłośnicy wersji wysokoprężnych w każdym modelu znajdą ciekawą propozycję. Hyundai kusi jednostką najsłabszą, ale jednocześnie tanią w zakupie i zużywającą mało paliwa. Diesel Hondy, to prawdziwy majstersztyk, łączący w idealny sposób dobre osiągi, wysoką kulturę pracy i wciąż rozsądne zużycie paliwa. Nie można zapomnieć o dieslu Suzuki. Nie imponuje w żadnej kategorii, ale wystarcza do tego aby Grand Vitarą jeździć dynamicznie i dość oszczędnie. Trzeba tylko trzymać kciuki aby zbyt często się nie psuł.
Używane Honda CR-V, Hyundai Tucson, Suzuki Grand Vitara
Używane Honda CR-V, Hyundai Tucson, Suzuki Grand Vitara (czytaj artykuł)
PodsumowanieNajbardziej wszechstronna jest Suzuki Grand Vitara. Punktuje świetnym układem napędowym, dobrym zapleczem serwisowym i szeroką ofertą egzemplarzy używanych. Honda zajmuje drugie miejsce, ale jeśli priorytetem dla nabywcy ma być komfort, powinien właśnie wybrać ten model. Trzecie miejsce Tucsona absolutnie nie oznacza przegranej. To zaskakujące, że za tak przystępną cenę można kupić tak dopracowany samochód.
Honda CR-V III (2007-2012)
Historia modelu2007: prezentacja modelu (w USA auto pojawiło się pod koniec roku 2006).2009: lifting modelu; zmodyfikowane nadwozie i silniki.
Typowe usterki i problemy
- Głośna praca układu napędowego w autach, w których zaniedbano termin okresowej wymiany oleju.
- W wielu egzemplarzach ze skrzynią ręczną haczy drugi bieg.
- Po przebiegu 150 tys. km diesle zaczynają "brać olej".
Układ napędowyOryginalne rozwiązanie Hondy: w układzie napędowym znajdują się dwie pompy, których wydajność zależy od prędkości obrotowej kół na przedniej i tylnej osi. Różnica wydajności dociska płytki w centralnym sprzęgle i płynnie "dołącza" napęd na koła tylne. System jest skuteczny w normalnych warunkach drogowych i lekkim terenie.
Nadwozie i wnętrzeDbałość o detale, wyszukana forma nadwozia i wnętrza oraz dobra ochrona przed korozją. Oto zalety CR-V. Zasługuje na wysoką notę.
SilnikTrudno odpowiedzieć jednoznacznie. Doskonałe parametry i ponadprzeciętna trwałość, ale w zamian wysokie koszty napraw.
ZawieszeniePodwozie CR-V jest konstrukcją zaawansowaną i drogą w naprawach. Na szczęście w praktyce okazuje się ona nad podziw wytrzymała.
Serwis, częściBez wcześniejszego znalezienia serwisu, który zaopiekuje się CR-V, lepiej nie kupować tego modelu. Sieć serwisowa jest ograniczona.
Atuty modeluBardzo wysoki komfort jazdy, bardzo bogate wyposażenie, staranne wykonanie detali wnętrza, dobre wyciszenie kabiny, dynamiczny i oszczędny silnik wysokoprężny, znikoma awaryjność, niewielka utrata wartości.
Słabe stronyNiski prześwit i ucywilizowane nadwozie zniechęcają do wypadów w teren (choć na drogach szutrowych auto radzi sobie całkiem nieźle). Duże zużycie paliwa wersji benzynowych, szczególnie tych wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Duże ryzyko kradzieżowe.
Tego unikaj:
- Modeli ze skrzynią automatyczną.
- Egzemplarzy sprowadzanych z USA, zwłaszcza tych uszkodzonych, które oglądamy jedynie na zdjęciach.
Popularne silniki | 2.0 i-VTEC | 2.4 (USA) | 2.2 i-CTDi |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 | 2354 cm3 | 2204 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM | 170 KM | 140 KM |
Maks. moment obrotowy | 192 Nm | 220 Nm | 340 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 195 km/h | 187 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,2 s | 11,5 s | 10,3 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,5 | 9,8 | 6,8 |
Hyundai Tucson (2004-2010)
Historia modelu2004: prezentacja modelu.2006: mocniejszy turbodiesel (2.0 CRDi 140 KM).2008: modernizacja silników.2010: nowy model: ix35.
Typowe usterki i problemy
- Układ wydechowy jest podatny na korozję. Korodują także połączenia gwintowe elementów zawieszenia.
- Szybko zużywają się silentbloki zawieszenia.
- Przeciętna trwałość układu sprzęgła w dieslach.
Układ napędowyIdealny do spokojnej jazdy w typowych warunkach drogowych. Stale napędzane są koła przednie. W chwili, kiedy zaczynają się ślizgać, blokuje się sterowane elektrycznie międzyosiowe sprzęgło i do chwili odzyskania przyczepności napęd trafia także na koła tylne. Naciskając guzik 4WD lock wymuszamy częściową blokadę centralnego sprzęgła.
Nadwozie i wnętrzeTo jeden z pierwszych koreańskich modeli, które wyglądają prawie jak europejskie. Ocena bardzo dobra z małym minusem za twarde plastiki.
SilnikDla każdego coś dobrego. Takiego wyboru oczekuje nabywca. A na dodatek wszystkie jednostki są trwałe i dobrze zaopatrzone w części.
ZawieszenieProste rozwiązania techniczne sprawiają, że wszelkie naprawy podwozia są tanie. Użytkownicy narzekają na niską trwałość przegubów.
Serwis, częściNa wstępie warto sprawdzić ceny w ASO - są dość przystępne. W razie potrzeby podstawowe części znajdziemy w hurtowniach niezależnych.
Atuty modeluBardzo dobra relacja między ceną, a oferowaną wartością. Samochód idealnie nadaje się do jazdy w mieście. W ostateczności pomieści czteroosobową rodzinę z wakacyjnym bagażem. Jest ekonomiczny i tani w naprawach.
Słabe stronyNiezbyt zaawansowany napęd, nadaje się raczej do jazdy po drogach utwardzonych. W grząskim, błotnistym terenie Tucson sobie nie poradzi.Na tle rywali, koreański samochód jest wyraźnie mniejszy, szczególnie w obrębie tylnej części pasażerskiej i bagażnika.
Tego unikaj:
- Wersji benzynowych z paliwożernymi silnikami V6
- Egzemplarzy z LPG. Zazwyczaj są w przeciętnym stanie technicznym.
- Wersji z USA.
Popularne silniki | 2.0 16V | 2.7 V6 | 2.0 16V CRDi |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1975 cm3 | 2657 cm3 | 1991 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | V6/24 | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM | 173 KM | 112 KM |
Maks. moment obrotowy | 184 Nm | 240 Nm | 255 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 174 km/h | 180 km/h | 168 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,3 s | 10,5 s | 13,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,2 | 10,4 | 7,1 |
Suzuki Grand Vitara (2005-)
Historia modelu2005: prezentacja modelu.2008: lifting nadwozia, gamę silników rozszerzyły nowe jednostki benzynowe: udana, czterocylindrowa 2.4 oraz sześciocylindrowa 3.2.
Typowe usterki i problemy
- Przeciętna jakość silników wysokoprężnych - pochodzą z zaplecza Renault. Są podatne na wycieki oleju.
- Szybkie zużycie filtrów cząstek stałych w dieslach.
- Korozja: pojawia się punktowo w tylnej części nadwozia.
Układ napędowyNajlepsze rozwiązanie z całej trójki. Grand Vitara ma centralny mechanizm różnicowy i stały napęd na cztery koła. Możliwe jest ręczne zablokowanie centralnego mechanizmu różnicowego a także skorzystanie z reduktora. Dodatkowo można wybrać położenie N, czyli luz. Tak naprawdę przydaje się to tylko do holowania wersji z automatem.
Nadwozie i wnętrzeBardzo ładna stylizacja i precyzyjne wykonanie, ale ciasne wnętrze, oraz przeciętne materiały wykończeniowe. Zasługuje na mocną "czwórkę".
SilnikiTrwałe i niezawodne silniki benzynowe świetnie pracują na niskich i na wysokich obrotach. Oszczędne, ale awaryjne turbodiesle.
NapędProfesjonalista w każdym calu. Niestety, w pełni doceniają go tylko znawcy tematu. Z punktu widzenia trwałości: wzór do naśladowania.
Serwis, częściDobre zaopatrzenie w części zmienne, serwisy autoryzowane i nieautoryzowane wyspecjalizowane w Suzuki zatrudniają pasjonatów.
Atuty modeluNadwozie o wzmocnionej konstrukcji, przystosowane do przenoszenia większych obciążeń podczas jazdy w terenie, stały napęd na cztery koła i tradycyjna skrzynia rozdzielcza, atrakcyjne ceny egzemplarzy używanych, duża podaż aut pochodzących z krajowej sieci sprzedaży.
Słabe stronyW porównaniu z rywalami, Grand Vitarą nieco mniej przyjemnie jeździ się w mieście. Odczuwalnie ciężej pracuje sprzęgło, niższy jest także komfort resorowania (zwłaszcza w porównaniu z Hondą).
Tego unikaj:
- Aut wyposażonych w LPG.
- Egzemplarzy z głośnym układem napędowym.
- Diesli w których ktoś ingerował już w układ filtra cząstek stałych.
Popularne silniki | 2.0 | 2.4 | 1.9 DDiS |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 | 2393 cm3 | 1870 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | V6/24 | R4/8 |
Moc maksymalna | 140 KM | 169 KM | 129 KM |
Maks. moment obrotowy | 183 Nm | 227 Nm | 300 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 185 km/h | 170 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,5 s | 11,7 s | 13,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,8 | 9,0 | 7,7 |
Jacek Ambrozik